• امروز : جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 27 September - 2024
5

تغییر ایستگاه ۷ مترو برای جلوگیری از آسیب به خانه های تاریخی

  • کد خبر : 89689
  • 05 دی 1401 - 14:15
تغییر ایستگاه ۷ مترو برای جلوگیری از آسیب به خانه های تاریخی
یاز اکو - روابط عمومی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تبریز در خصوص تغییر محل ایستگاه 7 خط 2 قطار شهری تبریز جوابیه ای صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، در پاسخ به موضوع مطرح شده توسط عضو محترم شورای اسلامی شهر در خصوص تغییر محل ایستگاه ۷ خط ۲ قطار شهری موارد زیر جهت استحضار شهروندان محترم اعلام می¬گردد:

جوابیه روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز

جانمایی ایستگاه مشترک خط ۱ و ۲ دارای سابقه دیرین بوده و در مطالعات اولیه صورت پذیرفته این ایستگاه¬ها در داخل بافت شهری مابین تربیت غربی و محققی دارای مکان مشترک بوده اند.

در زمان اجرای خط ۱ و با توجه به پیشرفت عملیات حفاری تونل و عدم امکان تملک محل اولیه پیشنهادی محل ایستگاه ۱۲ خط یک تغییر نموده و به محلی فعلی در خیابان امین شرقی (زیر معبر) انتقال یافته است. این انتقال به سمت حد جنوبی محل اولیه، تدقیق ایستگاه ۷ خط ۲ را با چالش مواجه نموده و لذا مطالعات بعدی در خصوص تدقیق و جانمایی محل جدید توسط مشاور طرح و ساخت خط ۲ صورت پذیرفته و مطابق با نظر مشاور با لحاظ پارامترهای مختلف همچون هزینه برخورد کم با تاسیسات شهری، امکان ایجاد ایستگاه تقاطعی، دسترسی آسان به نقاط تامین سفر، ترافیک، ابنیه خاص، طرح های فرادست،بافت های تاریخی و استملاک مورد بررسی قرار گرفته و گزینه جمهوری دارای بیشترین امتیاز در بین بقیه گزینه-ها می باشد. با توجه به اینکه در ادامه این موضوع مورد غفلت واقع شده و صرفا گزینه های داخل بافت در شرایط مختلف مورد بررسی قرار گرفته است لذا در زمان بررسی موضوع، این غفلت مورد اختلاف نظر کارشناسان واقع شده و نیاز به انجام مطالعه بیشتر احساس گردیده است.

ساخت ایستگاه در مجاورت ایستگاه ۱۲ خط یک از ضعف قطعی برخوردار بوده و دلیل عمده آن انحراف شدید مسیر از حالت مستقیم و اعمال چهار قوس با حداقل شعاع مجاز، مشکلات ایمنی، افزایش شدید هزینه-های بهره¬برداری و استهلاک به جهت قوس¬های حداقلی در بلند مدت، کاهش سرعت، افزایش زمان انتظار، عبور از زیر ابنیه های تاریخی همچون مسجد استاد شاگرد و . . ، افزایش ریسک عبور از زیر بافت و احتمال ایجاد مشکلات نشست و شکست در ساختمان های مجاور به مانند پاساز امت و پاساژ ۱۱۰ بوده است.

در آخر سخن به صراحت می توان بیان کرد که موضوع جانمایی و تغییر ایستگاه ۷ قطار شهری هم به صورت فنی و هم تخصصی از ابعاد مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و نه تنها ایستگاه تبادلی حذف نگردیده است و امکان تبادل سفر مابین دو ایستگاه برقرار می باشد بلکه به جهت جذب سفر در خود خط دو وضعیت بهتری اتفاق خواهد افتاد و با توجه به طی مسیر مستقیم خط دو مشکلات ناشی از تحمیل قوس های حداقل به مانند: هزینه های بهره¬برداری آتی، مشکلات ایمنی، کاهش شدید سرعت حرکت ناوگان، ریسک حفاری در زیربافت و ساختمان¬های قدیمی، آسیب احتمالی به خانه های تاریخی، تاخیر در بهره برداری به جهت هزینه¬ها و مشکلات تملک و . . . حذف خواهد گردید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=89689

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});