• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

استقبال کشاورزان از اقدام دولت سیزدهم در افزایش نرخ جدید گندم/ پیش بینی افزایش ۷۰ درصدی خرید تضمینی در سطح کشور

  • کد خبر : 56128
  • 08 فروردین 1401 - 9:30
استقبال کشاورزان از اقدام دولت سیزدهم در  افزایش نرخ جدید گندم/ پیش بینی افزایش ۷۰ درصدی خرید تضمینی در سطح کشور
یاز اکو - رئيس بنياد ملي گندمکاران کشور گفت: حرکت شوراي قيمت گذاري در افزايش قيمت گندم و کاهش قيمت کودهاي پايه اي مبنايي براي توليد بهتر و افزايش بهره وري و رسيدن به خودکفايي و خود اتکائي در بحث گندم خواهد بود.

به‌گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ستاد ویژه خبری و اطلاع رسانی نوروز سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، مهندس عطاءالهر هاشمی در گفتگو با خبرنگاران ضمن تبریک حلول سال نو به محضر مقام معظم رهبری، مردم و کشاورزان شریف، گندمکاران تلاشگر و مسئولان محترم کشور و به ویژه وزیر جهادکشاورزی گفت: معتقد هستیم سالی که نکوست از بهارش پیداست و خوشختانه آغاز سال ۱۴۰۱ شمسی و قرن جدید با رویدادهای خوبی برای کشاورزان همراه بوده است بارشهای خوب روزهای اخیر و حرکت تاریخی و بسیار خوب اعلام قیمت ۱۱ هزار و پانصد تومن به ازای هر کیلو خرید گندم از کشاورزان بارقه ها و جرقه های امید را در دل کشاورزان و مخصوصاً گندمکاران روشن نموده است.
وی با بیان اینکه لازم است از تمام مسئولانی که در اعلام نرخ جدید در راستای کاهش قیمت کودهای پایه، اعلام نرخ جدید گندم که قطعاً رضایت خاطر کشاورزان را فراهم آورده است، قدردانی و سپاسگزاری نماییم ادامه داد: به عنوان یکی از اعضای شورای قیمت گذاری از نزدیک شاهد بودم که اعضای محترم شورای قیمت گذاری و وزیر محترم جهادکشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی تمام تلاش خود را نمودند تا قیمت خوبی برای گندم در نظر گرفته شود.
هاشمی افزود: خوشبختانه قیمت پایه به علاوه هدیه خوبی که از طرف هیئت دولت و ریاست محترم جمهور مجموعاً به قیمت ۱۱ هزار و پانصد تومان اعلام شد، مورد رضایت و خوشحالی کشاورزان قرار گرفت و مطمعناً کشاورزان با مدیریت بهتر و تولید بیشتر و با تعهد به عدم فروش گندم خود به مشتری دیگری غیر از چرخه دولتی پاسخ مناسب و قدرشناسانه ای به این زحمات و توجهات خواهند داد.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور ضمن تشکر از تلاشهای دکتر ساداتی نژاد هم در زمان حضور در مجلس شورای اسلامی و هم در زمان تصدی وزارت جهادکشاورزی در تمامی زمینه ها به ویژه در شورای قیمت گذاری که به امیدواری دوباره کشاورزان و گندمکاران انجامید، گفت: در طی چند روزی که از اعلام این خبر می گذرد کشاورزان و گندمکاران سراسر کشور طی تماسهایی که با بنیاد ملی گندمکاران داشته اند مراتب قدردانی و سپاسگذاری خود را از ریاست محترم جمهوری و وزیر جهادکشاورزی و اعضای شورای قیمت گذاری و مجلس شورای اسلامی و تمام مسئولینی که در این راستا تلاش کرده اند، اعلام و تقاضا داشته اند بنده به عنوان رئیس بنیاد ملی گندمکاران این مراتب قدردانی را به محضر محترم رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و سایر مسئولین منعکس نمایم امید است این حرکت خوب مبنا و پایه ای برای تولید بهتر و افزایش بهره وری و رسیدن به خودکفایی و خود اتکائی در بحث گندم باشد .
وی موضوع دیگر مورد رضایت کشاورزان را کاهش قیمت کودهای پایه دانست و گفت: این رویکرد اثر بسیار مطلوبی در راستای افزایش ضریب بهره وری و تولید خواهد داشت لذا جا دارد مجدداً از تلاشهای تمام مسئولین و در رأس آن مقام معظم رهبری که با انتخاب شعار بسیار مناسب سال جدید و حمایتهای فراونشان از بخش کشاورزی توجه به این بخش را محور قلمداد نموده اند و حمایت ریاست محترم جمهوری از این تصمیم سنجیده و از وزیر جهادکشاورزی و نمایندگان محترم مجلس و اعضای شورای قیمت گذاری قدردانی نماییم.
وی در خصوص تصویب نرخ ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم افزود: دو ماه پیش قیمت ۱۰ هزارو ۵۰۰ تومانی را متناسب با رشد نرخ جهانی گندم و نهاده های دامی که گندم متاثر از قیمت آنهاست تصویب شد و قرار بود که اگر قیمتهای جهانی گندم و نهاده های دامی بالارفت ، قیمت این محصول نیز افزایش متناسبی پیدا کند.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران اظهارداشت: تعیین نرخ فوق به گونه ای انجام شده تا نرخ سایر محصولات خرید تضمینی تحت تاثیر قرار نگیرد.
وی قیمت گذاری جدید گندم را حاصل تلاش مجلس، شورای قیمت گذاری، وزارت جهادکشاورزی و تلاش مجموعه دولت دانست و گفت: با تعیین نرخ مناسب، انتظار می رود گندمهای تولید شده که سالهای گذشته به سمت نهاده های دامی و قاچاق می رفت امسال توسط دولت خریداری شود تا به خوداتکایی در این خصوص برسیم.
هاشمی افزود: به طور حتم قیمت گذاری به نحوی تعیین شده است که خرید تضمینی گندم به نحو خوبی انجام شود و حجم خرید افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه مردم نگرانی در خصوص قیمت نان نداشته باشند اظهارداشت: همیشه دولت سوبسیدی برای نرخ نان برای اقشار آسیب پذیر در نظر می گیرد بنابراین تعیین نرخ خرید تضمینی گندم تاثیری بر نرخ آرد و نان دولتی نخواهد داشت.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به شرایط جوی پیش بینی می شود که میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یابد.
هاشمی گفت: با توجه به افزایش قیمت جهانی غلات و کمبود در بازارهای جهانی و رقابت گندم با نهاده های دامی در کشور، نرخ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید هر کیلو محصول در شورای قیمت گذاری مصوب شد.
به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران، از هیئت دولت تقاضا کردیم که مبلغی را به عنوان جایزه برای گندم در نظر بگیرد که در نهایت نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید هر کیلو گندم مورد موافقت قرار گرفت که براین اساس از این هفته گندم با این نرخ از کشاورزان خریداری می شود همچنین برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید گندم به ۱۰ تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد که با این وجود نیازی به واردات نداریم یا در صورت نیاز واردات کاهش می یابد.
هاشمی اظهار کرد: بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی برای ماه های فروردین و اردیبهشت، سال خوبی برای تولید گندم خواهیم داشت که با این وجود دیگر خبری از قاچاق و جایگزینی با نهاده های دامی نیست.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به شرایط جوی و پیش بینی سازمان هواشناسی امیدواریم که شاهد تولید بیشتر از مزارع دیم باشیم به طوریکه حداقل با افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی خرید نسبت به سال قبل تولید به ۸ تا ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.
گفتنی است هفته گذشته در جلسه هیات وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۱۵ هزار ریال تعیین کرد که از این میزان، مبلغ ۱۰۵ هزار ریال به عنوان اصل قیمت تعیین شده و ۱۰ هزار ریال به عنوان هدیه تحویل در نظر گرفته شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=56128

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});