• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

بیم و امید در بازارها، تحت تأثیر تنش‌ها و اخبار برجام

  • کد خبر : 53605
  • 14 اسفند 1400 - 13:45
بیم و امید در بازارها، تحت تأثیر تنش‌ها و اخبار برجام
یاز اکو - بازار سهام هفته گذشته روند کاهشی را دنبال کرد و بورس عملکرد منفی ۰/۶ درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کرد. همچنین در پیبیشتر شدن تنش‌‌های بین روسیه و اوکراین و حمله روسیه به یکی از نیروگاه‌های هسته‌‌ای اوکراین، طلای جهانی روز گذشته با عبور از سطح ۱۹۵۰ دلار به قیمت ۱۹۷۵ دلار در هر اونس معامله شد و توانست جایگاه خود را به بالای کانال قیمتی دو سال خود افزایش دهد.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ شاخص کل کمی کاهشی، شاخص هم‌وزن کمی صعودی

بازار سهام هفته گذشته روند کاهشی را دنبال کرد، به‌طوری‌که شاخص‌کل ارتفاع خود را در روزهای ابتدایی تا اواسط هفته از سطح یک میلیون و ۲۸۸ واحد به یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد کاهش داد. گفتنی است این نماگر اصلی روزهای میانی هفته به دلیل مثبت شدن پتروشیمی‌‌ها در پی افزایش قیمت‌‌ اوره و گاز، اندکی رشد کرد. اما این رشد شاخص در پایان هفته ادامه‌دار نبود و مجددا بر مدار کاهش قرار گرفت. همین امر باعث شد تا بورس عملکرد منفی ۰/۶ درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کند. در این میان شاخص‌کل هم‌وزن برخلاف شاخص کل بیش از یک درصد دیگر رشد کرد. به گفته کارشناسان از عمده دلایل این روند کاهشی و افزایش فشار فروش می‌توان به تغییر نگاه سرمایه‌‌گذاران به گروه‌های برجامی و دلاری در پی افزایش نگرانی‌ها از روند مذاکرات و البته جنگ اوکراین اشاره کرد.

دلار/ نوسان در محدوده ۲۶ هزار تومان

روز پنجشنبه قیمت دلار تحت تاثیر اخبار مذاکرات وین کاهشی بود و به ۲۶ هزار تومان رسید. در این روز، برخی کانال‌های تلگرامی اعلام قیمت دلار در معاملات بازار آزاد را با رقم ۲۶ هزار و ۱۲۰ تومان آغاز کردند. سقف قیمت در این کانال‌ها به ۲۶ هزار و ۳۱۰ تومان نیز رسید. اما انتشار اخبار امیدبخش از مذاکرات وین، نرخ دلار را کاهشی کرد.

دلار در ادامه، تا مرز کانال ۲۵ هزار تومانی هم رفت اما وارد آن نشد. از زمانی ارسال سیگنال‌های مثبت از طرف‌های حاضر در نشست وین تا کنون، نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی عمدتا در محدوده ۲۶ هزار و ۳۰ تا ۲۶ هزار و ۵۰ تومان در نوسان است.

بازار سکه/ عملکرد منفی در کارنامه هفتگی

بازار طلا و سکه روز پنج‌شنبه مجددا در پی افت ناگهانی بهای طلای جهانی و همچنین ثبات نسبی در تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد، به زیر سطح ۱۲ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد و به قیمت ۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان داد و ستد شد. افت‌وخیزهای پی‌‌درپی این فلز گران‌بهای داخلی طی معاملات هفته گذشته باعث شد تا این فلز عملکرد منفی را در کارنامه هفتگی خود معادل ۱/۰۷ درصد کاهش ثبت کند.

به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه بازار طلا و سکه بوی عید گرفته و معاملات آن با بهبود اندکی همراه می‌شود. لذا افزایش تقاضا برای خرید انواع سکه می‌تواند افزایش معاملات و در نهایت، رشد اندک قیمت‌‌ها را طی روزهای آتی به همراه داشته باشد. اما گفتنی است که سرمایه‌‌گذاری در بازار طلا همچون بخش‌های دیگر همچنان با احتیاط انجام می‌شود.

قیمت انواع ارز و سکه و طلا، در روز پنجشنبه ۱۲ اسفند، حوالی قیمت‌های زیر، نوسان خورد:

دلار؛ ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان
یورو؛ ۲۸ هزار و ۹۷۹ تومان
سکه تمام بهار آزادی؛ ۱۱ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان
سکه امامی؛ ۱۱ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان
نیم سکه؛ ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان
ربع سکه؛ ۳ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان
سکه گرمی؛ ۲ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان
هر گرم طلای ۱۸ عیار؛ یک میلیون و ۲۰۱ هزار تومان
هر گرم طلای ٢۴ عیار؛ یک میلیون و ۶۰۳ هزار و ۷۰۰ تومان
هر مثقال طلا؛ ۵ میلیون و ۱۹۸ هزار تومان
هر انس طلا؛ ۱.۹۳۵ دلار

بازار طلای جهانی/ بالاترین کانال قیمتی دو سال گذشته

قیمت طلا طی معاملات بازار جهانی روز جمعه با افزایش ریسک سرمایه‌‌گذاری در پی بیشتر شدن تنش‌‌های بین روسیه و اوکراین و همچنین حمله روسیه به یکی از نیروگاه‌های هسته‌‌ای اوکراین افزایش یافت. به‌طوری‌که این فلز گران‌بها در مسیر بهترین رشد هفتگی خود از ماه می ۲۰۲۱ قرار گرفت. بر این اساس طلای جهانی روز گذشته با عبور از سطح ۱۹۵۰ دلار به قیمت ۱۹۷۵ دلار در هر اونس معامله شد و توانست جایگاه خود را به بالای کانال قیمتی دو سال خود افزایش دهد. گفته‌های رئیس فدرال رزرو مبنی بر اینکه نرخ بهره در ماه مارس تنها اندکی افزایش خواهد یافت، در روز پنج‌شنبه کمی ترس و فضای هیجانی را در این بازار کاهش داد و باعث شد قیمت‌‌ها تا حدودی ثابت باقی بمانند.

تسه ۹۸۱۲/ بازدهی هفتگی منفی ۱/۶۸ درصد

اوراق تسهیلات بانک مسکن هفته گذشته را با عملکرد منفی پشت سر گذاشتند، به‌طوری‌‌که تسه ۹۸۱۲ هفته گذشته را با بازدهی هفتگی منفی ۱/۶۸ درصد پشت سر گذاشت. در این راستا این اوراق تسهیلات از سطح ۱۵۰ هزار تومان طی معاملات هفته گذشته تا سطح ۱۴۲ هزارتومان نیز کاهش یافت؛ که در روزهای پایانی این افت خود را تا حدودی جبران کرد و کار خود را در قیمت پایانی ۱۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان خاتمه داد. به گفته برخی کارشناسان این حوزه موضوع احیای برجام در بازار مسکن نیز مهم و اثرگذار است. به نحوی که تاکنون با افت نرخ‌های دلار و سکه، در قیمت‌‌ مسکن تغییر چندانی ایجاد نشد. به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌‌گذاران مسکن در انتظار کاهش قیمت‌‌ها هستند. همچنین به عقیده کارشناسان ممکن است حتی درصورت احیای برجام رکود تورمی‌ در بازار مسکن سال آینده ادامه داشته باشد.

بازار نفت/ نوسان بالای بهای نفت

بهای نفت روز جمعه بسیار پرنوسان بود، به‌طوری که به بالای ۱۱۰ دلار در هر بشکه نیز افزایش قیمت داشت. این رشد قیمتی ناشی از افزایش نگرانی‌‌ها از اختلال در صادرات نفت روسیه در مواجهه با تحریم‌های غرب بود. هر چند چشم‌انداز مثبت احیای برجام و بازگشت نفت ایران این رشد قیمتی را خنثی کرد.

در حال حاضر تقابلی جدی میان این دو عامل در بازار نفت مشاهده می‌شود. دیروز نیز هر دو شاخص نفتی بخشی از افت روز پنج‌شنبه را جبران کردند. نفت WTI به قیمت ۱۱۱ دلار و ۷۳ سنت و برنت نیز به قیمت ۱۱۴ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه معامله شد. نفت در این هفته به بالاترین حد خود در یک دهه اخیر رسید و انتظار می‌‌رود قیمت‌‌ها قوی‌‌ترین افزایش هفتگی خود را از اواسط سال ۲۰۲۰ به ثبت برسانند.

بازار رمزارزها/ از دست رفتن کانال ۴۰ هزار دلاری برای بیت‌کوین

اکثر ارزهای دیجیتال بازار در روز جمعه، ریزش کردند.

بیت‌کوین نیز یک حمایت مهم در محدوده ۴۰ تا ۴۱ هزار دلار را از دست داد. ریزش دوباره بیت‌کوین به کانال ۳۰ هزار دلار می‌تواند سناریوهای نزولی بازار رمزارزها را پررنگ کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=53605

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});