• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

تخفیف ۱۵۰ هزار دلاری سرمایه‌گذاری در ایران / گذرنامه ایرانی ۹۰هزار یورو!

  • کد خبر : 57237
  • 17 فروردین 1401 - 19:20
تخفیف ۱۵۰ هزار دلاری سرمایه‌گذاری در ایران / گذرنامه ایرانی ۹۰هزار یورو!
یاز اکو - سال ۹۷ خارجی‌ها می‌توانستند با ۲۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری در ایران گذرنامه و اقامت سه ساله ایران را بگیرند. اما حالا ایران برای جذب سرمایه‌گذار تخفیف ۱۵۰ هزار دلاری وضع کرده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، این خبری است که مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اعلام کرده و گفته با ۹۰ هزار یورو سرمایه خارجی می‌توان اقامت پنج ساله ایران را گرفت.

این خبر به این معناست که ایران شرایط جذب سرمایه خارجی را تسهیل کرده، هم مبلغ سرمایه‌گذاری را ۱۵۰ هزار دلار کم کرده و هم مدت اقامت را دو سال افزایش داده است.
این برنامه در واقع نسخه بازبینی شده مصوبه‌ای است که در سال ۹۷ توسط سران قوا تصویب و سال ۹۸ توسط دولت اجرا شد.

اما پروژه تهاتر شهروندی ایران با جذب سرمایه خارجی، فرجام موفقیت‌آمیزی نداشت؛ به صورت مشخص ابتدای مهر ماه سال گذشته بابک دین‌پرست، معاون هماهنگی و امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در گفتگو با ایرنا آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: صدور مجوز اقامت پنج‌ساله برای خارجی‌ها در ازای سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری، موفقیت‌آمیز نبود و مورد استقبال قرار نگرفت. اما حالا ایران دوباره برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی شرایط جدیدتر و ساده‌تری وضع کرده است.

سال ۹۸ هیات دولت وقت به پیشنهاد وزارت اقتصاد و امور دارایی مصوب کرد تا اگر سرمایه‌گذاران خارجی حاضر شود برای مدت ۵ سال ۲۵۰ هزار دلار از دارایی خود را نزد دولت ایران سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند گذرنامه ایرانی دریافت کند.

این مصوبه در کشاکش نوسانات اقتصادی نیمه دوم دهه ۹۰ به تصویب رسید؛ درست زمانی که تحت تاثیر شرایط وخیم اقتصادی موج جدیدی از کوچ سرمایه‌ها از ایران به اجرا درآمد و طبقات به نسبت برخودار ایرانی حاضر شده بودند تا برای کسب شهروندی از کشورهایی مانند ترکیه در بازار املاک این کشورها سرمایه‌گذاری کنند.

تفاوت برنامه جدید و قدیم

از قرار معلوم در برنامه بازبینی شده تهاتر گذرنامه ایرانی با جذب سرمایه از خارج کشور تغییراتی به وجود آمده است؛ به نقل از ابوالفضل کوده ئی مدیر کل دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران مهمترین این تغییرات کاهش مبلغ حداقل سرمایه لازم از ۲۵۰ هزار دلار به ۹۰ هزار یورو است.

در حال حاضر در بازارهای مالی دنیا هر دلار آمریکا معادل ۱٫۱ یورو ارزش دارد؛ در بازار ارز ایران نیز اگر ملاک را صرافی ملی درنظر بگیریم برای امروز بهای هر دلار و یور به ترتیب ۲۸۵۰۰ تومان و ۲۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود.

به بیان دیگر ارزش ریالی پیشنهاد باز بینی شده دولت ایران به سرمایه گذاران خارجی معادل ۲ میلیارد و ۵۶۸ میلیون تومان است که در مقایسه با پیشنهاد قبلی حدود ۳ میلیارد و ۹۳۷ میلیون تومان ارزانتر است.

مخاطبان پیشنهاد جدید چه کسانی هستند؟

تمایل مجدد دولت ایران برای تهاتر شهروندی با سرمایه خارجی در حالی است که مطابق آمارهای معتبر جهانی، گذرنامه ایرانی در مرتبه ضعیفی قرار دارد. دی ماه سال گذشته ایسنا در مطلبی به نقل از گزارش فصل شرکت مشاوره جهانی شهروندی و اقامت Henley & Partnersاین طور نوشت: گذرنامه ایران مشترک با کنگو با امتیاز سفر بدون ویزا به ۴۲ کشور جایگاه ۱۰۱ از بین ۱۹۹ کشور دنیا قرار دارد.

از سوی دیگر هرچند در کنار این خبر منفی، اخبار مثبتی هم از چشم اندازهای اقتصاد ایران وجود دارد که از جمله آنها پیش بینی بانک جهانی برای رشد ۲٫۴ درصدی اقتصاد ایران در سال جاریست.

با این حال دور از ذهن نیست که مخاطبان این پیشنهاد به روز شده دولت ایران بخشی از افراد متمکن و صاحب سرمایه افغانستانی باشند که در نتیجه به روی کار آمدن مجدد طالبان برای مهاجرت از میهن خود به صرافت افتاده اند.

واقعیت این است که در چند دهه ای که آشوب و نارامی در افغانستان می گذرد، همیشه بخشی از مردم این سرزمین در ایران حضور و سکنی داشته اند؛ البته در بیشتر موارد مشارکت اقتصادی اتباع افغانستانی در بازار کار بوده است.

این احتمال وجود دارد که دولت ایران بخواهد در رابطه با اتباع افغانستانی شانس خود برای جذب سرمایه بیازماید اما دور ذهن نیست که در نتیجه مشکلات اقتصادی پیشرو در این رابطه توفیق چندانی حاصل نشود.

در این رابطه به دنبال ظهور مجدد طالبان در افغانستان، زهرا کریمی، اقتصاددان به اقتصاد۲۴ گفته بود: تحولات افغانستان موج جدیدی از مهاجرت را رقم خواهد زد اما مادامی که کشورهای منطقه مثل امارات متحده عربی و ترکیه برای جذب سرمایه خارجی برنامه های حساب شده تری دارند بعید است از این طریق سرمایه ای قابل ملاحظه ای وارد ایران شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=57237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام با سرمایه گذاری ۱۵۰ هزار دلاری چه فوایایی برای ما افغانی ها دارد می تونیم ماشین و خونه به نام بزنیم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});