• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

اسرائیل از آمریکا می خواهد، توافق هسته ای با ایران را امضا نکند

  • کد خبر : 76063
  • 02 شهریور 1401 - 14:45
اسرائیل از آمریکا می خواهد، توافق هسته ای با ایران را امضا نکند
یاز اکو - یایر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل از دولت آمریکا خواست که «توافق برنامه هسته‌ای ایران را حتی در آخرین لحظه امضا نکند».

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تی آر تی خبر وی گفت: این قرارداد «۲۵۰ میلیارد دلار به جیب ایران واریز می کند و به تهران اجازه می‌دهد تا تنها در دو سال یک سانتریفیوژ بدون محدودیت توسعه، نصب و راه‌اندازی کند».

لاپید با درخواست از دولت آمریکا مبنی بر عدم امضای توافقنامه برنامه هسته‌ای ایران حتی در آخرین لحظه، گفت: «این توافق یک چهارم تریلیون دلار به جیب دولت ایران و توسعه‌دهندگان آن در منطقه وارد می‌کند. در عین حال، ایران تنها ظرف دو سال سانتریفیوژها را توسعه، نصب و نصب خواهد کرد و این امکان را به آن می‌دهد تا کار کند.»

لاپید اظهار داشت : آنها همتایان خود در کاخ سفید را متقاعد کرده‌اند که در برابر خواسته‌های ایران «حتی زمانی که توافق بسیار نزدیک است» سر خم نکنند و امیدوارند وضعیت به همین منوال ادامه یابد.

لاپید با تاکید بر اینکه اسرائیل موافق این توافق نیست، خاطرنشان کرد:کشورش مشمول هیچ گونه محدودیت ناشی از این توافق نیست و از همه ابزارها برای جلوگیری از برنامه هسته ای ایران استفاده خواهند کرد.

در سال ۲۰۱۵ توافقنامه ای بین ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC)، آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه و آلمان (5+1) امضا شد که در آن فعالیت های هسته ای تهران تنظیم می شد. و در ازای لغو تحریم ها کنترل می شود.

زمانی که واشنگتن در سال ۲۰۱۸ در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، به طور یکجانبه از توافق خارج شد و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران را آغاز کرد، تهران به تدریج تعهدات خود را به این توافق متوقف کرد و مجموعه ای از اقدامات از جمله غنی سازی اورانیوم در سطح بالا را انجام داد.

مذاکراتی که از آوریل ۲۰۲۱ با هماهنگی اتحادیه اروپا برای اطمینان از اجرای مجدد توافق و بازگشت ایالات متحده به توافق در وین برگزار شد، در ۸ اوت به پایان رسید و طرفین آماده دستیابی به توافق نهایی هستند.

پس از متن پیش نویس توافق نامه ارائه شده توسط اتحادیه اروپا که هماهنگ کننده مذاکرات است، نسبت به ماه های گذشته نشانه های مثبت تری را نشان داد.

وزارت امور خارجه ایران دیدگاه خود را درباره پیش‌نویس توافقنامه ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا و پذیرفته شده به عنوان نقشه راه نهایی مذاکرات هسته‌ای به اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۵ مردادماه اعلام کرد و تاکید کرد: منتظر پاسخ آمریکا در پاسخ به پاسخ مان هستیم.

جوزپ بورل، نماینده عالی روابط خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا، امروز در بیانیه‌ای درباره این موضوع گفت: در صورت دریافت پاسخ مثبت از سوی ایالات متحده، ممکن است توافق هسته‌ای با ایران اواخر هفته ممکن شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=76063

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});