• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

بحران زغال‌سنگ فرا می‌رسد؟/ اروپا به دنبال حذف زغال‌سنگ روسیه از صنعت فولاد

  • کد خبر : 57593
  • 20 فروردین 1401 - 18:40
بحران زغال‌سنگ فرا می‌رسد؟/ اروپا به دنبال حذف زغال‌سنگ روسیه از صنعت فولاد
یاز اکو - اتحادیه اروپا روز گذشته از پنجمین بسته تحریم ضدروسی خود رونمایی کرد. بسته‌ای که ممنوعیت واردات زغال‌سنگ از روسیه را هم دربرمی‌گیرد. گویا اروپا به دنبال حذف زغال‌سنگ روسیه از صنعت فولاد است. با توجه به وابستگی حدود ۴۵ درصدی اروپا به زغال‌سنگ روسیه، به نظر می‌رسد دومینوی کمبود و گرانی سوخت این بار به بحران زغال‌سنگ برسد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، اتحادیه اروپا روز جمعه به طور رسمی پنجمین بسته تحریمی خود علیه روسیه که شامل ممنوعیت واردات زغال‌سنگ نیز می‌شود را تصویب کرد. وابستگی ۴۵ درصدی اروپا به روسیه در تامین این سوخت، باعث شد تا بحث‌هایی در رابطه با گرانی و بحران زغال‌سنگ پیش آید. با این حال تولیدکنندگان فولاد از حذف این سوخت در صنایع خود سخن می‌گویند.

به هر ترتیب بر اساس بسته تحریمی جدید، قراردادهای موجود باید تا هفته دوم آگوست فسخ شوند. به این معنی که روسیه می‌تواند تا آن زمان به دریافت مبالغ صادرات زغال‌سنگ از اتحادیه اروپا ادامه دهد. بریتانیا نیز در هفته اخیر اعلام کرد که واردات زغال‌سنگ روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ ممنوع می‌کند.

در این بین ژاپن نیز اعلام کرد که ممنوعیت واردات زغال‌سنگ از روسیه را بررسی می‌کند.

آن‌طور که رویترز گزارش می‌دهد بخش عمده صادرات روسیه از زغال‌سنگ حرارتی است که در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود، این کشور زغال‌سنگ متالورژی مورد استفاده در کوره‌های بلند فولادی را نیز توزیع می‌کند.

مورگان استنلی، به عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورسی اوراق بهادار جهان، در گزارشی عنوان کرد که انتظار می‌رود تأثیر ممنوعیت واردات بر بازار زغال‌سنگ کمتر از زغال‌سنگ حرارتی باشد. این گزارش می‌افزاید که روسیه سال گذشته ۳۲ میلیون تن زغال‌سنگ به اروپا صادر کرد که حدود ۱۷ درصد از کل واردات اروپا را تشکیل می‌دهد.

مورگان استنلی افزود: با توجه به بازار صادرات کوچک‌تر زغال‌سنگ و ارزش بالاتر آن در مقایسه با زغال‌سنگ حرارتی، دستیابی به تغییر جهت کامل جریان‌های تجاری آسان‌تر خواهد بود.

زغال‌سنگ روسی از صنعت جهانی فولاد حذف می‌شود؟

آرسلور میتال، دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان درباره ممنوعیت دریافت زغال‌سنگ از روسیه اعلام کرد: بخش قابل‌توجهی از زغال‌سنگ مصرفی در اروپا خارج از روسیه تامین می‌شود.

این شرکت در گزارش اخیر خود افزود: انواع خاصی از زغال‌سنگ از روسیه تامین می‌شد. در حال حاضر ما در حال جایگزینی آن با منابع دیگر هستیم. در واقع حرکت ما به سمت استفاده از مواد جایگزین است.

سالزگیتر، دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در آلمان، نیز گزارش داد که زغال‌سنگ کک را از روسیه تامین نمی‌کند و تنها حجم بسیار کمی مواد PCI از روسیه است که آن نیز جایگزین شد. این شرکت ادامه داد: توقف واردات هیچ تأثیری بر ما نخواهد داشت.

شعبه انگلیسی تاتا استیل، فولادساز چندملیتی هندی، در این باره نوشت: حمل‌ونقل زغال‌سنگ از روسیه را به حالت تعلیق درآورده است. شرکت دارای ذخایر کافی مواد خام در سایت فولادسازی خود است و منابع جایگزینی برای زغال‌سنگ شناسایی کرده‌اند. در حال حاضر اختلالی در توانایی تولید فولاد برای مشتریان وجود ندارد.

طبق اعلام رویترز، حالا واحدهای اروپایی سفارش زغال‌سنگ از روسیه را به حالت تعلیق در آورده‌اند و در حال خرید ذخایر جایگزین هستند. آیا این بار دومینوی گرانی و کمبود کالای استراتژیک به بحران زغال‌سنگ می‌رسد؟

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=57593

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});