• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

نفت ایران کمکی به اروپا نمی‌کند / نیاز اصلی اروپا گاز است!

  • کد خبر : 77832
  • 15 شهریور 1401 - 9:15
نفت ایران کمکی به اروپا نمی‌کند / نیاز اصلی اروپا گاز است!
یاز اکو - اگر توافق برجام میان ایران و آمریکا صورت بگیرد، بازگشت نفت ایران می‌تواند مقداری آشفتگی بازار را کم کند. اما چیزی که اروپا به آن نیاز دارد در واقع گاز است. در حالی که ایران برای صادرات گاز به اروپا نه منابع کافی دارد و نه زیرساخت‌های لازم را.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، در حالی که روسیه اروپا را به خاطر تامین گاز طبیعی تحت فشار قرار می دهد و اروپا برای تحریم نفت روسیه آماده می‌شود، برخی به دنبال کمک گرفتن از ایران هستند. البته بی‌شک هنگامی که توافق میان تهران و واشنگتن صورت بگیرد و تحریم‌های سخت اقتصادی علیه ایران که توانایی کشور را در صدور انرژی محدود ساخته است، لغو شود.

به نقل از نیویورک‌تایمز، اما حتی اگر همین فردا توافق صورت گیرد، اجرایی کردن این کار پیچیده خواهد بود. احتمالا چند ماه طول می‌کشد تا تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود. کارشناسان می‌گویند که ممکن است تاثیر کوتاه مدت این مساله بر بازار نفت در آرامش اذهان تاثیرگذار باشد، اما تامین تدارکات برای تسکین بازارهای جهانی به زمستان امسال نخواهد رسید.

اروپا به نفت نیاز ندارد!

اما نفت مشکل واقعی اروپا نیست. روسیه مقادیر زیادی گاز طبیعی را از کشورهای اروپایی دریغ می‌کند. اگرچه ایران مقدار زیادی گاز طبیعی دارد اما بیشتر آن را در داخل کشور از جمله برای مصرف بسیاری از خودروها مصرف می‌کند. همچنین فاقد خطوط لوله برای ارسال گاز به اروپا و فاقد تاسیسات لازم برای مایع‌سازی گاز طبیعی است. سیمون تاگلیاپترا، متخصص انرژی، گفت: «ایران در کوتاه مدت صادرات نفتی بیشتری خواهد داشت. اما چیزی که اروپا واقعا به آن نیاز دارد گاز است. ایران نمی‌تواند چنین صادراتی داشته باشد». او می‌افزاید: «من فکر نمی‌کنم که ایران به این زودی‌ها بتواند بازار انرژی جهانی را متعادل کند».

یکی از اقتصاددانان صندوق مارشال آلمان گفت: «آنچه اروپا نیاز دارد گاز است و هیچ راهی برای انتقال آن از ایران وجود ندارد. حداقل در بازه زمانی کنونی که تامین گاز برای زمستان اروپا اهمیت دارد ایران نمی‌تواند کمکی به اروپا کند».

گرچه کشورهای اروپایی نیز برای ایجاد منابع انرژی جایگزین تقلا می‌کنند، ولی مقامات غربی همچنان اصرار دارند که مشکل انرژی این کشورها بر زمان‌بندی آنها برای رسیدن به توافق با ایران اثری ندارد.

ورود نفت ایران به بازار به چه معناست؟

سرازیر شدن نفت ایران به بازار موجب پایین نگه داشتن قیمت ها خواهد شد. برخی پیشنهاد می‌کنند ایران که صاحب چهارمین ذخائر بزرگ ثابت شده نفتی دنیاست، به تدریج می‌تواند بیش از دو میلیون بشکه نفت خام در روز صادر کند. این میزان بیش از دو برابر صادرات کنونی است.

ایران می‌تواند با کاهش نفت روسی در بازار به تسکین آن کمک کند. کارشناسان می‌گویند ایران می‌تواند به سرعت صادرات روزانه ۸۰۰ هزار بشکه‌ای خود را افزایش دهد. همایون فلکشاهی، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقات انرژی کپلر، گفت: «ما فکر می کنیم ایران در عرض سه ماه می‌توانند تولید را تقریبا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

فلکشاهی گفت طی چند ماه آینده ایران احتمالا می‌تواند هر روز بیش از ۴۰۰ هزار بشکه به تولید خود اضافه کند و در چند ماه آینده به تولید روزانه ۳٫۸ میلیون بشکه برسد.

بازار به نفت ایران نیاز دارد!

افزایش ۱.۳ میلیون بشکه‌ای در روز تقریبا ۱ درصد تقاضای کنونی جهان است، اما می تواند تفاوت ایجاد کند. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، گروه تولید اوپک پلاس علیرغم لابی‌گری دولت بایدن و دیگر کشورها برای افزایش تولید، روزانه حدود ۲.۷ میلیون بشکه کمتر از اهداف این گروه تولید می‌کنند.

ورود مجدد نفت ایران به بازار، بخشی از این کمبود را جبران کرده و باعث خنثی شدن اثر کاهش تولیدات روسیه خواهد شد. تحلیل‌گران I.E.A. در گزارش اخیر خود نوشته‌اند: «در صورت تسهیل تحریم‌ها، ایران می‌تواند به یک تامین‌کننده مهم تبدیل شود. اگرچه بازگشت آن به بازار یک شبه اتفاق نخواهد افتاد».

تحلیلگران «گلدمن ساکس» می‌گویند که بازگشت ایران سبب خواهد شد که پیش‌بینی ۱۲۵ دلاری خود را از قیمت نفت خام برنت، تا بشکه‌ای ۵ تا ۱۰ دلار در سال ۲۰۲۳، اصلاح نمایند.

اما به نظر تگلیاپترا، سیاست و تحریم تنها مانع بر سر راه صادرات ایران نیستند. زیرساخت‌های صادراتی ضعیف هستند. همچنین هیچ خط لوله‌ای به اتحادیه اروپا وجود ندارد و هیچ نیروگاهی برای تولید گاز مایع طبیعی در این کشور نیست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77832

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});