• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6

شرق اوکراین در فکر الحاق به خاک روسیه / کی‌یف: روسیه می خواهد اوکراین را مثل کره شمالی و جنوبی، تقسیم کند

  • کد خبر : 56202
  • 08 فروردین 1401 - 18:30
شرق اوکراین در فکر الحاق به خاک روسیه / کی‌یف: روسیه می خواهد اوکراین را مثل کره شمالی و جنوبی، تقسیم کند
یاز اکو - مقام اوکراینی افزود: روسیه همچنان به دنبال ایجاد گذرگاه زمینی از مرزهای روسیه به شبه جزیره کریمه است.
کشور خودخوانده “جمهور خلق لوهانسک” در شرق اوکراین اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برگزاری همه پرسی الحاق به خاک روسیه است.
 
به‌گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصرایران، منطقه لوهانسک در شرق اوکراین به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرده و تنها دولت روسیه، استقلال آن را به رسمیت شناخته است.
نظامیان منطقه لوهانسک در ۸ سال اخیر با ارتش دولت مرکزی اوکراین در جنگ بودند و توانستند ارتش اوکراین را از اکثر بخش های منطقه لوهانسک اخراج کنند.
 
 

دونتسک نیز دیگر منطقه روس نشین شرق اوکراین است که وضعیتی شبیه به لوهانسک دارد.

“لیونید باسیچنیک” رئیس جهور لوهانسک گفت در این منطقه که او آن را جمهوری می خواند به زودی، همه پرسی الحاق به روسیه برگزار می شود.

در سال ۲۰۱۴ و به دنبال سرنگونی رئیس جمهور وقت اوکراین (ویکتور یانوکوویچ)، دو منطقه روس نشین در شرق اوکراین دونتسک و لوهانسک اعلام استقلال کردند و از همان زمان جنگ داخلی میان ارتش دولت مرکزی اوکراین و استقلال طلبان این دو منطقه آغاز شد.

اندکی قبل از آغاز حمله اخیر روسیه به اوکراین در ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت شناخت. پوتین حمله به اوکراین را به عنوان دفاع از اهالی این دو منطقه در برابر حملات ارتش اوکراین اعلام کرده بود.

پیش از این، در شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین هم برنامه مشابهی اجرا شد. این منطقه در همه پرسی، اعلام استقلال کرد و روسیه استقلال این منطقه را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت. در گام بعدی، مقامات کریمه الحاق به خاک روسیه را اعلام کردند و مسکو نیز آن را تایید کرد تا کریمه به عنوان بخشی از روسیه باشد. سازمان ملل و کشورهای قدرتمند جهان نیز این الحاق را قبول نکرده اند و همچنان کریمه را بخشی از اوکراین می دانند.

یکی از شرط های پوتین برای پایان دادن به جنگ کنونی علیه اوکراین، پذیرش حاکمیت روسیه بر منطقه کریمه و استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک به عنوان دو کشور مستقل از سوی دولت اوکراین، اعلام کرده است.

همزمان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت نظامی اوکراین (کریلو بودانوف) گفت پوتین به دنبال تقسیم اوکراین به دو بخش به مانند کره جنوبی و شمالی است.

بودانوف ادامه داد: دلایلی وجود دارند که نشان می دهند پوتین در فکر اجرای سناریوی کره برای اوکراین است. نیروهای روسیه تلاش می کنند میان مناطق اشغال شده و اشغال نشده در کشورمان، خط فاصل ایجاد کنند. در واقع این اقدامی برای ایجاد کره شمال و جنوبی در اوکراین است.

وی افزود: روسیه همچنان به دنبال ایجاد گذرگاه زمینی از مرزهای روسیه به شبه جزیره کریمه است. من پیش بینی می کنم روسیه مناطق تحت اشغال کشورمان را در یک واحد سیاسی جمع کند. شاهد اقداماتی برای ایجاد مقامات و سازمان های موازی با دولت اوکراین و اجبار مردم به عدم استفاده از پول اوکراینی هستیم. پیش بینی می کنیم مردم اوکراین در مقابل این اقدامات، مقاومت کنند.

او همچنین گفت: عملیات روسیه در اطراف کی یف شکست خورد. برای ارتش روسیه، سرنگونی دولت اوکراین غیرممکن است. جنگ پوتین هم اکنون بر جنوب و شرق کشور متمرکز است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=56202

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});