• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2
انتقاد امامعلى رحمان از پوتین:

ما گدا نیستیم، ما کشور ثروتمندی داریم

  • کد خبر : 82357
  • 26 مهر 1401 - 13:45
ما گدا نیستیم، ما کشور ثروتمندی داریم
یاز اکو - امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در اظهاراتی حاکی از انتقاد، از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درخواست کرد که سیاستی را در قبال کشورهای آسیای مرکزی مانند آنچه در اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، دنبال نکند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا بر اساس گزارش فیلم ضبط شده سخنرانی پوتین در نشست آسیای مرکزی و روسیه که توسط تارنمای قزاقستانی Informburo.kz منتشر شده است، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در اجلاس کشورهای مستقل مشترک المنافع خطاب به ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه گفت که کشورش همیشه به منافع روسیه احترام گذاشته و خواهان احترام متقابل است. او از فدراسیون روسیه خواست که با کشورهای آسیای مرکزی مانند اتحاد جماهیر شوروی سابق رفتار نکند.

رئیس جمهور تاجیکستان ادامه داد: بله، ما ملت های کوچکی هستیم. ما ۱۰۰-۲۰۰ میلیون نیستیم. اما ما داستانی داریم که دوستش داریم. ما می خواهیم مورد احترام قرار بگیریم. ما گدا نیستیم ما کشور ثروتمندی داریم. ذخایر منابع معدنی بیشتر از سیستم مندلیف است.»

مجامع تجاری عمدتاً در قزاقستان و ازبکستان برگزار می شود

رحمان با بیان اینکه مجامع تجاری عمدتاً در پایتخت های قزاقستان و ازبکستان برگزار می شود، از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پرسید: «چرا باید به روسیه التماس کنیم تا در یک نشست کوچک در تاجیکستان شرکت کند؟ به وزارت خارجه گفتم که چکار کنند، ‌حتی شخصا با شما (ولادیمیر پوتین) صحبت کردم تا دست‌کم در سطح وزرا در این نشست شرکت کنید، یا نه، اصلا در سطح معاون وزیر. این حق تاجیکستان است. این حق شریک استراتژیک شماست.»

امامعلی رحمان افزود: نیاز نیست پول زیادی در تاجیکستان سرمایه‌گذاری کنید. از شما می‌خواهم در قبال کشورهای آسیای مرکزی سیاستی در پیش نگیرید که انگار آن‌ها اعضای سابق شوروی‌اند.

به گفته وی، مشکلاتی بین کشورهای آسیای مرکزی و روسیه وجود دارد.

امامعلی رحمان گفت که ۲.۵ میلیون دانش آموز در تاجیکستان زبان روسی می خوانند، اما کتاب های درسی کافی وجود ندارد، اگرچه این موضوع ۳۰ سال است که گفته می شود. وی تصریح کرد: «پایگاه های نظامی (روسیه) در منطقه وجود دارد همانطور که بودند و باقی می مانند. همه چیز، ما داریم. در حال حاضر ۳۰ هزار روس زبان در تاجیکستان هستند.

ما همیشه به منافع شریک استراتژیک اصلی خود احترام می گذاریم

رئیس جمهوری تاجیکستان اظهار داشت: ما همیشه به منافع شریک استراتژیک اصلی خود احترام گذاشته و به آن احترام می گذاریم. اما ما هم می‌خواهیم به ما احترام بگذارند. وی خواستار سرمایه گذاری روسیه در کشورهای منطقه شد، زیرا به گفته وی سرمایه گذاری در اینجا می تواند در مدت زمان کوتاهی نتیجه دهد و مجددا یادآور شد که تاجیک‌ها به روسیه می‌روند و نه جای دیگر و در آنجا نه تنها کسب درآمد می کنند، بلکه کار می کنند.

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، به عنوان رئیس جلسه، از امامعلی رحمان خواست تا سخنان خود را خلاصه کند.

رئیس جمهور تاجیکستان سخنان خود را با این جمله به پایان رساند: «ولادیمیر ولادیمیرویچ، درخواست ما از شما این است که مانند اتحاد جماهیر شوروی، سیاستی در قبال کشورهای آسیای مرکزی وجود نداشته باشد. هر کشوری مشکلات خودش را دارد، هر کشوری مسائل خودش را دارد، هر کشوری سنت ها و آداب و رسوم خودش را دارد. ما باید یک میانگین مناسب پیدا کنیم، باید با هر یک از جمهوری ها جداگانه کار کنیم.»

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=82357

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. تاجیکستان نیه یالواریر کی روسیه اورا گلسین! گلمسین کؤکؤنن! اصلا بو شوری‌دن آیریلان هئچ اؤلکه بو روسیه‌نی گرک آدام یئرینه قویماسین. اؤزلری بیرلیکده دَبشسین. 😒

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});