• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5
به بهانه‌ی مراسم رونمایی 19 دستگاه اتوبوس جدید شهری در تبریز؛

بازآفرینی معنایی جدید برای واژه «هدیه» توسط شورای ششم

  • کد خبر : 53613
  • 14 اسفند 1400 - 14:30
بازآفرینی معنایی جدید برای واژه «هدیه» توسط شورای ششم
یاز اکو - حرمت داشتن، مصادیق بسیار دارد که یکی از آن پاس داشتن حرمت معانی واژه‌هاست. تحریف معنای آنها تجاوز به حریم زبان است. تجازو به حریم زبان به نوبه‌ی خود مصداق فریب انسان‌هاست.

یاز اکو؛ پریسا رضاپور_ حرمت داشتن، مصادیق بسیار دارد که یکی از آن پاس داشتن حرمت معانی واژه‌هاست. تحریف معنای آنها تجاوز به حریم زبان است. تجازو به حریم زبان به نوبه‌ی خود مصداق فریب انسان‌هاست.

به کانال یاز اکو در تلگرام بپیوندید

واژه‌ی “هدیه” معنایی مشخص دارد. در لغت‌نامه دهخدا، در مقابل این واژه چنین آمده است: «تحفه و ارمغان و آنچه که به کسی فرستند به رسم تحیت و بزرگداشت.» در عرف نیز نه هدیه و نه مترادف‌های آن، نظیر تحفه و کادو، معنایی روشن دارند: مالی که شخص از جیب خود به شخص یا اشخاصی می‌بخشد.

اما چند سالی است که رویه‌ای به وضوح نادرست از سوی شهرداری تبریز بنا نهاده شد که اخیراً توسط شورای ششم نیز به کار گرفته شده است. آن رویه این است که شهرداری و اکنون شورای ششم، کاری را که از جیب مردم و حسب وظایف تعریف شده این نهادها، انجام می‌دهند، با عنوان «هدیه» به مردم ارائه می‌دهند.

اکنون که شورای ششم بعد از ماه‌ها کارهای حاشیه‌ای و غیر مرتبط، نظیر تقدیرهای سریالی از اشخاص متعدد و استیضاح زودهنگام و پر ابهام عباس رنجبر، شهردار سابق تبریز بود، خرید فقط ۱۹ دستگاه اتوبوس جدید را هدیه‌ای از جانب شورا به مردم عنوان می‌کند!

حال پرسش این است که عمل به وظیفه، آن هم با تأخیر، بر چه پایه و اساسی مصداق هدیه به شمار می‌آید؟ همچنین در این بستر، به کار بردن تعبیر «هدیه» کم و بیش بار معنایی «منت گذاشتن» بر سر مردم را نیز دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=53613

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});