• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8
گزارش یاز اکو از شلوغی بازار تبریز در آستانه‌ی عید نوروز

وقتی کرونا سپر سیاست‌گذاری اقتصاد کشور می‌شود

  • کد خبر : 8159
  • 28 اسفند 1399 - 17:01
وقتی کرونا سپر سیاست‌گذاری اقتصاد کشور می‌شود
یاز اکو - در روزهای پایان سال و زمانی که مردم به عنوان متهم ردیف اول به دلیل ازدحام در بازار و مراکز خرید سرزنش می‌شوند، نگاه کوتاه بر آن‌چه کرونا بر اقتصاد بازار یکسال گذشته گذاشت، ضروری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، از همان ابتدای سال ۱۳۹۹ قابل پیش‌بینی بود که امسال سال دشواری برای اقتصادی کشور خواهد بود. سالی که قدرت خرید مردم به‌واسطه‌ی افت ارزش پول ملی با چالش‌ جدی روبرو شد و به‌واسطه‌ی این اتفاق، تقاضا کاهش یافته و تولید داخلی نیز از آن متأثر شد.

قدرت خرید مردم، یکی از پالس‌هایی است که در ارتباط با تغییر شرایط اقتصادی به سیاست‌گذاران اقتصادی هشدار می‌دهد.

بازار شب عید، تنها امید کسبه برای فروش

اقتصادی که امسال با ضرب‌آهنگ بلندی، افزایش قیمت بیش از صد درصدی بسیاری از کالاهای اساسی را تجربه کرد، حال در انتهای سال، همه‌گیری کرونا و تعطیلی اجباری کسب و کارها هم مزید بر علت شد تا توسل به بازار شب عید، تنها امید کسبه برای فروش باشد.

برخلاف سال گذشته با وجود هشدارهای بهداشتی بازار شب عید با ازدحام خیابان‌ها و افراد که اغلب ماسک دارند جریان دارد. هشدارهایی که به نظر می‌آید تاثیر گرفته از وضعیت اقتصادی جامعه است و رعایت فاصله‌ی اجتماعی کم‌رنگ‌تر از سال گذشته و پاییز امسال تکرار می‌شود.

مردم خسته از فشار کرونا و اقتصاد هستند

در نگاه اول آن‌چه به چشم می‌آید حضور پررنگ مردمی است که علی‌رغم آمار فزاینده‌ی ابتلا به کرونا بدون رعایت فاصله‌گذاری در بازار و مراکز خرید هستند.

اما کسبه در این باره، نظر دیگری دارند.

مهدی، فروشنده‌ی یک فروشگاه لباس می‌گوید: با وجود فراوانی تردد مردم، عده‌ای تنها برای تماشا می‌آیند و کسب و کار شب عید هر سال بدتر از سال قبل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: یکسال بیشتر است که کرونا آمده، ولی چه باید کرد؟تا کی منتظر بمانیم که تمام شود. زندگی کسبه و تولیدکننده هم خرج دارد و باید این چرخه بچرخد.

حسین، تولیدکننده‌ی کفش زنانه هم معتقد است؛ وضعیت معشیت مردم آن‌قدر بد است که بسیاری ناتوان از تامین هزینه‌ی روزمره زندگی هستند، چه برسد به خرید شب عید!

منصور، کنار خیابان، بساط کیف‌فروشی دارد؛ وقتی می‌پرسم اوضاع فروش چطور هست، می‌گوید: امسال از اینکه باز بازار را دم عید تعطیل کنند و مثل پارسال، منع تردد اعلام کنند و ما را از نان خوردن بیندازند، ترس داشتیم ولی شکر خدا تعطیل نشد، اما خوب مردم بیشتر قیمت می‌کنند و از افزایش قیمت‌ها گلایه‌مند هستند.

مهین با همسر و دو فرزندش برای خرید عید به بازار آمده‌اند، او می‌گوید: می‌دانیم کارمان درست نیست که در این شلوغی و با وجود کرونا به بازار آمده‌ایم اما خوب عیدی همسرم را تازه به حسابش ریخته‌اند و دلمان نیامد شب عیدی لباس نو بر تن بچه‌ها نباشد.

مهیت ادامه می‌دهد: به دنبال قیمت پایین‌تر و تنوعِ جنس، بازار را انتخاب کردیم.

امیر هم می‌گوید: میان این‌همه خبر بد و سال سختی که گذشت با وجود استرس و محدودیت‌های کرونا و گرانی‌های افسارگسیخته دیگر رمقی نمانده و همه خسته شدن از این همه دل‌نگرانی و تنها دلخوشی مردم و کسبه‌ی بازار، خرید و فروش شب عید است.

چرخ زندگی زیر سایهی اقتصاد بیمار دیروز و کرونای امروز متوقف شده است

وعده‌ی ثبات بازار و حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده شعاری با ظاهر زیبنده ولی توخالی و در عمل بی‌نتیجه، موجب شده تا آشفته بازار اقتصاد کشور دستخوش ترسی بزرگتر از کرونا شود.

تورم و هزینه‌های زندگی با میانگین ۴٫۱ از ۵، موثرترین عامل فشار روانی بر مردم کل کشور بوده و هست. تنگنایی که بحران جهانی کرونا در یکسال گذشته بر آن سایه افکند و سیاست‌گذاری‌های اشتباه داخلی در بحث اقتصاد کشور و تاثیر گرفتن آن از تحریم‌های خارجی در عمل توجیهی یافت به نام کرونا که موجب شد سال ۱۳۹۹ سالی سخت برای بازار اقتصاد عرضه و تقاضا کشور بوده و مردم اکثر مردم ایران با یک تورم افسارگسیخته و شکاف بین درآمد و هزینه‌ها مواجه شوند.

گزارش: افخم ابراهیمی

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=8159

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});