به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، علی رستمی، عضو هیات مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: هر سال نزدیک به ۵۰ درصد اعتبارات حاصل از محل درآمدهای شرکت فرودگاههای کشور به طرحها و پروژههای در قالب تجهیز، نوسازی، بهسازی، تعمیرات و در بخش ترمینالی به افزایش ظرفیت اختصاص داده میشود.
وی با اشاره به طرحهای نیمهتمام در بخشهای عملیاتی و فرودگاهی از ترمینالها تا تجهیزات کمک ناوبری، الکترونیکی، برج مراقبت و مخابرات در کل کشور افزود: شرکت فرودگاههای اولویت را در سال جدید معطوف به اتمام پروژههای نیمهتمام تا حد امکان کرده که رسیدن تمام این طرحها به نقطه پایان در یک سال عملا غیرممکن میباشد اما با اولویت بخشی برای به سرانجام رسیدن طرحها در برنامهریزیها لازم تاثیرگذار خواهد شد.
فهرست
اتمام پروژههای نیمه تمام فرودگاهی همت استانها را میطلبد
وی با تاکید بر اینکه رسیدن به این مهم نیازمند مشارکت استانها در طرحهای فرودگاهی میباشد، تصریح کرد: مشارکت استانها در طرحهای فرودگاهی در سالهای اخیر به حداقل رسیده و حتی محقق شدن برنامهریزی، اعداد و ارقام روی کاغذی در این مورد به ندرت اتفاق میافتد که در نتیجه شتاب بخشی این زمینه را با مشکل روبهرو میکند.
رکود حمل و نقل هوایی همهگیری کرونا
رستمی ضمن یادآوری تاثیرات منفی همهگیری کرونا را در سیستم حمل و نقل هوایی کشور به تبع کل دنیا، گفت: ویروس کرونا در چند سال اخیر تمام بخشهای فرودگاهی از تقاضا تا درآمدزایی و پیشرفتهای طرحهای عمرانی را با رکود بیسابقهای مواجه کرده تا حدی که حتی عملیات پروازهای مسافری در بسیاری از فرودگاهها به صفر رسید و صرفا به عملیاتهای کارگو که منحصر به پشتیبانی و بحثهای تجهیزات و دارویی میشد که برای مدیریت کرونا صورت میگرفت.
راهبر حوزه معاونت برنامهریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، اضافه کرد: با فروکش کردن این معضل شاهد افزایش تقاضا برای استفاده از شبکه حمل و نقل هوای در تمام بخشهای اقتصادی، صنعتی، گردشگری هستیم بطوری که در تعطیلات امسال شاهد این اتفاق در سطح فرودگاههای کشور و بخصوص در فرودگاه بینالمللی شهید مدنی تبریز بودیم تا جایی که رشد ۲۴۰ درصدی پروازهای خارجی و ۳۶ درصدی پروازها داخلی در این فرودگاه اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: با موارد اشاره شده افزایش، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل هوایی ضروری به نظر میرسد که در این زمینه نیز مطالعات و نیاز سنجیهای انجام شده توسط شرکت فرودگاهها در اختیار سازمان هواپیمایی کشور داده شده تا با تکمیل فرآیندهای مطالعات میدانی و بررسیهای آماری اقدامات لازم در دستور کار قرار میگیرد.
فرودگاههای مشهد، امام و مهرآباد تنها مجموعههای سودده کشور هستند
رستمی در پاسخ به درآمدزایی فرودگاههای کشور یادآور شد: همچون سالهای قبل در کشور، سه فرودگاه مشهد، امام و مهرآباد تهران تنها مجموعههای سودده در بخش فرودگاهی هستند و سایر فرودگاههای به تناسب فعالیت استانها در زمینههای کشاورزی، صنعتی، اقتصادی در ردهبندی فرودگاههای کمتر و بیشتر زیانده قرار میگیرد که امیدواریم با فراهم شدن بسترهای لازم بهخصوص بعد از فروکش کردن کرونا شاهد تعادل بخشی هزینهها و درآمدهای فرودگاهها در گام نخست باشیم تا به دنبال آن به مرحله سودی فرودگاهها نیز برسیم.
این مقام ارشد کشور در حوزه حمل و نقل هوایی، کاهش پروازهای عبوری از حریم هوایی کشور در مقطع کنونی و با کاهش چشمگیر فعالیتهای حمل و نقل هوایی در سطح بینالمللی به دلیل معضل ویروس کووید را یکی دیگر از موارد کُندکننده اهداف فرودگاهی دانست و اضافه کرد: متاسفانه کاهش تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور بخش اعظمی از درآمد فرودگاههای کشور را کاهش و با مشکل اساسی روبهرو کرده که امیدواریم با رونق دوباره صنعت هوایی در سطح بینالملل، کمبودهای این بخش نیز جبران شود.
وی متذکر شد: در سیستمهای فرودگاهی کشور قابلیتهای بالایی در بخشهای مختلف اعم از زیرساختها، تجهیزات و امکانات تا نیروی متخصص و کارآمد برای مدیریت و پاسخگویی به نیازهای بینالمللی در بخش پروازهای عبوری از آسمان کشور وجود دارد.
تاخیرهای پروازی در فرودگاههای کشور به حداقل برسد
رستمی، درباره وضعیت تاخیرهای پروازی در سطح کشور اذعان داشت: شرکت فرودگاههای کشور کاهش زمان تاخیرهایی پروازی را در راستای تکریم و رضایتمندی متقاضیان شبکه حمل و نقل کشور در هر مقطعی مورد توجه قرار داده و میدهد بطوری که در سالهای اخیر تحولات و اقدامات چشمگیری در بخش روانسازی اعزام و پذیرش مسافران در سطح فرودگاههای کشور صورت گرفته و توفیقاتی نیز حاصل شده است.
وی در این مورد نیز نوسازی و افزایش ناوگان هوایی کشور را تاثیرگذار دانست و گفت: به دلیل برنامهریزی پیوسته برای پروازهای شبکه هوایی کشور کوچکترین تاخیر که عمدتاً مربوط به بخش فنی هست زمینه تسریعی بخشی به سایر پرواز را فراهم می آورد و برای به حداقل رساندن و یا رفع این معضل در مشکلات فنی که در کوتاه مدت قابل رفع نباشد به ایرلاینها تاکید شده حتما هواپیمایی جایگزین برای چنین مواقعی داشته باشند تا شاهد تاخیر حداقلی برای مسافران باشیم.
بهروزرسانی پروژه ترمینال بینالمللی فرودگاه تبریز
رستمی در پایان درباره ترمینال بینالمللی فرودگاه تبریز که در حال پیوستن به جمع طرحها تاریخی آذربایجانشرقی میباشد، خبر از بهروزرسانی این پروژه داد و اعلام کرد: به دلیل گذشت مدت زمان طولانی از طرح مطالعاتی، اجرایی این پروژه، ضرورت بازنگری و بهروزرسانی آن احساس ضروری به نظر میرسد که این امر محقق شده و با مصوبه هیات مدیره شرکت فرودگاههای کشور، ترمینال فرودگاه شهید مدنی تبریز یکی از طرحهای با برچسب اولویت در حال پیگیری است.
رستمی، روند طی شده برای پیگیری و محقق شدن این پروژه را قابل دفاع ندانست و افزود: متاسفانه در سالهای گذشته همتی برای عملیاتی و اجرایی شدن این نیاز اساسی فرودگاه تبریز از سوی مدیران وقت صورت نگرفته که این امر در مدیریت فعلی مورد توجه و اقبال واقع شده و پیش بینی میشود امسال با طی مراحل انتخاب پیمانکار، شاهد عملیاتی شدن طرح باشیم و در بازه زمانی حداقل سه و حداکثر پنجساله باید بهرهبرداری از این طرح محقق شود.