• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد:

لزوم تقویت برنامه‌های مقابله با اپیدمی‌های احتمالی

  • کد خبر : 68572
  • 08 تیر 1401 - 19:30
لزوم تقویت برنامه‌های مقابله با اپیدمی‌های احتمالی
یاز اکو - رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، بر لزوم تقويت برنامه‌های مقابله با اپیدمی‌های احتمالی در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر محمدمهدی گویا روز چهارشنبه، هشتم تیرماه در کارگاه ملی “نهایی سازی برنامه ارتقای آمادگی و پاسخ به پاندمی کووید-۱۹، آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های حاد تنفسی واگیردار (نوپدید و بازپدید)” که با حضور نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: تجربه دو ونیم ساله اپیدمی کرونا، یکسری تلخی‌ها و دستاوردهایی با خود به همراه داشته است. عزیزان بسیاری را در این دوران از دست دادیم که اگر آمادگی مقابله با این شرایط بود، اینگونه دچار خسارت‌های جانی نمی‌شدیم.

وی، با اشاره به خسارت‌های اقتصادی، علمی و آموزشی، تضعیف مشاغل، تعطیلی فعالیت‌ها، آثار بد روانی و اجتماعی و … در دوران کرونا در سطح دنیا، افزود: یکی از عوارض این پاندمی، طولانی شدن عوارض آن است. بخشی از مبتلایان کرونا علی رغم بهبودی مدت زیادی است که درگیر عوارض آن هستند و هنوز به بهبودی کامل دست نیافته‌اند.

وی، با اشاره به اقدامات مطلوب کشور در حوزه مدیریت این شرایط، ادامه داد: طی کمتر از سه ماه، یک شبکه تشخیص آزمایشگاهی کرونا که قبل از آن وجود نداشت، با مشارکت بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه در کشور راه اندازی شد. ظرف شش ماه بعد از تولید اولین واکسن در دنیا نیز شش کمپانی تولید واکسن بخش خصوصی و دولتی کشور توانستند با امکانات داخلی به واکسن ضدکرونا دست یابند که مطالعات ما نشان می‌دهد، برخی از این واکسن‌ها حتی بهتر از مشابه خارجی خود عمل می‌کنند.

دکتر گویا، با بیان این‌که ایران در عرصه تولید داروهای ضدکرونا نیز به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است، گفت: اکنون کرونا در دنیا رو به فروکش است اما صاحب نظران دنیا معتقد هستند هنوز نمی‌توان گفت که کرونا تمام شده است.

وی، افزود: تجربه نشان می‌دهد که با کاهش محدودیت‌های بهداشتی، وضعیت بیماری تشدید می‌شود و امروز نیز با سویه جدیدی در جهان مواجه هستیم که بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی می‌تواند از نظر بیماری زایی با سویه دلتا کرونا برابری کند.

وی، افزود: کرونا، آخرین همه گیری جهانی نیست و بر اساس اطلاعات جهانی، امکان تکرار بیماری با خسارت‌های اقتصادی و سلامتی بیشتر وجود دارد و لازمه آن این است که هماهنگی لازم برای آمادگی بیشتر به این پاندمی‌ها ایجاد شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=68572

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});