• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6

ترکیه با ۶ میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار دومین و جمهوری آذربایجان با ۵۲۸.۵ میلیون دلار هشتمین مقصد کالاهای ایرانی

  • کد خبر : 91992
  • 27 دی 1401 - 12:00
ترکیه با ۶ میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار دومین و جمهوری آذربایجان با ۵۲۸.۵ میلیون دلار هشتمین مقصد کالاهای ایرانی
یاز اکو - عضو کمیسیون تجارت خارجی خانه صنعت، معدن تجارت ایران از تجارت غیر نفتی ۸۹.۴ میلیون تنی ایران با کشور‌های همسایه به ارزش ۴۶ میلیارد و ۱۲۷ میلیون دلار از ابتدای سال تا دهم دی ماه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری آنا، سید روح الله لطیفی عضو کمیسیون تجارت خارجی و بین الملل خانه صنعت معدن تجارت ایران اظهار داشت: از ابتدای سال تا دهم دی ماه ۷۸ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۳۶۰ تن کالا به ارزش ۴۶ میلیارد و ۱۲۶ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۴۶۹ دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که ۶۱ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۴۷ تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۴۱ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۲۶۷ دلار آن سهم صادرات ایران به کشور‌های همسایه بوده و از کشور‌های همسایه نیز ۱۶ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۳۱۳ تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۵ میلیون و ۴۲ هزار و ۲۰۲ دلار وارد کشورمان شده است.

وی افزود: ۶۲ درصد وزن ۱۲۶ میلیون تنی و ۵۳ درصد ارزش ۸۷.۴ میلیارد دلاری کل تجارت خارجی کشور را تجارت با ۱۵ کشور همسایه به خود اختصاص داده اند.

سهم همسایگان از کل صادرات و واردات کشور

لطیفی در خصوص سهم همسایگان از کل صادرات و واردات کشور از ابتدای سال تا دهم دی ماه گفت: ۶۳ درصد وزن ۹۷.۸ میلیون تنی و ۵۸ درصد ارزش ۴۳.۱ میلیارد دلاری کل صادرات و ۵۸ درصد وزن ۲۸.۲ میلیون تنی و ۴۸ درصد ارزش ۴۴.۳ میلیارد دلاری کل واردات به کشور مربوط به همسایگان بوده است.

سخنگوی سابق گمرک در خصوص مقاصد صادراتی ایران در بین همسایگان توضیح داد: عراق با ۸ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار، امارات با ۴.۶ میلیارد دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۲۵۲ میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و ۴۷ میلیون دلار ۵ مقصد اول صادرات کالا‌های ایرانی در بین همسایگان بودند.

وی افزود: عمان با ۸۶۹ میلیون دلار، روسیه با ۵۶۳ میلیون دلار، آذربایجان با ۵۲۸.۵ میلیون دلار، ارمنستان با ۳۵۱ میلیون دلار، ترکمنستان با ۳۵۰ میلیون دلار، کویت با ۱۶۵ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۴۰ میلیون دلار، قطر با ۱۰۴.۵ میلیون دلار، عربستان با ۱۴.۷ میلیون دلار و بحرین با ۶.۷ میلیون دلار به ترتیب مقاصد ششم تا پانزدهم صادرات کالا‌های ایرانی از ابتدای سال تا دهم دی ماه بودند.

واردات از کشور‌های همسایه

عضو کمیسیون تجارت خارجی و بین الملل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص واردات از کشور‌های همسایه توضیح داد: امارات با فروش ۱۳ میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار، ترکیه با ۴ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۱۰۲ میلیون دلار، پاکستان با ۶۸۱ میلیون دلار و عمان با ۵۹۶ میلیون دلار، ۵ همسایه اول در تامین کالا‌های مورد نیاز کشورمان در این مدت بودند.

لطیفی افزود: عراق با ۱۶۶.۴ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۱۰ میلیون دلار، قطر با ۵۳.۱ میلیون دلار، آذربایجان با ۲۶.۴ میلیون دلار، افغانستان با ۲۲.۲ میلیون دلار، ترکمنستان با ۲۱ میلیون دلار، ارمنستان با ۹.۹ میلیون دلار، کویت با ۹.۶ میلیون دلار و بحرین با ۲.۳ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی فروش کالا به ایران در بین همسایگان از ابتدای سال تا دهم دی ماه قرار دارند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=91992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});