• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

کوچ زودهنگام عشایر منطقه ارسباران به قشلاق باعث تخریب سریع مراتع می‌شود

  • کد خبر : 74516
  • 22 مرداد 1401 - 12:00
کوچ زودهنگام عشایر منطقه ارسباران به قشلاق باعث تخریب سریع مراتع می‌شود
یاز اکو - مسئول سازمان بسیج عشایری سپاه عاشورا آذربایجان شرقی گفت: کوچ زودهنگام عشایر منطقه ارسباران از مناطق ییلاقی به قشلاقی باعث تخریب سریع مراتع خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، سرهنگ پاسدار جهانبخش رستمی، افزود: همه ساله کوچ عشایر از مناطق ییلاقی به قشلاقی از اوایل فصل پاییز آغاز و این روند سال‌ها در حال تکرار است و اگر این کوچ پیش از این تاریخ انجام شود باعث تخریب و از بین رفتن پوشش گیاهی در مناطق قشلاقی خواهد شد.

وی گفت: اکنون به دلایلی عشایر منطقه ارسباران اقدام به کوچ زودهنگام کرده‌اند که لازم است اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در حل این معضل هرچه سریع تر وارد عمل شوند.

عوامل کوچ زودهنگام عشایر ارسباران

وی با اشاره به عوامل کوچ زودهنگام عشایر منطقه ارسباران از مناطق ییلاقی به قشلاقی، ادامه داد: نخستین عامل، عدم کوچ برخی عشایر مستقر در مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی است که این امر باعث شده تا عشایر کوچ نشین ییلاقات با توجه به غنی بودن مراتع قشلاقی برای چرای دام و به احتمال این‌که تا رسیدن این عشایر به مراتع قشلاقی علوفه و پوشش گیاهی به اتمام برسد اقدام به کوچ زودهنگام می‌کنند.

رستمی مهمترین عامل کوچ زودهنگام عشایر را عدم توجه مسئولان ذیربط در خصوص مقابله جدی و اعمال جریمه به عشایری که اقدام به کوچ زودهنگام می‌کنند دانست و خواستار رسیدگی سریع و جدی به این موضوع شد.

وی افزود: کوچ زودهنگام علاوه بر تخریب مراتع قشلاقی، بزرگترین تهدید برای دام‌های عشایر نیز محسوب می‌شود، چرا که اگر کوچ خارج از تاریخ اعلام شده و زودتر انجام گیرد باعث از بین رفتن پوشش گیاهی، علوفه‌ای و در نتیجه کاهش نهاده‌های دامی و تلف شدن دام‌های عشایر خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته در اثر کوچ زودهنگام عشایر از مناطق ییلاقی به مناطق قشلاقی ارسباران شاهد کاهش شدید نهاده دامی و در ادامه فروش اجباری حدود ۳۰ درصد از دام‌های عشایر به دلیل عدم تهیه نهاده‌های دامی در منطقه بودیم.

مسئول سازمان بسیج عشایری سپاه عاشورا آذربایجان شرقی افزود: امسال با توجه به پوشش گیاهی و وفور علوفه در مراتع ییلاقی و وجود آب و هوای مناسب در منطقه عشایری ارسباران از مسئولان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهر انتظار داریم با رسیدگی به مشکلات این قشر زحمتکش جامعه نسبت به جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر به مناطق قشلاقی اقدامات اساسی انجام دهند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=74516

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});