• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

افت تب‌وتاب بازارهای داخلی در آخرین هفته اردیبهشت

  • کد خبر : 63292
  • 31 اردیبهشت 1401 - 13:15
افت تب‌وتاب بازارهای داخلی در آخرین هفته اردیبهشت
یاز اکو - بازار سهام معاملات هفته اخیر را با تمایلات صعودی پشت سر گذاشت. همچنین بازار طلا و سکه طی معاملات هفته اخیر با توجه به تغییرات محدود نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین نوسانات رفت‌وبرگشتی طلا در بازار جهانی عملکرد مثبتی را به همراه نداشت.

یاز اکو ؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسب شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ قیمت دلار و یورو در صرافی ملی در ۲۹ اردیبهشت

قیمت دلار در صرافی بانکی ۲۹ اردیبهشت برای فروش ۲۵ هزار و ۶۴۱ تومان بود. صرافی‌ بانکی دلار را از مردم با قیمت ۲۵ هزار و ۳۸۵ تومان خریداری کرد.

قیمت یورو در بانک مرکزی نیز ۴۴۰۹ تومان اعلام شد. پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت قیمت فروش یورو در صرافی‌ بانک‌ها، ۲۸ هزار و ۱۱۸ تومان اعلام شد. قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۷ هزار و ۸۳۹ تومان بود.

بر این اساس بازار ارز در هفته گذشته نوسان محدودی را تجربه کرد.

بازار سهام/ صعود آرام بورس

بازار سهام معاملات هفته اخیر را با تمایلات صعودی پشت سر گذاشت. به‌طوری که شاخص کل با عملکرد هفتگی مثبت ۲ درصدی توانست جایگاه خود را از سطح یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد تا نزدیکی مرز ۱/۶ میلیون واحدی افزایش دهد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای در روز سه‌‌شنبه به بالای مرز یاد شده صعود کرد. اما ورود شاخص به کانال جدید به دلیل افزایش فشار فروش در پالایشی‌‌ها موقتی بود و باعث شد تا در آخرین روز معاملات هفته گذشته کار خود را در سطح یک میلیون و ۵۹۴ هزار واحد به پایان برساند. علاوه بر این لازم به ذکر است که حقیقی‌‌های بازار با وجود تمایلات صعودی تمایلی به ثبت خالص خریدی مثبت نداشتند. به گفته برخی از کارشناسان با توجه به انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌‌ها و روند نرخ دلار انتظار می‌‌رود بورس تمایلات صعودی خود را در هفته جاری حفظ کند.

بازار سکه/ افت‌وخیز سکه

بازار طلا و سکه طی معاملات هفته اخیر با توجه به تغییرات محدود نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین نوسانات رفت‌وبرگشتی طلا در بازار جهانی عملکرد مثبتی را به همراه نداشت. به‌طوری که این فلز گرانبهای داخلی در طول هفته گذشته تا سقف ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز رشد کرد و با قرار گرفتن در یک روند نزولی ملایم در روزهای پایانی هفته به زیر سطح ۱۴ میلیون تومان نیز افت پیدا کرد. بر این اساس سکه امامی با عملکرد هفتگی منفی ۳/۷۸ درصدی دادوستدهای خود را در سطح ۱۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان به پایان رساند. به این ترتیب برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با توجه به بالا بودن حباب سکه یاد شده ریسک معاملاتی آن همچنان بالا است و سرمایه‌‌گذاران معاملات خود را با احتیاط بیشتری انجام می‌دهند.

بازار طلای جهانی/ صعود توأم با ترس طلای جهانی

طلای جهانی به دلیل ترس و نگرانی از سیاست‌های پولی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم و همچنین رشد شاخص دلار در وضعیت متزلزلی قرار دارد. اما برخلاف انتظارات نزولی بازار روز جمعه این فلز گرانبها با حمایت سرمایه‌‌گذاران روبه‌رو شد و از رشد قیمت جلسه قبل خود حمایت کرد. بر این اساس طلا در بازار جهانی روز پنجشنبه به قیمت ۱۸۴۱ دلار و ۴۵ سنت مورد معامله قرار گرفت. به گفته برخی از تحلیلگران، طلا همواره یک سرمایه‌‌گذاری ایمن در زمان افزایش تورم بوده است. بنابراین شدت گرفتن نگرانی درباره روند صعودی تورم در اروپا و سایر مناطق دنیا می‌تواند از قیمت این فلز گرانبها در بحبوحه افزایش چالش‌‌ها در اقتصاد دنیا حمایت کند. با این حال طلا در کشمکشی بین تقاضای بالا به‌‌خاطر شرایط تورم و سیاست‌های فدرال رزرو برای کنترل تورم گیر افتاده است.

بازار اوراق مسکن/ سردرگمی تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد هفته گذشته را صعودی آغاز کرد و جایگاه خود را از بالای سطح ۱۲۲ هزار تومان به بیش از ۱۴۱ هزار تومان تا اواسط هفته افزایش داد. اما این روند صعودی از روز دوشنبه تغییر کرد و باعث شد تا عمده این اوراق تسهیلات بانکی مجددا به محدوده ۱۳۴ هزار تومان بازگردند. بر این اساس نیز «تسه۹۹۱۲» کار خود را در قیمت پایانی ۱۳۴ هزار و ۶۳۰ تومان خاتمه داد. به این ترتیب اوراق تسهیلات یاد شده توانست عملکرد مثبت ۹/۸۵ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. گفته می‌شود با افزایش بهای اوراق تسهیلات مسکن و قرار گرفتن قیمت این اوراق در سطوح بالا، هزینه دریافت وام خرید مسکن برای متقاضیان ملک در سطوح بالایی قرار گرفته که توان متقاضیان را کاهش داده است.

بازار نفت/ تغییرات محدود بازار نفت

بهای شاخص‌‌های نفتی روز جمعه با توجه به ملتهب بودن نگرانی‌‌هایی مبنی بر تضعیف رشد اقتصاد جهانی و تحت‌الشعاع قرار گرفتن طلای سیاه از بازگشت نسبی تقاضا در چین با کاهش محدودیت‌های سخت قرنطینه کرونایی تغییرات محدودی داشت. بر این اساس نفت خام برنت روز گذشته به قیمت ۱۱۲ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. اما نفت وست تگزاس اینترمدییت روز گذشته در قیمت ۱۱۲ دلار و ۴۵ سنت معامله شد. برخی از کارشناسان بازار نفت بر این باور هستند که اگر آمارهای رشد ایالات متحده آمریکا به روند ضعیف خود ادامه دهد، این احتمال وجود دارد که قیمت هر بشکه نفت در یک روند رفت و برگشتی با برآیند منفی گرفتار شود. بنابراین انتظار می‌‌رود تا مشخص شدن آمارهای اقتصادی روند قیمت‌‌ها با شیب ملایمی و تغییرات محدود بازگشتی ادامه داشته باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=63292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});