• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4

فرآوری صنعتی ماده معدنی منیزیت در ماکو

  • کد خبر : 59534
  • 03 اردیبهشت 1401 - 13:00
فرآوری صنعتی ماده معدنی منیزیت در ماکو
یاز اکو - محدوده معدنی منیزیت ماکو واقع در منطقه مرزی بورالان، سرشار از ظرفیت‌های اقتصادی و ارزش آفرینی است، که با جذب سرمایه کافی و انجام فرآوری صنعتی، محرومیت زدایی و اشتغال آفرینی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، محدوده معدنی منیزیت ماکو واقع در منطقه مرزی بورالان، سرشار از ظرفیت‌های اقتصادی و ارزش آفرینی است، که با جذب سرمایه کافی و انجام فرآوری صنعتی، محرومیت زدایی و اشتغال آفرینی را به همراه خواهد داشت.

عنصر منیزیت، پنجاهمین مورد از انواع مواد معدنی ثبت شده در استان آذربایجان‌غربی است که گونه‌های فرآوری شده آن مصارف وسیعی در انواع صنایع نسوز، آرایشی، موشکی، خودروسازی و سایر صنایع سنگین دارد؛ برآرودهای کارشناسی حاکی از وجود میلیونها تن ذخیره دست نخورده منیزیت در شمال استان است که برای توسعه و تکمیل زنجیره کاملی از صنایع پایین دستی کفایت می‌کند؛ اما علیرغم گذشت نزدیک به یک دهه از اکتشاف محدوده فوق الذکر، بهره برداری از این معدن محدود به خام فروشی بوده و ارزش آفرینی مورد انتظار محقق نشده است؛ چرا که منیزیت نیز به مانند بسیاری از عناصر معدنی، مستلزم انجام فراوری برای ایجاد ارزش افزوده در سطوح اقتصادی و صنعتی است؛ که این مهم نیز نوعا از توان معدنکاران و بهره برداران اولیه معادن خارج بوده و صرفا با همکاری سرمایه گذارهای صلاحیت دار قابل تحقق است.

مرکز پژوهشهای مجلس طی یک گزارش رسمی در سال ۹۶ بر ظرفیت‌های استراتژیک این محصول معدنی تاکید کرده و منیزیم را به عنوان فلز آینده نامگذاری کرده است؛ در این گزارش علمی با اشاره به ذخائر جدیدالاکتشاف در استان آذربایجان‌غربی، از انرژی ارزان و معادن غنی به عنوان فرصتی برای تبدیل ایران به قطب جهانی منیزیم یاد شده است. بدیهی ست که با شکوفایی تجاری این ماده معدنی در کشور، استان آ.غربی به جهت موقعیت فوق العاده در هم مرزی با سه کشور خارجی، در اولویت طرحهای فرآوری و صادراتی مربوطه خواهد بود.

در همین راستا خبرهای تایید شده طی روزهای اخیر حاکی از فراهم سازی مقدمات فرآوری منیزیت ماکو با ورود مستقیم سرمایه گذار بخش خصوصی است؛ پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو با اشاره به این مهم، از سرمایه گذاری ۱۰۰۰میلیارد ریالی بخش خصوصی در حوزه فرآوری و توسعه زنجیره تولید منیزیت خبر داد.

مدیر جذب سرمایه گذاری های منطقه آزاد ماکو در این رابطه عنوان کرد: شرکت تجلی توسعه صنایع و فلزات حسب هماهنگی با منطقه آزاد و بعد از توافق اولیه با بهره بردار معدن، برای احداث واحد فراوری و صنایع پایین دستی منیزیت تفاهم کرده است.

آرش یوسف زاده با اشاره به توانمندی بخش خصوصی و پیگیری های منطقه آزاد ماکو، ابراز امیدواری کرد که پس از بررسی های لازم و طی سال جاری، شاهد اجرایی شدن این تفاهم و بهره برداری از فاز اول واحد فراوری در سال آینده باشیم؛

یوسف زاده خاطرنشان کرد: ایجاد ارزش افزوده از طریق احداث واحدهای فراوری معادن یکی از اولویت های این سازمان بوده و منطقه آزاد ماکو برای احیای معادن راکد و توسعه زنجیره تولید، برنامه ریزی و تلاشهایی داشته است.

فرآوری صنعتی، رویای دیرین منیزیت ماکو

بهره بردار معدن منیزیت ماکو با اشاره به تفاهم اولیه برای راه اندازی واحد فراوری گفت: منیزیت یکی از انواع مواد معدنی است که خام فروشی آن صرفه اقتصادی چندانی نداشته اما در صورت فرآوری صنعتی، یکی از بالاترین ارزش افزوده‌ها را در صنایع به همراه دارد.

علی فتحعلی نژاد با تاکید بر نقش سرمایه گذاری در انجام فراوری مطلوب افزود: از همان روزهای ابتدایی که موفق به کشف این محدوده شدم، و به واسطه اطلاعی که از ارزش ذاتی ماده منیزیت حاصل شد، در جستجوی سرمایه کافی برای تحقق رویای فراوری بوده ام؛ طی این سالها چندین بار موفق به جلب نظر شرکتهای بزرگ سرمایه گذاری شده ایم اما به دلیل فقدان پشتیبانی‌های فنی و حقوقی، منجر به مقصود نهایی نشده است؛ ضمن اینکه تا به اینجا و بصورت انفرادی، انرژی و هزینه های بسیاری برای انجام مطالعات اکتشافی و عملیات بهره برداری صرف نموده ام که مستلزم بازدهی است.

وی افزود: امیدوارم با توجه به توانمندی‌های شرکت سرمایه گذار و مساعدت نهادهای مسئول در این زمینه، اینبار شاهد تحقق این رویای دیرین و به ثمرنشستن سالها تلاشی که در این معدن داشته‌ام، باشیم؛ چرا که بهره برداری از این معدن طی سالیان گذشته، منحصر به خام فروشی با اشتغال آفرینی محدود بوده و این هدفی نبوده که برای ما راضی کننده باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=59534

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});