• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

افزایش تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی رو به رشد است

  • کد خبر : 83513
  • 07 آبان 1401 - 11:15
افزایش تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی رو به رشد است
یاز اکو - وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه افزایش تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی حرکت رو به رشد است، تاکید کرد: اکنون برخلاف سال های گذشته رشد اقتصادی و افزایش تولید در بخش های مختلف به سمت رشد مثبت حرکت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، سید جواد ساداتی نژاد در نشست با سرمایه گذاران، نمایندگان مجلس و مدیران بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه ظرفیت‌های اقتصادی در بخش کشاورزی کشور جذابیت سرمایه گذاری دارد، افزود: هم اکنون ۲۵ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که باید این مقدار به ۱۰۰ هزار هکتار در کشور افزایش یابد بر این اساس یکی از بهترین زمینه‌های سرمایه گذاری بخش کشاورزی در توسعه کشت گلخانه‌ای است.

وی گفت: یکی از اهداف سرمایه گذاری در این بخش انتقال محصولاتی مثل سبزی و صیفی جات از زمین‌ها و اراضی کشاورزی به گلخانه است که تحقق این موضوع نیاز به سرمایه گذاری دارد.

ساداتی نژاد ادامه داد: نگاه به مگاپروژه‌ها، سرمایه گذاری گلخانه‌ای و در سایر بخش‌های کشاورزی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی در جهت توسعه و بهره‌وری است.

بهره‌وری حرف اول را در توسعه می‌زند

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اهمیت بهره‌وری و اینکه بهره‌وری حرف اول را در توسعه می‌زند گفت: باید به سمت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی حرکت کنیم، آذربایجان شرقی با توجه به وجود ظرفیت‌های خوب در بخش‌های مختلف از جمله بخش گلخانه‌ای می‌تواند زمینه مناسبی برای سرمایه گذاران در این استان باشد.

وی یادآور شد: ۴ سد در آذربایجان شرقی با توجه به منابع آبی که دارد ظرفیت مناسبی برای توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و ایجاد آن و سرمایه‌گذاری در این خصوص را دارد، مثل سد سهند، چون آب با کیفیت و ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب دارد، ولی شبکه ندارد بر این اساس می‌توانیم در این اراضی زمین واگذار کنیم تا گلخانه و شهرک‌های گلخانه‌ای ایجاد شود.

ساداتی نژاد اضافه کرد: تولید میگو منافع اقتصادی و بازار صادرات آن نیز وجود دارد و شهرک‌های شیلاتی در این خصوص مشخص شده و ظرفیت‌های اقتصادی دیگری نیز جذابیت لازم برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را دارد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت‌های کود، در زمینه کودهای کشاورزی مثل پتاس و فسفاته نیز بستر مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد.

خرید تضمینی گندم ۱۳۰ درصد رشد دارد

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به موضوع واردات گندم به کشور گفت: اکنون اجباری برای دادن گندم به صنف و صنعت در کشور وجود ندارد و خرید تضمینی گندم ۱۳۰ درصد رشد دارد و این حرکت کشاورزی ایران به سمت اقتصادی شدن را نشان می‌دهد همان طور که در تولید برنج نیز ۲۵ درصد افزایش داریم.

وی گفت: البته در بخش دام و طیور شرمنده فعالان این بخش هستیم، چون در اصلاح یارانه‌ها دچار فشار شدند، اما البته درود بر شرف آنان که در تامین اقلام سفره مردم و کالاهای مورد نیاز محکم ایستادند و بر این اساس کمبودی نداشتیم طوری که با کمترین خطر از این گردنه عبور کردیم.

وی ادامه داد: البته هزار میلیارد تومان تسهیلات به این بخش تاکنون اعطا شده و از هفته آینده پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان دوم آغاز می‌شود.

وزیرجهاد کشاورزی افزود: وضعیت در حوزه طیور بهتر می‌شود، اما هنوز در بخش دام مشکل داریم گرچه ۷۰ هزار راس دام صادر شده و ۳۰۰ هزار راس درخواست ثبت شده، ولی هنوز باید توجه به این بخش ادامه یابد.

ساداتی نژاد اظهار کرد: در رفع تعهدات ارزی نیز مثلاً در خصوص شیر خشک این تعهدات صفر شده و در مرکبات نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی در خصوص تامین میوه شب عید نیز گفت: امسال برای تامین میوه شب عید از بخش خصوصی همکاری می‌گیریم و در این خصوص باغداران اعلام آمادگی کردند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات انجام شده در تامین گوشت کشور افزود: تولید گوشت عشایر کیفیت بالایی دارد، اما باید تولید سالنی و صنعتی گوشت گوسفند را در کشور راه اندازی کنیم تا ارزان سازی و میزان گوشت مورد نیاز با این روش تامین شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=83513

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});