• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

نقشه گسل های ترکیه و تطبیق آن با زلزله اخیر / کدام استان ها امن تر هستند؟

  • کد خبر : 94500
  • 19 بهمن 1401 - 10:00
نقشه گسل های ترکیه و تطبیق آن با زلزله اخیر / کدام استان ها امن تر هستند؟
یاز اکو - البته با توجه به وسعت استان ها، ممکن است استان یا حتی شهری، دارای نقاط پر ریسک یا کم ریسک باشد، کما این که نیمه شمالی استانبول، از نظر احتمال زلزله، مجموعاً ایمن تر از جنوب این شهر است. شاید به همین دلیل است که فرودگاه جدید استانبول را در این منطقه ساخته اند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصر ترکیه، نقشه گسل های ترکیه نشان می دهد که بخش عمده ای از این کشور در معرض خطر بالا یا متوسط زلزله یا به قول ترک ها deprem قرار دارد. طبق نقشه های موجود، تنها استان های زیر در عرصه ریسک پایین وقوع زمین لرزه قرار دارند: سینوپ (Sinop)، گیرسون (Giresun)، ترابزون (Trabzon)، ریزه (Rize)، آرتوین (Artvin) کیرکلارلی (Kırklareli)، آنکارا (Ankara)، نوشهیر (Nevşehir)، ادیرنه (Edirne)، آدانا (Adana)، نیغده (Niğde)، کنیا (Konya)، آکسارای (Aksaray) و کارامان (Karaman).

البته با توجه به وسعت استان ها، ممکن است استان یا حتی شهری، دارای نقاط پر ریسک یا کم ریسک باشد، کما این که نیمه شمالی استانبول، از نظر احتمال زلزله، مجموعاً ایمن تر از جنوب این شهر است. شاید به همین دلیل است که فرودگاه جدید استانبول را در این منطقه ساخته اند.

ضمن این که خطر پایین زلزله، به معنی صفر بودن احتمال آن نیست و نیز خطر بالا هم به معنی این نیست که حتماً زمین لرزه ای رخ خواهد داد. در دنیا گسل های زیادی وجود دارند که صدها سال است فعال نیستند و ساکنان روی آنها نسل اندر نسل، با امنیت زندگی کرده اند.

مقایسه نقشه گسل های ترکیه با مرکز زمین لرزه های اخیر نشان می دهد که این زلزله دقیقاً روی گسل شرقی آناتولی که جزو پر رنگ ترین (پر ریسک ترین) گسل های نقشه است رخ داده است.

چند زلزله اخیر در عمق ۷ الی ۲۴ کیلومتری زمین رخ داده اند که در زمره “زلزله های با عمق کم و خطر بالا” طبقه بندی می شوند و یکی از علل بالا بودن تخریب ها در زلزله اخیر ترکیه، کم عمق بودن دو زلزله اصلی و پس لرزهای شدید بعدی بود. عمق زلزله به فاصله کانون زلزله در درون زمین با سطح زمین گفته می شود.

در مجموع هر چند از اصل زلزله گریزی نیست و ما در سیاره ای با “هسته گداخته” زندگی می کنیم که مدام در حال آزاد کردن انرژی است، ولی این نقشه ها می توانند چند کمک به ما بکنند:

۱ – در تعیین محل زندگی می توانیم تا حد امکان جغرافیاهایی دور از گسل ها را انتخاب کنیم.

۲ – هر چه به گسل ها نزدیک تر باشیم، خانه ها را با انطباق بیشتری با استانداردهای ضد زلزله بسازیم. همچنین در چیدمان وسایل درون خانه، احتمال زلزله را در نظر بگیریم.

۳ – اگر روی گسل زندگی می کنیم، آموزش های مرتبط با زلزله را جدی تر بگیریم تا آسیب های حین و بعد از زلزله را به حداقل ممکن برسانیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=94500

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});