به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس از تبریز، ریزش ساختمان، بلای جدیدی است که در سال های اخیر به صورت مکرر در ابعاد بزرگ و کوچک در نقاط مختلف کشورمان رخ داده و جان هموطنانمان را گرفته است؛ نمونه بزرگتر آن، فروریزش ساختمان پلاسکو در تهران و مثال نزدیکترش به ما، ریزش ساختمان در کوی شهید بهشتی بود.
کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساختمان در محدوده شهر بر عهده شهرداریها گذاشته شده و وظیفه شهرداریها با رعایت مقررات ماده ۵۵ و ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها، صدور پروانه ساختمانی است، اما شهرداریها در جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی ساختمانهای بدون پروانه در محدوده شهر نیز مجوزهای قانونی دارند که در ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها مقرر شده است.
با استناد به مواد ۱۰۰ و ۱۰۱ قانون شهرداریها و ماده ۲ و تبصره ۵ ماده ۳ قانون “تعاریف محدوده حریم شهر، روستا، شهرک و نحوه تعیین آنها” صدور پروانه ساختمانی و دیگر مجوزهای قانونی مذکور در مواد فوق الذکر در حریم شهرها جزو وظایف شهرداریها تلقی میشود و شهرداری طبق قانون باید بر همه مراحل طراحی، کنترل و در جریان احداث بنا نظارت کند.
یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در دیدار اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی، توسعه ساخت و ساز استاندارد را ابزار مهم پیشگیری از حوادث حوزه ساختمانی عنوان کرد.
او گفت: حوادثی چون فروریزش متروپل آبادان بار دیگر اهمیت نظارت بر ساخت و سازهای سطح شهر و همچنین جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز را آشکار کرد.
شهردار تبریز خاطرنشان کرد: مدیریت شهری میتواند با همکاری سازمان نظام مهندسی ایمنسازی بناهای در معرض خطر با اولویت ساختمانهای بزرگ را در دستور کار قرار داده و از طرفی نظارت خود برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز را تشدید کند.
محمد عزتی، سرپرست معاونت شهرسازی شهرداری تبریز درباره وضعیت ساختمانهای این شهر می گوید: ۲۹۰ ساختمان بالای ۱۰طبقه، ۲۸۵ ساختمان کمتر از ۱۰طبقه و یک هزار و ۲۵۰ ساختمان پنج طبقه در تبریز وجود دارد.
او همچنین از شناسایی ۲۰۰ ساختمان ناامن در تبریز خبر می دهد که اقدامات لازم برای اخطار و هشدار به مالکان این ساختمان ها انجام می شود.
حجت الاسلام رسول برگی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز به این موضوع از زوایه ای دیگر نگاه می کند. او از کمبود ابزارآلات مدیریت چنین حوادثی سخن می گوید: تجهیزات سخت افزاری آتش نشانی نیاز به پیگیری دارد. چراکه مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد. با وجود خودروهای فرسوده در آتش نشانی، اگر مشابه حادثه متروپل یا پلاسکو در تبریز اتفاق بیفتد، ابزار مناسبی برای مدیریت آن نداریم.