• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

چاراویماق، منطقه ای برخوردار از مواهب طبیعی اما محروم از مدیریت منابع

  • کد خبر : 72077
  • 05 مرداد 1401 - 9:00
چاراویماق، منطقه ای برخوردار از مواهب طبیعی اما محروم از مدیریت منابع
یاز اکو - شهرستان چاراویماق بنابه اطلاعات موجود از نظر امکانات و مواهب طبیعی در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته است اما حضور در شهرستان چاراویماق و شهر قره آقاج بصورت واضحی محرومیت و کمبود امکانات در این منطقه را نشان داده و گفتگو با اهالی هم این موضوع را پررنگ تر می سازد.

یاز اکو؛ کمال الدین نیک رفتار خیابانی _ هفته گذشته فرصتی پیش آمد تا دیداری از خطه چاراویماق داشته باشم که این دیدار بهانه ای شد برای نگارش این گزارش که نشان می دهد با وجود استعدادهای مناسب گردشگری و مواهب طبیعی متاسفانه مدیریت مناسبی برای شناساندن و استفاده از این امکانات شهرستان صورت نگرفته است.

شهرستان چاراویماق با مساحتی بیش از ۳۲۰۰ کیلومتر مربع در جنوبی ترین ناحیه استان آذربایجان شرقی قرار گرفته و بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد. اکثر مردم این شهرستان در نواحی روستایی زنرگی می کنند و شهر قره آغاج مرکز شهرستان حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.

شهرستان چاراویماق بنابه اطلاعات موجود از نظر امکانات و مواهب طبیعی در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته بطوریکه زمین های مستعد کشاورزی منطقه، چاراویماق را به قطب اول تولید گندم در استان تبدیل نموده، همچنین می توان به موارد زیر اشاره نمود: بیش از ۵۰ معدن که شامل فلزات گرانبهای طلا، سرب و روی، آهن، کائولن، مرمر سبز و سنگ های قیمتی- دو آبگرم بنامهای ایستی سو و منشگه و مناطق گردشگری و تاریخی مانند دلیک بولاغ، آبشار پیرسقا، قلعه نادری، تپه باستانی شره دل و اوچ قیزلار.

آثار مشهود محرومیت در چاراویماق

حضور در شهرستان چاراویماق و شهر قره آقاج بصورت واضحی محرومیت و کمبود امکانات در این منطقه را نشان داده و گفنگو با اهالی هم این موضوع را پررنگ تر می سازد.

ضعف امکانات در این منطقه را می توان در موارد زیر خلاصه نمود: نبود هتل، رستوران و اماکن توریستی در شهر قره آغاج و سطح شهرستان- نبود تاسیسات تصفیه آب در شهر قره آغاج- ضعف در مدیریت منابع آبی و کم توجهی به احداث کانال آب در روستاها و صدور مجوز محدود به چاه عمیق در مقایسه با سایر شهرستانهای همجوار- وضعیت نامناسب جاده های دسترسی در شهرستان بخصوص جاده میاندوآب به میانه که از این شهرستان می گذرد- نبود سایتی جامع برای معرفی امکانات و جاذبه های گردشگری شهرستان- عدم معرفی محصولات محلی و صنایع دستی اهالی شهرستان و موارد مشابه دیگر.

اینها در حالی مشاهده می شود که معادن شهرستان در حال بهره برداری بوده، اماکن طبیعی و گردشگری قابل تاملی در منطقه وجود داشته و در تولید گندم نیز چاراویماق رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده است!

پیشنهادهایی برای رونق چاراویماق

چاراویماق برای گذر از محرومیت نیازمند همت مدیران استانی و شهرستانی هست. در این راه نباید از نقش فرماندار شهرستان- شهردار قره آغاج- نماینده مجلس و سایر مدیران شهرستان بخصوص مدیران شهرستانی صمت، میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد، نیرو، راه و شهرسازی که مسئولیت بیشتری دارند به سادگی بگذریم.

همچنین امام جمعه قره آغاج به عنوان بالاترین مقام معنوی شهرستان، نقش موثری در کمک به نقش آفرینی مدیران شهرستان ایفا نموده و انتظار زیادی از ایشان در این راه وجود دارد.

آخرین حلقه زنجیره توسعه شهرستان چاراویماق نیز بر عهده استاندار آذربایجان شرقی هست که ایشان نیز می توانند با نقش آفرینی در هماهنگی و پیگیری مدیران استانی با نیازها و خواسته های مدیران شهرستانی، در رفع محرومیت های چندین دهه گذشته این منطقه کاری ماندگار انجام دهند.

مناسب ترین منابع مالی محلی برای کمک به توسعه و رفع عقب ماندگی شهرستان نیز در مرحله اول قابلیت های معادن موجود در شهرستان و در مرحله دوم استفاده از ظرفیت صنایع تبدیلی برای تولید غلات در شهرستان و در مرحله سوم توانمندی های گردشگری و جاذبه های توریستی نظیر آبگرم های طبیعی می باشد که این طرح ها مطمئنا قابلیت جذب سرمایه گذار را دارند.

امیدوارم دفعه بعدی که به دیدار از شهرستان چاراویماق و شهر قره آغاج خواهم رفت، شاهد رفع یکسری محدودیت ها و کمبودهای منطقه بوده و این بار از امکانات قابل استفاده آن بنویسم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=72077

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});