• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4

هفته پرنوسان بازارها

  • کد خبر : 93981
  • 15 بهمن 1401 - 13:15
هفته پرنوسان بازارها
یاز اکو - بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را پرنوسان سپری کرد. به طوری که شاخص کل روز چهارشنبه در ساعات ابتدایی بازار با افت همراه بود. اما از نیمه بازار، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای تغییر جهت داد.

یاز اکو، جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ دلار در کانال ۴۴ هزار تومان

قیمت دلار، پنجشنبه ۱۳ بهمن، آخرین روز هفته گذشته اندکی روند صعودی داشت، اما در پله جدید قیمتی قرار نگرفت. این اسکناس آمریکایی روز پنج‌شنبه در حالی در مرز ۴۵ هزار تومان بسته شد که جسارت خرید و فروش را از معامله‌گران گرفت و دستکاری قیمت در بازار پشت‌خطی نیز نتوانست برگ دلالان دلار را در مقابل بازارساز برنده کند. قیمت دلار در دومین هفته بهمن‌ در تلاطم اخبار داخلی و خارجی نوسان داشت. بازار ارز با تمایل به روند‌های افزایشی، اما در روزهای میانی هفته اخیر باثبات بود و برخی معامله‌گران این ثبات را خواست بازارساز برای گذر از دهه فجر می‌دانستند.

بازار سهام/ هفته پرنوسان بورس

بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را پرنوسان سپری کرد. به طوری که شاخص کل روز چهارشنبه در ساعات ابتدایی بازار با افت همراه بود. اما از نیمه بازار، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای تغییر جهت داد. تا جایی که نماگر یاد شده تنها با رشد ۰/۰۴ درصدی سبزپوش شد. در این میان نیز شاخص هموزن صعودی بود و رشد بیشتری را نسبت به شاخص کل معادل ۰/۳۱ درصد به ثبت رساند. با توجه به موقعیت دماسنج اصلی بورس اوراق بهادار تهران و شرایط اقتصادی و غیر‌اقتصادی، کارشناسان بر این باور هستند که بازگشت بازار سهام به روند صعودی و جبران افت‌های گذشته تا حدود زیادی دور از انتظار است. بنابراین این احتمال وجود دارد که روند بورس تهران برای هفته آتی با افت‌وخیزهای زیادی همراه باشد. در مقابل نیز گفته می‌شود بازار پس از تغییرات شدید مدت کوتاهی را در روندی خنثی سپری خواهد کرد.

بازار سکه و طلا/ افزایش قیمت سکه و طلا

بازار طلا و سکه طی معاملات هفته گذشته با نوسانات صعودی همراه بود. به طوری که هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، روز پنجشنبه، ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دادوستد شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خریدوفروش شد؛ همچنین نیم‌سکه ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا ۹ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان شد. بهای هر اُنس طلا در بازارهای جهانی یک‌هزار و ۹۵۳ دلار و پنج سنت است.

با توجه به تغییرات اخیر نرخ دلار و همچنین تمایلات صعودی نسبی در بهای طلای جهانی، ارزش ذاتی و بازاری این فلز زرد گرانبهای داخلی مجددا سطوح جدیدی را به ثبت رسانده است. به طوری که حباب مسکوک یاد شده به بیش از ۴ میلیون تومان رسیده است. به گفته کارشناسان این حوزه حبابی که در سکه مشاهده می‌شود، انتظارات تورمی و نرخ پیش‌بینی شده دلاری است که بر اساس آن، قیمت سکه را ارزیابی می‌کنند. علاوه بر این اذعان دارند با توجه به اینکه قیمت طلا متاثر از تغییرات نرخ دلار است، انتظار می‌رود که طی بازه زمانی بلندمدت سکه نیز با افزایش‌هایی همراه باشد.

بازار طلای جهانی/ بالا رفتن قیمت طلای جهانی

فدرال رزرو آمریکا در نشست هفته پیش FOMC نرخ بهره را ۲۵ واحد افزایش داد که نشان‌دهنده موضع نرم آن در قبال افزایش نرخ است. به گفته آنوج گوپتا، معاون پژوهشی موسسه IIFL Securities، این امر منجر به کاهش نرخ دلار آمریکا به پایین‌ترین حد در ۹ ماه گذشته شده است و این نیز دلیلی برای افزایش قیمت طلا در بازار داخلی و بین‌المللی است. در بازار بین‌المللی، هر اونس طلا پس از رسیدن به بالاترین حد خود از آوریل ۲۰۲۲ به ۱۹۵۱.۷۹ دلار رسید.

فدرال رزرو روز چهارشنبه پس از یک سال افزایش بیشتر، نرخ بهره را یک چهارم درصد افزایش داد. با این حال، پاول ضمن اشاره به پیشرفت در کاهش تورم که به گفته او در مراحل اولیه خود است، نسبت به تشدید بیشتر سیاست پولی هشدار داد. تقاضا برای طلا در محیطی با نرخ بهره پایین تر بیشتر می‌شود، زیرا هزینه فرصت نگهداری شمش ها را کاهش می‌دهد.

بازار اوراق مسکن/ تغییر وزن املاک در سبد دارایی

تسه ۹۹۱۲ طی معاملات روز چهارشنبه با رشد ۰/۷۹ درصد معادل بیش از ۹۰۰ تومان، دادوستدهای خود را در قیمت پایانی ۱۲۵ هزار و ۷۸۷ تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان بازار مسکن معادله قیمت مسکن در شرایط کنونی با دو متغیر نرخ دلار و نرخ سود سپرده‌های بانکی در ارتباط است. فعالان بازار مسکن، هم‌اکنون به دو علت عمده بازارهای دلار و پول را رصد می‌کنند.

چرا که ادامه رشد دلار به معنای افزایش انتظارات تورمی و افزایش میل به خرید سرمایه‌ای ملک خواهد بود. البته در چنین وضعیتی، شرایط برای خانه اولی‌ها سخت‌تر خواهد شد. از سوی دیگر، افزایش نرخ سود بانکی در حدی که برای سپرده‌گذاران جذاب شود، می‌تواند بخش قابل‌توجهی از تقاضای سرمایه‌گذاری ملکی را به بازار پول هدایت کند. به عبارتی نوسان نرخ دلار اثر مستقیم بر تورم مسکن دارد و مطابق الگوی تاریخی، در صورت افزایش نرخ سود بانکی، وزن املاک در سبد دارایی افراد تغییر خواهد کرد.

بازار نفت/ ریزش هفت درصدی قیمت نفت

قیمت‌های نفت هفته گذشته هفت درصد ریزش کردند و در پی گزارش اشتغال عالی آمریکا برای ژانویه که باعث صعود ارزش دلار شد، قیمت نفت برنت به پایین مرز ۸۰ دلار سقوط کرد و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به پایین کانال ۷۰ دلار عقب نشست. آمار اشتغال مطلوب آمریکا سابق بر این قیمت‌های نفت را بالا می‌برد اما این بار چنین نشد.

آمار وزارت کار آمریکا نشان داد اقتصاد این کشور ماه میلادی گذشته، ۵۱۷ هزار شغل جدید ایجاد کرده است که تقریبا سه برابر بالاتر از رشد ۱۸۸ هزار شغل جدید بود که اقتصاددانان برای ژانویه پیش‌بینی کرده بودند و در مقایسه با آمار بازبینی‌شده ۲۶۰ هزار شغل جدید در دسامبر، رشد دو برابری داشت. این عملکرد خوب، چالش جدیدی برای فدرال رزرو ایجاد می‌کند که امیدوار بود افزایش سریع نرخ بهره در سال گذشته، بازار کار و دستمزد را به حد کافی متوازن کرده تا نرخ تورم به هدف این بانک برگردد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در مارس، با دو دلار و ۴۹ سنت معادل ۳.۲ درصد کاهش، در ۷۳ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه بسته شد. برای کل هفته شاخص نفت آمریکا بیش از ۷.۵ درصد کاهش یافت و به کاهش حدود ۹ درصد در سه ماه گذشته اضافه کرد. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس، دو دلار و ۲۳ سنت معادل ۲.۷ درصد کاهش یافت و در ۷۹ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته حدود ۷.۵ درصد کاهش داشت. از ابتدای فوریه تاکنون، نفت برنت ۵.۴ درصد کاهش داشته و به کاهش ۶.۵ درصدی که در ژانویه و دسامبر داشت، افزود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=93981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});