• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
6
در تبریز، اورمیه و سولدوز :

کتاب «سیزلایان یارا» رونمایی شد

  • کد خبر : 79003
  • 24 شهریور 1401 - 10:47
کتاب «سیزلایان یارا» رونمایی شد
یازاکو - کتاب شعر «سیزلایان یارا» به قلم دکتر علیرضا خیابانی در تبریز، اورمیه و سولدوز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار یازاکو، در مراسم رونمایی از این کتاب شعر که با حضور اصحاب قلم و فرهنگ آذربایجان و نمایندگان اداره ارشاد اردبیل برگزار شد، یکی از دست‌اندرکاران تدوین کتاب گفت: «سیزلایان یارا» یک شعر است که هر مصراع آن ده هجا، ردیف آن سولدوز و قافیه‌اش قَدَر، نظر، شرف و … است و این کتاب آخرین اثر دکتر خیابانی‌ست که اهل سولدوز است و تا کنون نقش مهمی در زنده نگه داشتن ادبیات آذربایجان داشته است و خود معتقد است که هنر در هر زبان و فرهنگی قابل احترام و تحسین است.
بر اساس این گزارش این کتاب شعر از ۱۹ الی ۲۵ مردادماه در شهرهای تبریز و سولدوز (نقده) و اورمیه نیز رونمایی شده و نمایشگاه آثار این ادیب نیز در حاشیه این مراسم برپا شده است.


گفتنی است؛ به علت استقبال دوستداران فرهنگ و هنر آذربایجان از آثار دکتر علیرضا خیابانی، نمایشگاه آثار وی در فصل زمستان یک بار دیگر برگزار خواهد شد.
این گزارش حاکی‌ست، علیرضا تیانی خیابانی، در مورخه ی پنج آبان‌ماه ۱۳۳۷ در کوچه ی قره باغی‌های محله ی خیابان تبریز به دنیا آمد. تخلص وی در شعر ”تیانی” و نیز “خیابانی” است. او آثار خود را در فرمی بسیار نفیس به مخاطبان خود هدیه می‌کند. او در این راستا تلاش‌ها و کارهای ادبی‌ هنری خود را ادامه داده و در سال ۱۳۸۵ با تاییدات جراح و تورکولوق بزرگ کشورمان مرحوم پروفسور دکتر جواد هیئت موفق به اخذ دکترای افتخاری ادبی دانشگاه باکو و متعاقب آن در سال ۱۳۸۶ به درجه افتخاری استادی از همان دانشگاه نائل شده است.
شایان ذکر است، وی تا به امروز کتاب‌های زیادی از جمله، «یاریله صحبت ۱ و ۲»، «یاریله گوروش»، «از آب و گل به عشق»، «زلف آشفته»، «حیدر بابا مله‌دیم»، «رباعیات خیابانی»، «یالقیزیم حسین ۱ و ۲»، «و بدین سان دل آیینه گردد»، «دیوان اشعار سال»، «رمان عشق» و «سوز هاوالاندى» به خزینه‌ی شعر و ادب کشورمان هدیه کرده است. کتاب «یاریله گوروش» با مقدمه استاد جلیل تجلیل از طرف سازمان علمی فرهنگی آموزشی یونسکو به عنوان کتاب برتر انتخاب شده است و این سازمان نیز برای این کتاب مقدمه‌ای نوشته است.


به گزارش یازاکو تا به امروز استقبال خوبی از اشعار و آثار تیانی خیابانی صورت گرفته است و اصحاب موسیقی تمایل فراوانی به ایفای اشعار او نشان داده‌اند و در این راه خواننده کلاسیک و با وقار کشورمان، سالار عقیلی مجموعه ی “از جان و از دل” را تماماً به غزل‌های خیابانی اختصاص داده‌ است. همچنین غزل‌های ترکی او را بسیاری از اساتید بنام آواز آذربایجان در مایه‌های مختلف اجرا کرده‌اند که همواره از رادیو باکو پخش می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=79003

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});