• امروز : شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
6

تکمیل پایاب گیوی؛ نقطه آغاز تحول در اقتصاد کشاورزی جنوب استان اردبیل

  • کد خبر : 71790
  • 03 مرداد 1401 - 10:45
تکمیل پایاب گیوی؛ نقطه آغاز تحول در اقتصاد کشاورزی جنوب استان اردبیل
یاز اکو - اجرای شبکه آبیاری گیوی به دلیل نبود اعتبار لازم سالیان سال به تعویق افتاده بود ولی از سال گذشته و با تامین اعتبار از محل ماده ۵۶ عملیات سامانه انتقال آب با احداث دو تونل آغاز شده است و انتظار می‌رود با تامین به موقع منابع مورد نیاز این پروژه در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، احداث شبکه آبیاری و زهکشی سد گیوی بعد از آبگیری اولیه این سد از سال ۹۶ یکی از مطالبات مردم شهرستان کوثر بوده است. در همین راستا و از سال گذشته اجرای این شبکه با تامین اعتبار از محل ماده ۵۶ در دستور کار قرار گرفته است با این حال تکمیل این شبکه نیازمند اعتبار از محل‌های مختلف بویژه فاینانس داخلی است.

هم اکنون عملیات احداث تونل یک و دو در این شبکه آغاز شده است در چهارچوب این عملیات، حفاری تونل یک و تونل دوم از ورودی و خروجی، لوله‌گذاری بخش قابل اجرا در حد فاصل بعد از تونل دوم، حمل ۲۶ شاخه لوله فلزی ۱۶۰۰ میلیمتر باقیمانده سامانه خط انتقال موجود در کارخانه پرشین پایپ، تهیه و خرید لوله‌های مورد نیاز شبکه با اولویت (سوره برق –فاراب) به مساحت یک هزار و ۸۰۰ هکتار از جمله اقدامات در دست اجرا در سامانه و شبکه آبیاری گیوی است.

از دیگر طرح‌های در دست اجرای این پروژه، اجرای سامانه خط انتقال به طول ۷هزار و ۴۲۰ متر است که ۴هزار و ۷۲ متر آن تاکنون لوله گذاری شده و سه هزار و ۳۴۸ متر دیگر هم باید اجرا شود. با این حال یکی از دشوارترین کارها در این پروژه احداث تونل‌ها به میزان یک هزار و ۳۷۷ متر است که تاکنون ۶۱۲ متر آن حفاری شده است.

بنا به اعلام مسئولان شرکت آب منطقه ای اردبیل، با اجرای شبکه آبیاری و زهکشی گیوی سه هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان کوثر و یک هزار و ۲۰ هکتار باغات این شهرستان زیرپوشش آبی می‌رود.

تکمیل پایاب سد گیوی؛ نقطه آغاز تحول در اقتصاد کشاورزی کوثر

مشخصات فنی سد گیوی

حجم کل مخزن سد گیوی۵۷ میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی آن ۷۶ میلیون متر مکعب با ۱۰۲ متر ارتفاع است. این سد روی رودخانه گیوی چایی از نوع خاکی سنگ ریزه‌ای با هسته رسی احداث و حجم مفید آن ۵۳ میلیون مترمکعب احداث شده است.

طول کلی شبکه سامانه انتقال آب به طول کلی ۱۰.۶۱ کیلومتر شامل لوله‌های فولادی به طول ۴.۱۵ کیلومتر از سایزهای ۴۰۰-۱۶۰۰ میلیمتر، جی آر پی ۹.۲۳ کیلومتر از سایز ۴۰۰-۹۰۰ میلیمترو پلی اتیلن ۸.۲۱ کیلومتر از سایز ۹۰-۷۱۰ میلیمتر می‌باشد.

این سد روی رودخانه گیوی‌چای در ۵ کیلومتری شرق شهرستان گیوی احداث شده و دارای ارتفاع ۸۹ متر از کف رودخانه و ۷۰ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره آب است.

تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی سد گیوی نیازمند هفت هزار میلیارد ریال اعتبار است

یکی از موانع اصلی در عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی گیوی نبود اعتبار بود که از سال گذشته منابع مورد نیاز از محل‌های مختلف اعتبار اولیه برای اجرای آن تامین شد. بر این اساس از سال گذشته تاکنون مجوز ماده ۵۶ فاینانس داخلی و تبادل قرارداد با بانک کشاورزی در خصوص پرداخت مبلغ ۲ هزار و ۱۲۸میلیارد ریال اعتبار و قسط اول و دوم فایناس از بانک کشاورزی به مبلغ یک هزار و ۵۶ میلیارد ریال اخذ شده است.

این در حالی است که تا پایان سال ۹۹، ۱۱۲ میلیارد ریال از اعتبارات منابع عمومی و مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات ماده ۵۶ در مجموع ۵۱۲ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه هزینه شده است.

جبرئیل رمضانی معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی گیوی نیازمند هفت هزار میلیارد ریال اعتبار است، افزود: در صورت تامین اعتبار، این پروژه که نزدیک به ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار کرد: با اتمام عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی گیوی سه هزار و ۷۲ هکتار اراضی گیوی زیر پوشش آبی می‌رود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: وزارت نیرو در طرح‌های آب خلخال و کوثر فعالیت‌های خوبی انجام داده که با تکمیل و بهره برداری از آنها مردم منطقه از برکات این طرح‌ها برخوردار خواهند شد.

رمضانی با تشریح ابعاد فنی این پروژه گفت: اجرای شبکه اصلی آبیاری و زهکشی سد گیوی شامل ۲ بخش سامانه انتقال آب از سد به شبکه به طول ۷.۶ کیلومتر با لوله فولادی به قطر ۱۶۰۰ میلیمتر و خطوط لوله تحت فشار و سازه‌های آبی وابسته به طول ۶۰ کیلومتر با لوله‌های فولادی، جی آرپی و پلی اتیلن در سایزهای مختلف از ۱۳۰ میلیمتر تا ۱۶۰۰ میلیمتر در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به تامین اعتبار ۲۲ هزار میلیارد ریال از طریق فاینانس داخلی برای این پروژه افزود: این اعتبار از محل ماده ۵۶ تامین شده که تاکنون هزار میلیارد ریال آن هزینه شده است.

تکمیل پایاب سد گیوی؛ نقطه آغاز تحول در اقتصاد کشاورزی کوثر

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در عین حال از کاهش حجم ذخیره سد گیوی خبر داد و گفت: حجم ظرفیت سد گیوی ۴۹ میلیون متر مکعب است که به دلیل کمبود بارش این میزان به ۱۳ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

“علی حیدری اناری”مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نیز با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت طرح شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد گیوی گفت: این شبکه در قالب دو رشته تونل به‌طول ۱۳۷۷ متر و اجرای سامانه خط انتقال به‌طول ۷.۴ کیلومتر در حال احداث است.

وی سطح اراضی شبکه آبیاری و زهکشی گیوی را بالغ بر ۳ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: لوله گذاری شبکه اصلی این طرح بالغ بر ۶۱ کیلومتر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه سخت‌ترین مرحله این طرح حفر دو رشته تونل به‌طول ۱.۵ کیلومتر است، تصریح کرد: از این مقدار در عرض چند ماه اخیر بالغ بر ۶۰۰ متر حفاری شده و برای اتمام بقیه کار تا چند ماه آینده برنامه‌ریزی شده است.

حیدری اُناری عنوان کرد: طرح شبکه آبیاری و زهکشی پایاب گیوی پیشرفت خوبی دارد که تاکنون بالغ بر یک‌هزار میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن اعتبار لازم از محل‌های مختلف تامین می‌شود.

سرمایه گذاری گروه آتا در پایاب سد گیوی

تاکنون برای اجرای پروژه‌های آبی استان اردبیل از فاینانس داخلی و خارجی استفاده نشده اما اخیرا” با رایزنی و هماهنگی گروه سرمایه گذاری خارجی آتا مقرر شده است این شرکت ترکیه ای در اجرای پروژه شبکه آبیاری و زهکشی گیوی در قبال تهاتر نفت مشارکت کند که این موضوع مورد توافق مقامات عالی ۲ کشور قرار گرفته است.

بابک خیاط رستمی معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه ای اردبیل دراین باره گفت: گروه سرمایه گذاری خارجی آتا متعلق به کشور ترکیه در پایاب سد گیوی سرمایه گذاری می‌کند.

به گفته وی تفاهم نامه تامین مالی سد گیوی به مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال و شبکه پایاب گیوی به مبلغ هفت هزار میلیارد ریال مبادله گردیده که پس از طی فرایند قانونی به مرحله اجرا درآمده و زمینه توسعه شهرستان گیوی را فراهم خواهد کرد.

خیاط رستمی اظهار کرد: پس از مبادله ۱۰ تفاهم نامه با کنسرسیوم ترکیه که با حمایت استاندار و هماهنگی اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان انجام پذیرفت، نمایندگان گروه سرمایه گذاری و ساخت آتا از طرح سد و شبکه پایاب گیوی بازدید کرده و مقرر شد در این سد سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: طرح سد و شبکه آبرسانی گیوی از جمله طرح‌های منتخب برای تامین مالی خارجی در جنوب استان است که به خاطر پیشرفت فیزیکی، فعال بودن کارگاه و سنخیت با تجارب قبلی سرمایه گذار مورد توجه ویژه قرار دارد.

خیاط رستمی اظهار کرد: بخش آب استان اردبیل دارای ظرفیت‌های بالقوه و کم نظیری است که با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و بکارگیری توانمندی‌های این بخش، می‌توان شاهد توسعه فضای کسب و کار و اشتغال‌آفرینی در این بخش بود.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اردبیل افزود: سدها، تاسیسات آبی و آب‌های معدنی استان ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه گذاری هستند و شرکت آب منطقه ای اردبیل آمادگی دارد این ظرفیت‌های کم نظیر را برای اشتغالزایی و با راهکارهای بسیار مناسب در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد.

سد گیوی به طور کامل آبگیری نشده است

سد گیوی هنوز به طور کامل آبگیری نشده و برای تکمیل آن ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است. توسعه و بهبود اراضی دیم و باغات شهرستان کوثر (گیوی)، کنترل سیلاب رودخانه گیوی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت اهالی و افزایش جاذبه‌های توریستی شهرستان از اهداف احداث سد گیوی است.

توقف عملیات اجرای گسترش پرده آب بند، عدم امکان خرید و نصب تجهیزات هیدرومکانیکال و ابزار دقیق بدلیل عدم تخصیص اعتبار نقدی و مشکلات قراردادی، عدم تکمیل جابجایی دکل‌های برق فشار قوی داخل مخزن و جابجایی خطوط توزیع برق و عدم تکمیل خرید اراضی داخل مخزن را از عواملی ذکر کرد که منجر به عدم آبگیری کامل سد گیوی شده است.

دانش ستاری نماینده مجری طرح‌های توسعه منابع آبی جنوب استان اردبیل در این باره گفت: عملیات اجرایی سد گیوی که از سال ۸۳ شروع شده بود، پس از ۱۳ سال در سال ۹۶ آبگیری شد و بعد از آبگیری اجرای شبکه آبیاری و زهکشی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برای اجرای سد گیوی ۲هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده، گفت: عملیات احداث و تکمیل بدنه سد تمام شده و کارهای جانبی آن مانده است در حال حاضر هم به دلیل نبود بارش حجم ذخیره آب کاهش یافته است.

ستاری گفت: کل ظرفیت سد ۴۳ میلیون متر مکعب است که ۲۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به صنعت، سه میلیون متر مکعب مربوط به آب آشامیدنی و ۲۰ میلیون متر مکعب دیگر مربوط به کشاورزی است.

سید غنی نظری نماینده مردم شهرستان خلخال در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به شتاب گرفتن عملیات اجرای شبکه پایاب سد گیوی اظهار کرد: پس از جذب منابع مالی لازم عملیات اجرایی پایاب سد گیوی قوت گرفت و نخستین محموله از لوله‌های سامانه انتقال آب سد گیوی تخلیه شد.

نظری افزود: با تامین اعتبار ۲۲۰ میلیارد تومانی طرح پایاب سد گیوی از محل منابع سفر هیات دولت به استان و پیشرفت عملیات اجرایی تونل ۸۰۰ متری، اولین محموله از لوله‌های ۶۴ اینچی سامانه انتقال آب پایاب در محل کارگاه این طرح در شهرستان کوثر خریداری شد.

نماینده مردم شهرستان خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای توسعه کشاورزی جنوب استان اردبیل باید پایاب سد گیوی به شکل جدی اجرا و تکمیل شود افزود: هر چند در سال ۹۶ بدنه سد به بهره‌برداری رسید اما به منظور بهره‌برداری کامل از سد، پروژه نیازمند تامین اعتبار عمرانی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=71790

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});