• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

کوچک شدن کیک اقتصاد ترکیه در اثر زلزله

  • کد خبر : 94595
  • 19 بهمن 1401 - 17:00
کوچک شدن کیک اقتصاد ترکیه در اثر زلزله
یاز اکو - زلزله مهیبی که بامداد دوشنبه 10 استان ترکیه و 4 استان شمالی سوریه را لرزاند، بر اساس اعلام مقامات ترکیه زندگی بیش از 13.5 میلیون نفر از جمعیت 85 میلیونی ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصرایران، این زلزله مهیب ۱۰ استان جنوبی ترکیه را تکان داد و گزارش ها حاکی است دهها میلیارد دلار خسارت به زیر ساخت ها و اقتصاد ترکیه وارد کرده است و بازسازی این استان های جنوبی هزینه زیادی بر اقتصاد ترکیه تحمیل خواهد کرد، اقتصادی که سال گذشته را با تورم بالای ۸۰ درصدی سپری کرده و بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول در خوش بینانه ترین برآوردها در سال جدید نیز با تورمی ۴۵ درصدی مواجه خواهد بود.

۱۰ استانی که از زلزله خسارت دیده اند روی هم رفته بیش از ۱۰ درصد اقتصاد و تولید ناخالص داخلی ترکیه را در دست داشتند.

کاهش 1 تا 2 درصدی کیک اقتصاد ترکیه در اثر زلزله

پیش بینی های اولیه حاکی است خسارت اقتصادی زلزله برای اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۲۳ دستکم با کاهش ۱ تا ۲ درصدی کیک اقتصاد ترکیه و رشد تولید ناخالص داخلی این کشور همراه باشد.

در مجموع ۱۳٫۵ میلیون نفر در ۱۰ استان تحت تاثیر زلزله زندگی می کنند که این رقم نزدیک به ۱۶ درصد از کل جمعیت ترکیه است.
بازسازی هزاران ساختمان دولتی و خصوصی آسیب دیده شامل بیمارستان ها ، جاده ها و خطوط انتقال نیرو و هزینه اردوگاه های اسکان صدها هزار زلزله زده طی ماه های پیش رو به میلیاردها دلار هزینه نیاز دارد.

دولت ترکیه در نخستین بودجه فوری برای زلزله یک بودجه ۱۰۰ میلیارد لیره ای ( ۵ میلیارد دلار) اختصاص داده است.

خبرگزاری رویترز در تخمینی اولیه خسارت های زلزله ترکیه، نظر ۳ اقتصاد دان را جویا شده و آنها تخمین زده اند این زلزله منجر به از دست رفتن بین ۶ دهم درصد تا ۲ درصد رشد تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال ۲۰۲۳ خواهد شد.

این اقتصاددانان مبتنی بر سناریویی پیش بینی کرده اند که در آن ۵۰ درصد تولید (در مناطق زلزله زده) مختل می شود و این کاهش در طول دوره ای به مدت ۶ تا ۱۲ ماه جبران می شود.

تخمین اثر خالص خسارات بر اقتصاد امکان پذیر نیست زیرا مشخص نیست که ضرر تولید چقدر بزرگ خواهد بود و این ضرر چه مدت طول خواهد کشید. با این حال ، محاسبات انجام شده از زمین لرزه های گذشته و داده های مصرف برق نشان می دهد که کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق سراسری در ترکیه در مقایسه با هفته های قبل تاثیرات قابل توجهی در رشد اقتصادی خواهد داشت.

براساس داده های سال ۲۰۲۱، سهم ۱۰ استان تحت تاثیر زلزله در تولید ناخالص داخلی ترکیه ۹٫۳ درصد است. (البته این سهم در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و به رقم ۱۰ درصد رسیده است.)

سهم منطقه زلزله زده ترکیه در تولیدات کشاورزی و صنعتی ترکیه بالای ۱۴ درصد محاسبه می شود اما خبر خوب برای ترکیه این است که سهم بخش های زلزله زده ترکیه از کل گردشگران ورودی به ترکیه تقریبا حدود ۱ درصد است و این مناطق سهم چندانی در جذب گردشگران خارجی نداشته اند و از این رو آسیب های این زلزله به صنعت گردشگری ترکیه چندان نخواهد بود.

کاهش 1 تا 2 درصدی کیک اقتصاد ترکیه در اثر زلزله

منطقه تحت تاثیر زلزله ۸٫۵ درصد از کل صادرات ترکیه راانجام می داده اند. که در صدر آنها استان غازی آنتپ به تنهایی ۴٫۴ درصد از کل صادرات ترکیه و استان هاتای ۱٫۶ و آدانا نیز ۱٫۲ درصد را انجام می دهند.

برآورد اولیه اقتصاددانان این است که زلزله اخیر هرچند بر روند صادرات خارجی استان های زلزله زده در سال جاری آسیب خواهد زد و صادرات آنها را چند میلیارد دلار کاهش خواهد داد اما تاثیر کلی زلزله اخیر بر تجارت خارجی ترکیه چندان بزرگ نخواهد بود.

و نکته پایانی اینکه ترکیه در ماه اردیهشت سال ۱۴۰۲ انتخابات مهم ریاست جمهوری را در پیش رو دارد و زلزله اخیر می تواند پایگاه رای حزب حاکم عدالت و توسعه را در مناطق زلزله زده تضعیف کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=94595

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});