• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

تشریح جزییات اجرای پایلوت طرح جدید نان در زنجان/نان به هیچ وجه سهمیه‌بندی نمی‌شود

  • کد خبر : 61245
  • 17 اردیبهشت 1401 - 17:00
تشریح جزییات اجرای پایلوت طرح جدید نان در زنجان/نان به هیچ وجه سهمیه‌بندی نمی‌شود
یاز اکو - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه در روش پیش‌بینی شده برای عرضه نان نانوا، آرد را با قیمت واقعی دریافت می‌کند، گفت: در اجرای این طرح به هیچ وجه موضوع سهمیه‌بندی و یا محدود کردن خرید برای مردم وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، خلیل قاسملو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان امروز با اشاره به اجرای پایلوت طرح جدید نان در زنجان و برنامه‌های استان برای اجرای مناسب آن اظهار داشت: برای اجرای این طرح جلسات و برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و تلاش می‌کنیم این طرح بدون هیچ مشکلی در استان اجرایی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان با بیان اینکه الگوی مصرف خانوارهای زنجانی در زمینه نان استخراج شده است و مشکلی در زمینه تامین نان مردم وجود ندارد و هدف طرح جلوگیری از قاچاق آرد است، افزود: مردم باید بدانند که ۳۰ درصد از آرد یارانه‌ای تزریق شده در مسیر توزیع از چرخه خارج می‌شود و هدف از اجرای طرح پیشگیری از این خروج است و باید متوجه باشیم که انحراف‌های کوچک هم نمی‌تواند اصل صرفه اقتصادی اجرای طرح را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در تشریح مشکلات موجود در توزیع آرد بخش صنف و صنعت گفت: قیمت آرد توزیعی در این بخش ۷ تا ۸ هزار تومان برای دولت تمام می‌شد در حالیکه مثلاً در ماکارونی قیمت این آرد ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به دست کارخانه‌دار می‌رسید و فقط بخشی از این یارانه به دست مصرف کننده ایرانی رسیده و بقیه از کشور خارج می‌شد.

قاسملو با تاکید بر اینکه ماکارونی تولید ایران به دلیل به صرفه بودن آن خواهان زیادی در خارج از کشور دارد، افزود: با فراهم کردن زمینه صادرات و یا قاچاق محصولات تولید شده در بخش آرد صنف صنعت انگار یارانه مردم ایران به کشورهای همجوار صادر می‌شود که بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد، سالانه ۹۰ میلیون دلار از سهم مردم ایران به دیگر کشورها صادر شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان به افزایش ۲۵۸ درصدی درخواست آرد در بخش صنف و صنعت در روزهای آغاز سال جاری اشاره و تاکید کرد: با این روند هر ایرانی ۳۲ هزار تومان یارانه خود را به کشورهای همسایه صادر کرده‌ است و به هر صورت باید جلوی این قاچاق گرفته شود.

قیمت نان‌های سنتی تغییر نمی‌کند

وی با تاکید بر اینکه قیمت نان‌های سنتی لواش، بربری و سنگک تغییری نکرده و نخواهد کرد، ادامه داد: آنچه که در این بخش تغییر کرده نحوه توزیع یارانه نان سنتی از طریق سامانه هوشمند به قیمت سابق است و حتی در این مورد بر اساس تصمیم کشوری ۱۰ درصد تخفیف هم به مردم زنجان به دلیل آمادگی برای اجرای این طرح داده خواهد شد که مثلا نان ۲ هزار تومانی را یک هزار و ۸۰۰ تومان خریداری کنند.

قاسملو تاکید کرد: در توزیع نان سنتی در زنجان به هیچ وجه بحث سهمیه‌بندی مطرح نیست، بلکه هدف پیشگیری از خروج ۳۰ درصد از آرد یارانه‌ای کشور از چرخه مصرف و سفره مردم ایران است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان با بیان اینکه در شرایط فعلی فروش آرد یارانه‌ای برای نانوا و تولید نان برای دام‌ها به‌صرفه‌تر از پخت نان است، ادامه داد: این چرخه معیوب است و برای جلوگیری از اجحاف در حقوق مردم باید این چرخه اصلاح شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات موجود در نحوه اجرای این طرح گفت: مصارف مردم به صورت هوشمند احصا شده و اخطارهای لازم برای افرادی که خارج از این طرح عمل کنند داده خواهد شد و باز هم تاکید می‌کنم که تخلفات در این حوزه هر چقدر هم که باشد حتی اگر این طرح به صورت متوسط هم اجرا شود عایدی بیشتری برای مردم خواهد داشت.

قاسملو با اشاره به اینکه پایلوت شدن زنجان برای اجرای این طرح مصوبه کشوری هشتم فروردین را دارد، ادامه داد: قرمز بودن استان زنجان برای زندگی اتباع و همچنین اشراف مسؤولان ارشد استان به اجرای طرح‌های هوشمند از جمله دلایل انتخاب زنجان برای اجرای این طرح بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با حضور استاندار زنجان به عنوان متخصص حوزه هوش مصنوعی گفت: استاندار جلسات متعدد کارشناسی با دید انتقادی برگزار و این طرح را آماده اجرا در زنجان کرده است.

وی با ابراز امیدواری برای اجرای موفق طرح عرضه نان با قیمت قبلی به صورت هوشمند در سطح استان زنجان افزود: این طرح با همراهی مردم و بدون نگرانی اجرا شود و مردم در این مورد هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد.

با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی برای بخشی از مصوبات مجلس شورای اسلامی است، اظهار کرد: منتهی در این میان قیمت نان یک مسئله است و تامین آن در شرایط فعلی حتی اگر پول هم داشته باشیم، مسئله دیگری است، چرا که در شرایط فعلی مواد غذایی به راحتی گذشته در دسترس نیست چون جنگ روسیه و اوکراین که ۳۰ درصد از غلات و ۷۰ درصد دانه‌های روغنی را تأمین می‌کنند همه مسائل را تحت تاثیر قرار داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان با بیان اینکه روسیه جلوی صادرات غلات خود را گرفته است و اوکراین هم به دلیل شرایط جنگی امکان چنین اقدامی را ندارد، افزود: در حال حاضر اوکراین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن غلات برای صادرات در اختیار دارد که عملا امکان صادرات آن از این کشور گرفته شده و با توجه به شرایط جنگی امکان کشت جدید هم وجود ندارد و در این موضوع کشورهایی مثل ایران که سال گذشته ۷.۵ میلیون تن گندم وارد کرده‌اند باید با دقت و حساسیت بیشتری عمل کند.

افزایش ۲۳۰ درصدی قیمت گندم خریداری شده از کشاورزان

وی به افزایش روی‌داده در قیمت گندم خریداری شده از کشاورزان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اشاره و تصریح کرد: این افزایش ۲۳۰ درصدی موجب ایجاد انگیزه برای عرضه گندم انباشت شده در دست کشاورزان شد به طوری که در حال حاضر حدود ۳۰ هزار تن گندم از کشاورزان زنجانی تحویل گرفته شده است.

قاسملو قیمت و تامین امنیت غذایی را دو مسئله متفاوت دانست و گفت: خوشبختانه با بارندگی‌های اخیر تقریباً اطمینان داریم که با کمک و تلاش مردم دولت بتواند عمده نیاز گندم خود را از داخل تامین کند بنابراین حتی اگر نتوانیم از بازارهای خارجی هم گندم خرید کنیم با مدیریت و جلوگیری از ریزش در مسیر تولید و توزیع گندم می‌توانیم به تولیدات داخلی تکیه کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان در تشریح نحوه تامین و توزیع آرد در کشور گفت: دولت سه نوع آرد در سطح کشور با قیمت‌های ۶۰۰ تا ۶۵۰ تومان، ۹۰۰ تومان و ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان توزیع می‌کند که به این صورت میانگین گندم آرد توزیعی ۶۷۵ تومان برای دولت تمام می‌شد که بعد از افزایش قیمت گندم خریداری شده از مردم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان این قیمت متوسط برای سه نوع گندم به ۸۰۰ تومان رسیده که با این حساب دولت برای هر کیلو باید ۱۰ هزار ۵۰۰ تومان یارانه بدهد.

وی با بیان اینکه تامین یارانه گندم با این قیمت طبق روال قبل خود یک بودجه کلان ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، گفت: جمع این مبلغ با دیگر اعتبارات لازم برای تامین کالاهای اساسی از جمله دارو، دانه‌های روغنی و مواد اولیه برای تولید مرغ و تخم مرغ به همراه یارانه مبلغی در حدود ۶۴۴ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که مقایسه این مبلغ با ۷۰۰ هزار میلیارد تومان حقوق کارمندان می‌تواند ارزش و میزان این مبلغ را بهتر روشن کند که در واقع یک بودجه کلان به شمار می‌رود.

دولت پول تامین اقلام اساسی را ندارد

قاسملو با تاکید بر اینکه اگر دولت برای تامین اعتبار مورد نیاز برای تهیه اقلام اساسی پول داشته باشد تورم ایجاد نمی‌شود، ولی اگر پول نداشته باشد مجبور است از روش‌های مختلفی از جمله چاپ پول استفاده کند که منجر به ایجاد تورم وحشتناک خواهد شد، ادامه داد: بنابراین دولت برای حفظ امنیت غذایی و کنترل تورم و همچنین بهبود منابع و مصارف، آزادسازی قیمت آرد را در پیش گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان با بیان اینکه قبل از این دولت یارانه را به کارخانه تولید کننده آرد می‌داد که طبق روال این قیمت یارانه به نانوایی‌ها هم پرداخت می‌شد، ادامه داد: در این مسیر فساد و رانت و یا دیگر مشکلات به وجود می‌آمد.

وی تاکید کرد: برای کنترل تزریق آرد یارانه‌ای به بازارهای جانبی و یا صرف این یارانه‌ها در بین دام‌ها لازم بود که مسیر توزیع اصلاح و جلوی قاچاق و انحراف مصرف گرفته شود تا یارانه تزریقی در انتهای زنجیره به خود مردم برسد.

قاسملو با بیان اینکه در روش پیش‌بینی شده برای عرضه نان نانوا، آرد را با قیمت واقعی دریافت می‌کند، ادامه داد: در اجرای این طرح به هیچ وجه موضوع سهمیه‌بندی و یا محدود کردن خرید برای مردم وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=61245

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});