• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

بوته کاری در ۳ هزار و ۸۲۵ هکتار حاشیه دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 88150
  • 21 آذر 1401 - 9:15
بوته کاری در ۳ هزار و ۸۲۵ هکتار حاشیه دریاچه ارومیه
یاز اکو - معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: بوته کاری و درختکاری در ۳ هزار و ۸۲۵ هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری مهر، ابوالفضل مختاری افزود: با تقویت پوشش گیاهی در قالب طرح قرق در حاشیه دریاچه ارومیه خواهیم توانست با گرد و غبارهای نمکی و غیرنمکی مقابله کنیم.

وی به اجرای طرح مقابله با بیابان زایی در حاشیه دریاچه ارومیه و قرق محدوده آن اشاره کرد و گفت: خشک شدن و پسروی آب دریاچه ارومیه یکی از چالش‌های زیست محیطی ملی کشورمان است و طرح بوته کاری و درختکاری در حاشیه آن یکی از طرح‌های مهم برای پیشگیری و کاهش عواقب زیست محیطی خشک شدن دریاچه است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: برای پیشگیری از خیزش ریزگردهای نمکی در حاشیه دریاچه ارومیه ۴۱ کیلومتر بادشکن غیرزنده و ۱۰ کیلومتر هم بادشکن زنده احداث شده است.

مختاری گفت: ۳۲ هزار هکتار از عرصه‌های حاشیه دریاچه ارومیه با اجرای طرح قرق و حفظ پوشش گیاهی برای جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد ریزگردها مدیریت شده است و همکاران منابع طبیعی به صورت دائمی بر اجرای طرح قرق این مناطق نظارت می‌کنند.

وی افزود: سه ایستگاه پایش اثربخشی اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در منطقه ایجاد شده و نتایج بررسی‌های این ایستگاه‌ها نشان می‌دهد در مناطقی که پوشش گیاهی ایجاد کرده‌ایم، تا حدود زیادی از بروز گرد و غبار و ریزگردها پیشگیری شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای تثبیت ریزگردها ۱۰ کیلومتر بادشکن زنده با کاشت گونه‌های آتریپلکس و هالکنمون، ایجاد و ۴۱ کیلومتر دیگر نیز بادشکن غیرزنده توسط سرشاخه‌ها در حوضه دریاچه ارومیه در قسمت آذربایجان شرقی اجرا شده که جزو برنامه‌های ستاد احیای دریاچه است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=88150

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});