• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
0

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعریض جاده خداآفرین- جلفا

  • کد خبر : 74967
  • 25 مرداد 1401 - 15:00
اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعریض جاده خداآفرین- جلفا
یاز اکو - امام جمعه شهرستان خداآفرین گفت: مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به تعریض جاده خداآفرین-جلفا اختصاص پیدا کرده است که ۱۰۰ میلیارد تومان آن از طریق جلفا و مابقی از طرف شهرستان خداآفرین تأمین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام هادی ضیائی ، در تشریح این خبر، بیان کرد: جاده مرزی خداآفرین- جلفا دارای مشخصات جاده فرعی بوده و برای تردد بین استانی هم قابل قبول نیست اما این در حالی است که به صورت جاده اصلی و ترانزیتی از آن استفاده می‌شود. این جاده مشکلات زیادی دارد و به دلیل عرض کم، موجب بروز تصادفات زیادی شده است.

وی گفت: این جاده مسیر عبور تریلی‌ها به کشور آذربایجان است و به دلیل عرض کم، نبود شانه خاکی، ضریب ایمنی پایین و عدم رعایت قوانین راهنمایی رانندگی توسط رانندگان و … همیشه شاهد بروز تصادفات زیادی هستیم. لازم است با تخصیص اعتبار و بودجه لازم جاده تعریض، تسطیح و شانه‌سازی شود.

وی افزود: بعد از عنوان کردن این مشکل در خطبه‌های نماز جمعه، جلسه‌ای با حضور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی برگزار و در آن جلسه اعلام شد که مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به این جاده اختصاص پیدا کرده است که ۱۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ از طریق جلفا و مابقی از طرف شهرستان خداآفرین تأمین می‌شود.

اهمیت جاده خداآفرین- جلفا در ترانزیت کالا

ضیائی گفت: این محور به دلیل ترانزیت به کشور جمهوری آذربایجان، حمل و نقل کالا و مسافر و وجود نقاط گردشگری فراوان و تردد مسافران به این مناطق و کشورهای همسایه از لحاظ ایمنی و امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: جاده مناسب و امکانات لازم در رونق ترانزیت کالا و مسافر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و توسعه منطقه را تسهیل می‌کند. این جاده ۱۲۴ کیلومتر طول دارد و در قسمت اردبیل که ۵۰ الی ۶۰ کیلومتر آن را شامل می‌شود جاده راحت‌تر تعریض می‌شود و می‌توان در بازه زمانی کوتاه این مشکل را در این قسمت برطرف کرد.

وی بیان کرد: در مابقی کیلومتر باقیمانده که در قسمت جلفا است، جاده باریک، سنگی و کوهی است و نیاز به بازه زمانی بیشتری برای تعریض دارد. اجرای این تغییرات سخت و زمانبر است و هیچ کسی خواستار رفع این مشکل در بازه زمانی کم و کوتاه مدت نیست اما در صورت تأمین اعتبار و در اولویت قرار گرفتن، قطعا می‌توان به تعریض این جاده و افزایش ضریب ایمنی آن طی پنج سال امیدوار بود.

مشکل کم آبی خداآفرین 

امام جمعه خدا آفرین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وجود مشکل کم آبی، گفت: خداآفرین در کنار رود ارس قرار دارد اما متأسفانه به دلیل بی‌بهره بودن از آن از مشکلات کم آبی و بی آبی رنج می‌برد.

وی با اشاره به وجود ۱۸۰ روستا در این منطقه، افزود: با وجود این‌که بیشتر روستاها در فاصله ۴۰۰ متری تا دو کیلومتری از رودخانه ارس قرار دارند اما آب مناسب و کافی برای کشاورزی و باغات ندارند.

وی بیان کرد: طی صحبت‌هایی با مدیران شرکت آبفا، در خطبه نماز جمعه عنوان کردم هر کسی توانایی مالی برای استفاده از پمپاژ را دارد با همکاری آبفا و مرزبانی می‌تواند از پمپاژ استفاده و آب مورد نیاز خود را از رودخانه ارس تأمین کند.

ضیائی تصریح کرد: مشکل دیگری که در حوزه کشاورزی وجود دارد این است که احداث یک پمپاژ کشاورزی ۱۲ سال به طول انجامیده است، به گونه‌ای که این پروژه می‌توانست با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان به اتمام برسد. در حال حاضر به اعتباری بیش از ۱۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

وی ادامه داد: در سفر ریاست جمهوری به استان، این طرح مورد تصویب قرار گرفت که با تأمین اعتبار، پروژه آغاز به کار کرده و راه‌اندازی شود. در صورت عملی شدن این اقدام، بسیاری از مشکلات حوزه کشاورزی در این بخش برطرف می‌شود.

زمین مورد نیاز برای کشاورزی در اختیار این روستاییان قرار نگرفته

امام جمعه خداآفرین عنوان کرد: مشکل آب شرب نیز در این منطقه وجود دارد اما متاسفانه در راستای رفع مشکلات کم آبی در حوزه آب آشامیدنی هیچ اقدام اساسی و عملی از سوی امور آب انجام نگرفته است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در راستای رفع مشکل آب آشامیدنی با کمک سپاه و قرارگاه خاتم، طرح آبرسانی به روستاهای محروم در دستور کار قرار گرفته است و در این طرح ۳۰ تا ۴۰ روستا زیر مجموعه این طرح قرار دارند و مقرر شده طی مدت یکسال این اقدام به بهره برداری برسد.

امام جمعه خدا آفرین با اشاره به وجود دو سد خدا آفرین و قیز قلعه سی، گفت: این دو سد جزو طرح‌های ملی آذربایجان شرقی هستند که اردبیل ۸۰ درصد از ساخت این سدها منتفع می‌شود و مابقی برای آذربایجان شرقی است. برای احداث این سد، پنج روستا زیر آب رفته‌اند و برای اهالی خانه‌های روستایی احداث شد اما هیچ گونه خدماتی از قبیل برق، گاز و … برای آن‌ها فراهم نشده است.

وی افزود: متاسفانه زمین مورد نیاز برای کشاورزی در اختیار این روستاییان تاکنون قرار نگرفته است و هیچ کدام از وعده‌های مسئولان عملی نشده است. لازم است تا مسئولان مربوطه نسبت به این موضوع دقت نظر داشته باشند و درصدد رفع این مشکلات روستاییان باشند تا از مهاجرت آن‌ها به شهرها و … جلوگیری کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=74967

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});