• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

تلاطم بازارها در هفته گذشته

  • کد خبر : 58591
  • 28 فروردین 1401 - 12:45
تلاطم بازارها در هفته گذشته
یاز اکو - بازار سهام سومین هفته فروردین را با خروج سرمایه حقیقی‌‌ها پشت‌سر گذاشت. به‌طوری‌که حقیقی‌‌ها تنها دو روز از هفته را توانستند خالص خریدی مثبت ثبت کنند.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا- یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به‌هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ بیشترین خالص فروش طی ۸ هفته گذشته

بازار سهام سومین هفته فروردین را با خروج سرمایه حقیقی‌‌ها پشت‌سر گذاشت. به‌طوری‌که حقیقی‌‌ها تنها دو روز از هفته را توانستند خالص خریدی مثبت ثبت کنند. به‌این‌ترتیب بازار بیشترین خالص فروش را در ۸ هفته گذشته تجربه کرد. بر این اساس شاخص کل عملکرد منفی ۷/ ۰درصد را در کارنامه هفتگی خود ثبت کرد.

از دلایل نزولی شدن بازار می‌توان به شوک بخشنامه وزارت صمت به بورس برای دریافت عوارض از صادرات و همچنین وجود برخی ابهامات اقتصادی در بازار اشاره کرد.

در آخرین روز معاملات بورس خبر افزایش دامنه نوسان از روز دوشنبه هفته جاری به مثبت و منفی ۶ درصد منتشر شد که می‌تواند به عنوان محرکی برای بهبود عملکرد، جذابیت و نقدشوندگی بازار باشد. علاوه بر این انتظار می‌‌رود بورس در روزهای آینده بر مدار تعادل باقی بماند.

بازار دلار/ نوسان در کانال ۲۸ و ۲۷ هزار تومانی

در هفته‌ای که گذشت نرخ دلار شاهد حضوری نامطمئن در کانال ۲۸ ‌هزار تومانی بود. در روزهای ابتدایی هفته، شاخص بازار ارز که در راستای روند افزایشی سال جدید به پله‌های هفتم و هشتم کانال ۲۷ ‌هزار تومانی رسیده بود تلاش‌هایی برای عبور از سقف مقاومت ۲۸ ‌هزار تومانی از خود به نمایش گذاشت. به ‌صورتی که قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در روز یکشنبه با ۱۵۰ تومان افزایش نرخ نسبت به قیمت روز شنبه در سطح قیمتی ۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد.

این تلاش‌های افزایشی سرانجام در روز دوشنبه ۲۲ فروردین نتیجه داد و اسکناس آمریکایی پس از ۷۰ روز مجددا توانست در سطوح قیمتی کانال ۲۸ معامله شود. شروع فعالیت دلار در بازار روز سه‌شنبه به گونه‌‌ای بود که زمزمه‌‌ها از احتمال تداوم روند افزایشی در کانال جدید افزایش یافت. در ابتدای معاملات این روز شاخص ارزی خیز‌‌هایی به سمت سقف مقاومتی جدید ۲۸ ‌هزار و ۲۰۰ تومانی برداشت اما در معاملات عصر این روز با بی‌نتیجه ماندن این تحرکات دلار در حوالی قیمت روز دوشنبه یعنی رقم ۲۸ ‌هزار و ۱۲۰ تومان معامله شد. با نزدیک شدن به ‌روز‌های پایانی هفته روند نمودار قیمتی اسکناس آمریکایی اما جهت عکس گرفت.

در روز چهارشنبه ۲۴ فروردین نرخ شاخص ارزی با عقبگرد خود به کانال ۲۷ ‌هزار تومانی روند نمایش کاهشی جدید از خود به جای گذاشت. در ابتدای معاملات این روز دلار با حدود ۱۰۰ تومان کاهش قیمت به مرز دو کانال ۲۷ و ۲۸ ‌هزار تومانی بازگشت و در انتهای معاملات بازار در این روز، نرخ ارز مذکور مجددا با ثبت حرکتی کاهشی در پله هشتم کانال ۲۷ ‌هزار تومانی معامله شد.

عده قابل ‌توجهی از فعالان بازار ارز این تغییر جهت نمودار اسکناس آمریکایی را در راستای قوت گرفتن احتمال آزاد ‌سازی ۷ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی می‌دانند. در روز‌های پایانی هفته نیز در راستای روند کاهشی روز چهارشنبه دلار با ۳۸۰ تومان کاهش قیمت در پله میانی کانال ۲۷ ‌هزار تومانی معامله شد.

بازار سکه/ سکه در کانال ۱۳ میلیونی

در هفته‌‌ای که گذشت بازار طلا و سکه تحت تاثیر تحرکات مثبت نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین تغییرات قیمت طلا در بازار جهانی، روزهای ابتدایی هفته را صعودی پشت سر گذاشت. به‌طوری‌که سکه امامی وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شد و در بالای این سطح دادوستد شد. اما با آرام شدن فضای هیجانی بازار ارز و کاهش نوسانات طلای جهانی، بهای این فلز گرانبهای داخلی در روزهای پایانی هفته مجددا به نزدیکی مرز یاد شده بازگشت و کار خود را در قیمت ۱۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان به پایان رساند.

بر این اساس سکه توانست عملکرد مثبت ۱/۸ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. گفتنی است بازار سکه در میان بازارهای دیگر بیشترین رشد هفتگی را تجربه کرد. به عقیده برخی کارشناسان این بازار انتظار می‌‌رود که روند قیمت سکه در هفته جاری نوسانات زیادی را تجربه کند.

بازار طلای جهانی/ روند آرام افزایشی تحت تأثیر جنگ ادامه‌دار روسیه و اوکراین

طلا در بازار جهانی روز پنج‌شنبه قبل از تعطیلات جمعه خوب اندکی کاهش قیمت را تجربه کرد. این افت قیمت با شروع مجدد روند افزایشی بازدهی اوراق قرضه ایالات متحده آمریکا که به‌دلیل انتشار آمار و ارقام تورم قوی این کشور بود، رخ داد.

در این بین گفتنی است که با افزایش نگرانی‌‌ها از تداوم تنش‌‌ بین روسیه و اوکراین، روند هفته گذشته این فلز گرانبها صعودی بوده. به‌طوری‌که توانست بازدهی مثبت هفتگی ۱/۳۸ درصدی را ثبت کند. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به تورم آمریکا و روند افزایشی ارزش شاخص دلار و همچنین بازدهی اوراق این کشور، می‌توان انتظار یک هفته پر‌نوسان را برای طلا داشت. با این حال نیز از نگاه برخی کارشناسان با توجه به شرایط موجود تمایلات صعودی در این بازار از قدرت بیشتری برخوردار است.

بازار اوراق مسکن/ شیب نزولی اوراق مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته گذشته را با شیب نزولی آرام‌‌تر نسبت به هفته ماقبل پشت سر گذاشت. به‌طوری‌که تمامی این اوراق تسهیلات بانکی افت قیمت را تجربه کردند و در زیر سطح مقاومتی ۸۰ هزار تومان تثبیت شدند. تسه ۹۹۱۲ با وجود اینکه تنها یک روز پایانی هفته را صعودی بود، روند کاهشی را دنبال کرد و کار خود را در آخرین روز معاملاتی در قیمت پایانی ۷۶ هزار و ۷۶۵ تومان خاتمه داد.

بر این اساس اوراق تسهیلات یادشده توانست با افزایش فشار فروشندگان عملکرد منفی ۱۱/۴۷ درصد را در کارنامه هفتگی خود ثبت کند. در این میان روز گذشته خبر رسید با موافقت بانک مرکزی سقف تسهیلات حساب مسکن جوانان در تهران از یک میلیارد تومان تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ به ۲ میلیارد تومان برای حساب‌‌های افتتاحی سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.

بازار نفت/ هفته‌ای با عملکرد مثبت

نفت خام وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا و شاخص بین‌المللی نفت خام برنت در اواخر جلسه روز پنج‌‌شنبه پیش از تعطیلات عمومی روز جمعه با افزایش قیمت روبه‌رو شدند.این در حالی است که پس از افت و خیزهایی، بازار نفت در حال رسیدن به بالاترین سطح خود در هفته بود. به‌طوری‌که نفت خام برنت در سطح ۱۱۱ دلار و ۲۳ سنت و نفت WTI به قیمت ۱۰۶ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه معامله شد.

به‌این ترتیب بازار نفت در هفته‌‌ای با عملکرد مثبت است. گفته می‌شود قیمت‌‌ها به دلیل اخباری مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا ممکن است واردات نفت روسیه را ممنوع کند، روند افزایشی را طی ‌می‌کند. علاوه بر این آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که از ماه مه به بعد حدود ۳ میلیون بشکه در روز از نفت روسیه ممکن است به دلیل تحریم‌ها یا اجتناب تعطیل شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=58591

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});