• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

قیمت دیه کامل در ماه‌های حرام و غیرحرام ۱۴۰۱ چقدر است؟

  • کد خبر : 56231
  • 09 فروردین 1401 - 10:30
قیمت دیه کامل در ماه‌های حرام و غیرحرام ۱۴۰۱ چقدر است؟
یاز اکو - بالاخره پس از گذشت هشت روز از سال جدید، نرخ دیه نفس اعلام شد. رییس قوه قضاییه قیمت دیه کامل را در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۱ را با توجه به بررسی‌های انجام شده، ۶۰۰میلیون تومان اعلام کرد.

به‌گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصاد آنلاین، یک باور اشتباهی که پیرامون این موضوع وجود دارد این است که دیه در ماه‌های حرام دو برابر می‌شود. در حالی که این تصور اشتباه بوده و افزایش آن تنها به اندازه یک سوم دیه کامل است و به آن دیه تغلیظ‌شده گفته می‌شود.

 

همچنین طبق ماده ۵۵۷، قانون دیه تغلیظ‌شده فقط زمانی اعمال می شود که جنایت قتل صورت گرفته باشد. بنابراین طبق ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی، اگر در ماه‌های حرام یعنی ماه‌های ذی‌الحجه، ذی‌القعده، محرم و رجب جرم قتل عمد یا غیرعمد اتفاق بیفتد، مجازات آن پرداخت دیه تغلیظ شده است که قیمت آن برای امسال یک دیه کامل یعنی ۶۰۰میلیون تومان به علاوه ۲۰۰میلیون تومان، یعنی ۸۰۰میلیون تومان می‌شود.

این نرخ نسبت به سال گذشته که ۴۸۰میلیون تومان اعلام شده بود، ۲۵درصد افزایش یافته است. یکی از مهم‌ترین معیارهای افزایش این نرخ، نرخ تورم است. با این حال شایان ذکر است ارقام اعلامی برای تورم سال گذشته(چه تورم سالانه چه تورم نقطه به نقطه) بیش از ۲۵درصد بوده است.

 

اکنون با اعلام این نرخ از سوی قوه قضاییه باید منتظر بیمه مرکزی بود تا قیمت حق بیمه‌های امسال را اعلام کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=56231

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});