• امروز : جمعه - ۴ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 24 May - 2024
4

پیش‌بینی اختصاص ۸۴۵ هکتار زمین برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی زنجان

  • کد خبر : 70399
  • 23 تیر 1401 - 12:00
پیش‌بینی اختصاص ۸۴۵ هکتار زمین برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی زنجان
یاز اکو - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: ۸۴۵ هکتار زمین برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در زنجان پیش‌بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، خلیل قاسم‌لو، با بیان اینکه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان منجر به رشد و توسعه استان در سال‌های آینده خواهد شد، اظهار کرد: فراخوان انجام این کار داده شده است تا سرمایه‌گذاران پای کار بیایند و در این زمینه مشارکت کنند، به همین خاطر حدود ۸۴۵ هکتار زمین در ۱۷ کیلومتری شهر زنجان به سمت جاده سارمساقلو برای این امر پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از علل تورم شدید در ماه گذشته، ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در قانون بودجه و تعریف آن به ریال بوده است، افزود: تا وقتی کسری بودجه در سطح کشور حل نشود، شاهد تورم خواهیم بود.

قاسم‌لو با اشاره به خرید ۹ میلیارد دلاری مواد غذایی در سال گذشته با ارز ۴۲۰۰ تومانی که در عمل این رقم به ۱۶ میلیارد دلار بوده است، اضافه کرد: افزایش مصرف کالاها و قیمت جهانی منجر شد برای تامین این سبد غذایی امسال ۲۶ میلیارد دلار اختصاص بدهند که این مبلغ از توان دولت خارج بود؛ با توجه به عملکرد دولت قبلی در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی، در مجلس تصمیم گرفته شد ۹ میلیارد دلار به ریال تصویب شده و به این سبد اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه دولت در سال‌های گذشته برای کنترل بازار و کسب درآمد از فروش و صادرات نفت بهره می‌برد و حدود ۴۰ درصد منابع بودجه عمومی کشور ناشی از فروش و صادرات این محصول به صورت خام بود، ادامه داد: فروش نفت کارکرد دوگانه داشته، خزانه و وزارت نفت، نفت را فروخته و ۱۴.۵ درصد سهم خود را برمی‌دارد و صندوق توسعه ملی نیز تا۳۰ درصد سهم خود را برداشته و بقیه به خزانه واریز می‌شود.

قاسم‌لو با اشاره به اینکه دلارهای حاصل از فروش نفت به بانک مرکزی رسیده و مبالغ ریالی به دولت می‌رسد، بیان کرد: دولت با ریال‌هایی که به دستش آمده، بودجه را تراز کرده و بانک مرکزی با دلار و ارزهای دیگر که به دستش آمده، به نوعی ارز مورد نیاز برای مبادلات را تامین می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به کارکرد ۴۰ درصدی که بسیار دچار ضعف است، ابراز کرد: یکی راه‌حل‌ها این است که بودجه را فشرده کنیم تا این میزان به ۶۰ درصد برسد که عمده آن هم شامل مالیات می‌شود که اعم از بنگاه‌های صنعتی و تولیدی است.

وی با بیان اینکه تورم هم ناشی از تقاضا و هم عرضه است، تصریح کرد: کارکرد هم در بخش دولت ساختار بودجه کشور را به سمت کسری بودجه برده، هم در بنگاه‌ها، به خاطر اینکه به منابع ارزی راحت‌تر دسترسی ندارند.

اصناف تنها ۷ درصد مالیات می‌دهند

این مسئول با بیان اینکه اصناف با وجود شکایت‌های فراوان تنها ۷ درصد مالیات می‌دهند، اذعان کرد: عمده منابع مالیاتی مربوط به تولید شرکت‌ها است و تولیدات آن‌ها نیز وابسته به واردات ماشین‌آلات، تجهیزات و مواد اولیه است.

قاسم‌لو با اشاره به اینکه شرکت سایان‌کارت وابسته به بانک سپه متولی دستگاه‌های کارتخوان نانوایی‌ها است، تشریح کرد: از تعداد ۱۶۰۰ نانوایی مالک ۱۰۰۰ نانوایی مشخص نبود که با زحمات شبانه‌روزی مشخص شد که پول جابه‌جا شده در این کارتخوان‌ها باید به حساب چه کسی واریز شود. ما واقف به مشکلات نانوایی‌ها و مردم هستیم اما ریل‌‍گذاری و زیرساخت این طرح تازه آماده شده است و امیدواریم تا پایان شهریورماه امسال آرد به قیمت آزاد به نانوایی‌ها تحویل داده شده و مابه‌التفاوت آن به صورت یارانه از دولت به نانوا پرداخت شود.

وی با اشاره به مشکلات عدیده نانوایی‌ها و افزایش قیمت جهانی گندم، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح مسائل قاچاق و اتفاقات حمل و نقل آرد حل خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=70399

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});