• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

شعله آتشین دلار، بازارها در مدار صعود

  • کد خبر : 89034
  • 28 آذر 1401 - 11:15
شعله آتشین دلار، بازارها در مدار صعود
یاز اکو - هر دلار آمریکا در هفته گذشته در کانال ۳۸ هزار تومان معامله شد. این بازار این روزها آرامش ندارد و قیمت‌ها لحظه به لحظه تغییر می‌کند. این روند علاوه بر همه تبعاتش قدرت پیش‌بینی را از فعالان اقتصادی و حتی مردم عادی گرفته است.

یاز اکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ دلار پیشرو بازارهای صعودی هفته

هر دلار آمریکا در هفته گذشته در کانال ۳۸ هزار تومان معامله شد. این بازار این روزها آرامش ندارد و قیمت‌ها لحظه به لحظه تغییر می‌کند. این روند علاوه بر همه تبعاتش قدرت پیش‌بینی را از فعالان اقتصادی و حتی مردم عادی گرفته است. رشد ۳۴.۵ درصدی پایه پولی ناشی از کسری بودجه دولت، ناترازی بانک‌ها و رشد ۳۴.۳ درصدی نقدینگی در مهرماه امسال نسبت به مهر پارسال، به وضوح نشان‌ می‌داد که ته خط روند خلق پول جهش قیمت ارز خواهد بود.

همچنین بررسی روند تحولات قیمت در بازار ارز طی ۳ ماه اخیر و با تشدید فشار تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا نشان می‌دهد، در این مدت قیمت هر دلار آمریکا بیش از ۱۸ درصد رشد کرده است. حال باید منتظر ماند و دید دولت و سیاست‌گذار پولی تا چه زمانی با عدم پیروی از گزاره‌های علم اقتصاد، با سفره ملت ایران بازی خواهد کرد؟

بازار سهام/ هفته سبز رنگِ بورس

بازار سهام هفته اخیر را عمدتا با تمایلات صعودی پشت سر گذاشت. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای طی معاملات هفته گذشته تنها در نخستین روز کاری افت شدید ۱/۳۶ درصدی داشت. اما پس از این کاهش چشم‌گیر، شاخص کل روزهای صعودی را به نظاره نشست. بر این اساس نماگر یاد‌شده توانست عملکرد مثبت ۴/۹۹ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. از این رو دماسنج اصلی بورس پس از چهار هفته متوالی بازدهی منفی، عملکرد مثبت داشت. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز بر مدار افزایش قرار گرفت.

به این ترتیب خروج پول سرمایه‌‌گذاران خرد نیز با ثبت دو روز ورود پول قوی، در مجموع افت قابل توجهی داشت. به این ترتیب و با توجه به شرایط اقتصادی و غیراقتصادی و همچنین روند بازارهای جهانی که خود بر بازار داخلی بی‌تاثیر نیست، انتظار می‌‌رود که هفته جاری، نسبتا پر‌نوسان باشد.

بازار سکه/ افزایش قیمت سکه همگام با رشد دلار

سکه طلا طی روزهای معاملاتی هفته اخیر همگام با رشد نرخ دلار در بازار آزاد با افزایش قیمت همراه بود. به‌طوری که هر قطعه سکه امامی تا سطوح نزدیک به ۱۹ میلیون تومان نیز صعود کرد. اما با نوسانات شدید ارز و همچنین بهای طلا در بازار جهانی، روند پرشتاب قیمت سکه امامی در روزهای پایانی هفته تا حدودی ملایم شد. بر این اساس مسکوک یاد شده با ایستادن در سطح ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان توانست پس از گذشت ۵ هفته متوالی بیشترین بازدهی هفتگی را معادل ۵/۷۵ درصد به ثبت برساند.

حال با وجود تمامی تلاطم‌‌ها در بازارهای داخلی و خارجی، انتظار می‌‌رود که بازار طلا و سکه همچنان در مسیر رشد ثابت‌قدم باشد. به‌طوری که با توجه به افزایش سطح انتظارات تورمی در ایران و بیشتر شدن تنش‌‌های ذهنی و هیجانی، به نظر می‌‌رسد که خرید طلا همچنان به عنوان پناهگاهی امن جذاب است.

بازار طلای جهانی/ طلای جهانی در تعقیب نرخ بهره

قیمت طلا روز جمعه پس از عقب‌نشینی چشم‌گیر در جلسات قبل کاهش یافت. زیرا نگرانی‌‌های فزاینده از رکود اقتصادی با سیگنال‌‌هایی از سوی چند بانک مرکزی بزرگ مبنی بر اینکه نرخ‌‌های بهره با اوج خود فاصله دارند، تشدید شد. به این ترتیب هر اونس طلا در بازار جهانی روز گذشته در قیمت ۱۷۷۹ دلار معامله شد. طلا در اوایل هفته به دلیل نشانه‌هایی از کاهش فشارهای تورمی در ایالات متحده سیگنال‌‌هایی مثبت را دریافت کرده بود که پس از هشدار فدرال رزرو مبنی بر اینکه احتمالا نرخ‌‌های بهره آمریکا در سطوح بالاتر از حد انتظار به اوج خود خواهد رسید، به سرعت این روند را معکوس کرد. به دنبال آن بانک مرکزی اروپا نیز اعلام کرد که به افزایش نرخ‌‌ها ادامه می‌دهد. مجموعه‌‌ای از داده‌های اقتصادی ضعیف آمریکا و غرب نشان داد که هر دو اقتصاد با تورم بالا و افزایش نرخ‌‌های بهره دست و پنجه نرم می‌کنند.

بازار اوراق مسکن/ تداوم صعود تسه ۹۹۱۲

تسه ۹۹۱۲ هفته گذشته را برای سومین هفته متوالی با عملکردی مثبت، معادل ۷/۷۶ درصد پشت سر گذاشت. به‌طوری که اوراق یاد شده در سطح ۱۱۷ هزار و ۳۵۲ تومان ایستاد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که بازار مسکن در روزهای اخیر با افزایش نسبی عرضه مواجه شده است. این افزایش عرضه هم از سوی مالکان واحدهای چندساله و هم از سوی سازنده‌ها صورت گرفته است.

افزایش فایل‌‌های فروش در بازار مسکن بیش از هر چیز ناشی از هیجان قیمتی حاکم بر بازار ارز است. اگرچه افزایش فایل‌‌های فروش مسکن آنقدر زیاد نیست که بتوان آن را مقدمه دور کاهشی جدیدی از بازار توصیف کرد، اما به نظر می‌‌رسد فروشندگان بالقوه آپارتمان‌‌های مسکونی با نگاه به تغییرات افزایشی قیمت ارز که پس از یک دوره کوتاه‌‌مدت ثبات، اخیرا دوباره از سر گرفته شده، با اعلام قیمت‌‌های پیشنهادی جدید وارد بازار مسکن شده‌‌اند.

بازار نفت/ اهرم فشار در بازار نفت

پس از اینکه فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا نرخ‌‌های بهره را افزایش دادند و نشان دادند که هزینه‌های استقراض تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد، قیمت‌‌های نفت روز پنج‌شنبه بیش از یک درصد کاهش یافت. انتظار می‌رود که دو نهاد پولی مذکور سیاست‌های بیشتری را برای کاهش تورم اعمال کنند. به این ترتیب قیمت نفت در روز جمعه پس از اعمال سیاست‌های مذکور از سوی بانک‌های مرکزی غربی و بازگشایی بخشی از خط لوله کلیدی کانادا-ایالات متحده در بازارها کاهش محدودی داشت.

اما به دلیل بهبود چشم‌‌انداز تقاضا برای سال ۲۰۲۳، نفت در مسیر ثبت عملکردی مطلوب قرار گرفته است. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت ۷۹ دلار و ۴۱ سنت و نفت WTI نیز در قیمت ۷۴ دلار و ۲۸ سنت معامله شد. گفته می‌شود که داده‌های اقتصادی منتشر شده در این هفته حاکی از تشدید شکاف‌‌ها در اقتصاد چین است و داده‌های تجاری اخیر نشان می‌دهد که تقاضای سوخت در این کشور همچنان ضعیف است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=89034

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});