• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

پایش زیست محیطی رودخانه حاجیلار چای شهرستان جلفا انجام شد

  • کد خبر : 65526
  • 16 خرداد 1401 - 12:15
پایش زیست محیطی رودخانه حاجیلار چای شهرستان جلفا انجام شد
یاز اکو - مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه حاجیلار چای در شهرستان جلفا ظرفیتی مهم، برای توسعه کشاورزی و تامین آب مورد نیاز شرب و صنعت شهرستان می‌باشد، از بررسی و پایش تخصصی وضعیت این رودخانه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، شهنام اشتری با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌ سدهای آبخیزداری این شهرستان برای توسعه کشاورزی با روش‌های نوین آبیاری، افزود: روش‌های نوین آبیاری به بهره‌ وری حداکثری از منابع آبی موجود در تولید محصولات کشاورزی کمک قابل توجهی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه رودخانه حاجیلارچای از سرشاخه های رودخانه ارس است، گفت: با بررسی های زیست محیطی و پایش آن کیفیت شیمیایی آب برای مصارف کشاورزی و شرب در وضعیت خوب تا قابل قبولی قرار دارد.

در روزهای اخیر با آغاز هفته محیط زیست طی برنامه عملی – تخصصی، تیم کارشناسی محیط زیست وضعیت رودخانه های مختلف استان را که در مصارف کشاورزی و شرب مورد استفاده هستند پایش و بررسی می کند.

سد مخزنی حاجیلار چای که با ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه و با هدف تامین آب مصارف شرب، کشاورزی و صنعتی منطقه ورزقان احداث و در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید پشت رودخانه حاجیلر چای از سرشاخه های رودخانه ارس در مدت ۱۰ سال ساخته شده و مساحت حوضه آبریز تا محل سد ۵۳۶ کیلومترمربع است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال تبریز و ۵۰ کیلومتری شمال غربی ورزقان و ۲ کیلومتری روستای «قره قیه» قرار دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=65526

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});