• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

رکود عمیق بورس در هفته دوم تیرماه

  • کد خبر : 69811
  • 18 تیر 1401 - 12:45
رکود عمیق بورس در هفته دوم تیرماه
یاز اکو - بازار سهام در حالی دادوستدهای هفته گذشته را به پایان رساند که رکود معاملاتی و تداوم خروج پول همچنان در بازار یاد شده پابرجا بود. به‌طوری که شاخص کل با حفظ سطح حساس ۱/۵ میلیون واحدی، جایگاه خود را در بالای سطح یاد‌شده تثبیت کرد. گروه‌های پالایشی، شیمیایی و همچنین فلزات اساسی به دلیل افت قیمت‌‌ها در بازار جهانی بیشترین تأثیر منفی را بر بورس داشتند.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ رشد اندک قیمت دلار

قیمت دلار در هفته دوم تیر، ۰/۴۶ درصد رشد داشت. دلار صرافی ملی تنها بازاری بود که در هفته جاری با بازدهی مثبت همراه شد. بدین ترتیب در آخرین روز کاری هفته، ۱۶ تیرماه، قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۵۷۸۴ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۴۶۷۹ ریال و قیمت هر پوند به ۳۷۴۳۵۰ ریال رسید. عده‌ای از معامله‌گران تصور می‌کنند که تنش‌های بین ایران و غرب همچنان پایدار است و همین امر احتمالاً موجب شود تا برخی از بازیگران ارزی هفته بعد در موقعیت خرید قرار بگیرند.

بازار سهام/ رکود معاملاتی بازار بورس

بازار سهام در حالی دادوستدهای هفته گذشته را به پایان رساند که رکود معاملاتی و تداوم خروج پول همچنان در بازار یاد شده پابرجا بود. به‌طوری که شاخص کل با حفظ سطح حساس ۱/۵ میلیون واحدی، جایگاه خود را در بالای سطح یاد‌شده تثبیت کرد. گروه‌های پالایشی، شیمیایی و همچنین فلزات اساسی به دلیل افت قیمت‌‌ها در بازار جهانی بیشترین تأثیر منفی را بر بورس داشتند. علاوه بر این گروه‌های برجامی به دلیل ابهامات موجود در روند مذاکرات هسته‌‌ای عمدتاً سرخ‌‌پوش بودند. بر این اساس شاخص کل عملکرد هفتگی منفی ۰/۷۳ درصدی را به ثبت رساند. این عقبگرد حاکی از کمترین افت هفتگی از ابتدای سال جاری بود. هم‌اکنون ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) همچنان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و نسبت به گذشته در سطوح پایینی قرار دارد.

بازار سکه/ نوسان سکه حوالی ۱۵ میلیون تومان

بازار طلا و سکه هفته‌‌ گذشته را عمدتاً با تمایلات نزولی پشت سر گذاشت. به‌طوری که سکه امامی طی معاملات هفته اخیر با لمس سطح ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و بازگشت مجدد به بالای مرز ۱۵ میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت و در همان سطح نیز به معاملات خود خاتمه داد و عملکرد هفتگی منفی ۳/۸۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. علاوه بر این لازم به ذکر است که سکه پس از ۶ ماه بیشترین افت هفتگی خود را تجربه کرد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که نگرانی از افزایش تورم و میزان عرضه دلار، عوامل داخلی هستند که می‌توانند به سرعت در جهت افزایش یا کاهش بر قیمت طلا و سکه اثر بگذارند. از این رو انتظار می‌‌رود بهای سکه هفته‌‌ای نسبتا متعادل را در پیش داشته باشد.

بازار طلای جهانی/ سقوط ۳/۵ درصدی طلا

بهای طلا در بازار جهانی طی چند روز گذشته به پایین‌‌ترین سطح خود طی ۹ ماه اخیر رسیده است. به‌طوری که این فلز گرانبها در زیر سطح ۱۷۳۰ دلار نیز معامله شد. در همین راستا طی روزهای اخیر قیمت اونس جهانی طلا افتی قابل ملاحظه را تجربه کرده که به سبب ریزش شدید بهای این دارایی توجه بسیاری از تحلیلگران را به خود جلب کرده است. نگرانی اعضای فدرال رزرو از ریشه‌‌دار شدن تورم باعث شده است که آنها همچنان قصد افزایش نرخ بهره را داشته باشند. علاوه بر این کرونا بار دیگر دوباره شدت گرفته و اخباری از شروع مجدد قرنطینه‌ها در جهان به گوش می‌‌رسد. این اخبار باعث شده تا سرمایه‌گذاران بیش از پیش نگران رشد اقتصاد جهانی باشند. هر اونس طلا در آخرین روز هفته گذشته حوالی ۱۷۴۰ دلار در بازارهای جهانی معامله شد.

بازار اوراق مسکن/ نوسانات قیمتی اندک تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد عمدتاً کاهش قیمت را تجربه کردند. این اوراق تسهیلات بانکی که با نماد تسه معامله می‌شوند تنها دو روز مثبت را شاهد بودند. از این رو تسه‌ها رفت‌وبرگشت قیمتی داشتند. به‌طوری که تسه ۹۹۱۲ شاهد تغییرات محدودی در دامنه قیمتی ۱۳۷ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۱۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود. بر این اساس تسه یاد شده معاملات خود را در قیمت پایانی ۱۳۸ هزار و ۷۰۱ تومان خاتمه داد و عملکرد منفی ۰/۱۵ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. عده‌‌ای از کارشناسان بر این باور هستند که حوزه مسکن، پیشران اقتصاد کشور است. آن چیزی که بیشتر عامل بحرانی شدن وضعیت مسکن شده، افزایش اجاره‌بها و در عین حال فشار به قشر اجاره‌نشین‌‌ است.

بازار نفت/ نوسانات محدود قیمت نفت

بهای طلای سیاه روز جمعه نوسانی محدود و خنثی را پشت سر گذاشت. به‌طوری که هر بشکه نفت خام در این روز در این روز در قیمت ۱۰۵ دلار و ۲۰ سنت مورد معامله قرار گرفت. به‌طوری‌که نفت WTI نیز در قیمت ۱۰۲ دلار و ۷۲ سنت از حرکت باز ایستاد. اختلال تولید در نروژ، جایی که کارگران دست به اعتصاب زدند، بر نگرانی‌های عرضه جهانی افزوده است. لازم به ذکر است که از سوی دیگر، عربستان سعودی در بحبوحه کاهش عرضه، قیمت نفت خام آگوست را برای خریداران آسیایی به صورت بی‌سابقه افزایش داده، که می‌تواند بر تقاضای سیال سیاه موثر باشد. برخی از تحلیلگران این بازار پیش‌‌بینی می‌کنند در صورتی که رکود در اقتصاد جهانی به تقاضا ضربه بزند، بهای نفت می‌تواند کاهش‌های بیشتری را شاهد باشد. این چشم‌انداز مبتنی بر عدم مداخله تولیدکنندگان اوپک پلاس و کاهش سرمایه‌گذاری‌‌های نفتی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=69811

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});