• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

جمهوری آذربایجان از ترکیه پهپاد آکینجی میخرد

  • کد خبر : 64169
  • 06 خرداد 1401 - 11:20
جمهوری آذربایجان از ترکیه پهپاد آکینجی میخرد
یاز اکو - سلجوق بایراکتار مهندس ارشد و مدیر اجرایی شرکت بایراکتار، سازنده پهپاد بایراکتار TB2، طی مصاحبه ای در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان اعلام داشت که با دولت این کشور بر سر فروش جدیدترین پهپاد این شرکت، آکینجی، به توافق رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو؛ وی بدون اشاره به مبلغ قرارداد و تعداد پهپادهای مد نظر برای فروش ابراز داشت که آموزش نیروهای آذربایجانی در ترکیه برای اجرای عملیات های پروازی با پهپاد آکینجی ادامه دارد و تحویل پهپاد ها از اوایل سال ۲۰۲۳ به صورت تدریجی آغاز خواهد شد.

پهپاد آکینجی، نوع بزرگ تر و پیشرفته تر پهپاد بایراکتار TB2 می باشد، این پهپاد اولین پرواز آزمایشی خود را در سال ۲۰۱۹ انجام داد و در سال ۲۰۲۱ وارد ارتش ترکیه شد.

در پهپاد آکینجی، محدودیت ها و معایب پهپاد بایراکتار TB2 رفع شده است، این پهپاد می تواند بیش از ۱.۵ تن سلاح حمل کند (هم در داخل و هم خارج از بدنه) و مداومت پروازی نزدیک به ۴۰ ساعت داشته باشد. با بهره گیری از دو موتور قدرتمند ساخت اوکراین، حداکثر سرعت پروازی ۳۶۱ کیلومتر بر ساعتی این پهپاد از شاخصه های ارتقاء یافته آن است، اما آنچه که پهپاد جدید را از نوع قدیمی تر آن متمایز می سازد قابلیت شلیک موشک های هوا به هوا (موشکهای بوزدوغان و گوکدوغان, ساخت ترکیه) و همچنین موشک کروز SOM (وزن بیش از ۲۵۰ کیلوگرم و برد بیش از ۲۵۰ کیلومتر، ساخت ترکیه) می باشد و قابلیت به کارگیری در تمامی پلتفرم ها از جمله هوا به هوا، هوا به زمین، سطح به سطح و پلتفرم دریایی را دارد.

شایان ذکر است که پهپاد TB2 حضور و تاثیر فعالی در جنگ های لیبی، سوریه و قره باغ داشته است. بنا بر ادعای ارتش جمهوری آذربایجان، این پهپاد کوچک ۵۷۰ شلیک موفق در جنگ دوم قره باغ داشته است، و روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن نیز با اشاره به موفقیت چشمگیر این پهپاد کوچک در جنگ اوکراین، از ۸۰۰ شلیک موفق آن علیه مواضع و پدافند های روسی سخن گفته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=64169

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});