• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
به مناسبت تصویب 15 اسفند به نام روز ملی دریاچه اورمیه؛

چرا اورمو گولو برای ما آذربایجانی ها مهم است؟

  • کد خبر : 97575
  • 15 اسفند 1401 - 10:00
چرا اورمو گولو برای ما آذربایجانی ها مهم است؟
یاز اکو - تلاش خستگی ناپذیر چندین ساله دوستداران محیط زیست آذربایجان برای نامگذاری روز 15 اسفند بنام روز ملی دریاچه اورمیه برای یادآوری فاجعه زیست محیطی دریاچه اورمیه و اهمیت دادن به لزوم احیای آن ستودنی است که بالاخره پس از سی ماه تلاش خستگی ناپذیر مدیریت و اعضای محترم انجمن غیر دولتی آذربایجان مدنیت اوجاغی به ثمر نشست و در شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان غربی تصویب شد تا تاکیدی شود بر اهمیت این عضو جدانشدنی آذربایجان.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، توحید ملک زاده نوشت: با رشد و پیشرفت تمدنهای انسانی خصوصا از قرن بیستم به بعد، متاسفانه محیط زیست نیز همچون پاره ای از منابع فرهنگی بشری دستخوش تخریب شد و همین امر بسیاری از علاقمندان میراث بشری و طبیعی کره زمین را بر آن داشت تا با تحرکاتی جلوی تخریبهای بشر را بگیرند. از چندین دهه قبل انسانهای ساکن کشورهای متمدن با تشکیل نهادها و موسسات غیر دولتی به کمک دولتهایشان آمدند تا طبیعت را از اضمحلال رهایی بخشند چرا که آستانه تحمل بشر در یک حدی می باشد. دریاچه اورمیه یا به ترکی « اورمو گولو » نیز از حدود بیست سال قبل با نامدیریتی افرادی به حال و روزی افتاد که قلم از نوشتن آن عاجز می باشد. کاش افراد متعهد و آگاه به محیط زیست آذربایجان این اسامی بی مسولیت را برای ثبت در تاریخ یادداشت کنند.

تقریبا از هفت هشت سال قبل توجه ملی به خشک شدن این نگین آذربایجان شروع شد و نهادهای مردمی آذربایجانی به یاری نهادهای دولتی موظف و مسول به حفظ ذخایر آبی آمدند تا جلوی خشکیدن این فیروزه تاریخی آذربایجان را بگیرند. به مدد لطف طبیعت از دو سال قبل به تدریج روند خشکیدن اورمو گولو کمتر شد و حال زمان احیا و بازگشت به موقعیت ۲۰ سال قبل رسیده است.

تلاش خستگی ناپذیر چندین ساله دوستداران محیط زیست آذربایجان برای نامگذاری روز ۱۵ اسفند بنام روز ملی دریاچه اورمیه برای یادآوری فاجعه زیست محیطی دریاچه اورمیه و اهمیت دادن به لزوم احیای آن ستودنی است که بالاخره پس از سی ماه تلاش خستگی ناپذیر مدیریت و اعضای محترم انجمن غیر دولتی آذربایجان مدنیت اوجاغی به ثمر نشست و در شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان غربی تصویب شد تا تاکیدی شود بر اهمیت این عضو جدانشدنی آذربایجان.

امینم دوباره امواج خروشان دریا در فصل شنا نویدبخش احیای دریاچه اورمیه خواهد شد و پرواز دسته های انبوه فلامینگو بر فراز آب و شنای آرتمیا در داخل آب بزودی شروع خواهد شد. سواحل زیبای اورمو گولو باز هم میزبان صدها هزار انسان آذربایجانی و مسافران خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=97575

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});