• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3

اتمام مقاوم‌سازی مسکن روستایی در آذربایجان شرقی با پرداخت به موقع تسهیلات

  • کد خبر : 98418
  • 22 اسفند 1401 - 15:00
اتمام مقاوم‌سازی مسکن روستایی در آذربایجان شرقی با پرداخت به موقع تسهیلات
یاز اکو - مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: تحقق اتمام طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی در این استان، تا سال ۱۴۱۰ نیازمند اعطای به موقع تسهیلات و همکاری بانک هاست.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، حجت الله سروری، روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور بهسازی و مقاوم سازی می شود که سهم این استان در این طرح، ۱۲ هزار واحد است، افزود: اجرای این طرح در سال ۸۳ تصویب و از سال ۸۴ همزمان با سراسر کشور در این استان آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از اجرای این طرح کمتر از ۲۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی استان مقاوم سازی شده بود، اظهار کرد: تا سال ۸۴ حدود هشت هزار و ۵۴۵ واحد مسکونی روستایی استان مقاوم سازی شده بود.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ حدود ۳۰۵ هزار و ۴۰ واحد مسکن روستایی در این استان وجود دارد که تاکنون ۱۵۲ هزار و ۹۱۹ واحد از آن ها بهسازی و مقاوم سازی شده است.

سروری، با تاکید بر اینکه تداوم این طرح و تحقق بازسازی تمامی واحدهای روستایی استان تا سال ۱۴۱۰ نیاز به همکاری بانک ها و اعطای تسهیلات مورد نیاز دارد، ادامه داد: به طور متوسط بیش از ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی روستایی این استان مقاوم‌سازی شده که از میانگین کشوری یک درصد بیشتر است.

وی یادآور شد: حدود ۲۰ هزار واحد روستایی استان نیز توسط خود روستاییان بهسازی و مقاوم سازی شده است که با لحاظ این تعداد، هم اکنون کمتر از ۱۳۰ هزار واحد روستایی استان نیاز به مقاوم سازی دارد.

مقاوم سازی مسکن روستایی منجر به مهاجرت معکوس روستاییان شد

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با اشاره به نقش و اهمیت مسکن در سکونت پذیری، تامین امنیت و توسعه روستاها، گفت: اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و اعطای تسهیلات کم بهره به روستاییان در این زمینه، موجب رشد مهاجرت معکوس به روستاهای استان شده است.

سروری، افزود: پیش از اجرای این طرح در روستاهای استان عمده ساختمان ها و منازل مسکونی روستاییان با خشت و گل و مصالح کم دوام ساخته شده بود و خطر ریزش این ساختمان ها با بروز زلزله و بلایای طبیعی وجود داشت.

وی اظهار کرد: مسکن روستایی که در مواقع خطر باید امنیت ساکنان آن را فراهم می کرد به علت استفاده از مصالح کم دوام در ساخت آن ها در مواقع بروز زلزله به تهدید جانی روستاییان تبدیل شده بود.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی، گفت: باید در شرایط عادی اقدام به بازسازی و نوسازی مساکن روستایی کرد تا خانه‌ها در حوادثی مانند زلزله تخریب نشوند زیرا هزینه‌ ساخت دوباره‌ یک خانه تخریب شده بسیار بیشتر از هزینه‌ لازم برای نوسازی و بازسازی آن خانه است.

سروری، ادامه داد: مقاوم سازی و بازسازی مساکن روستایی در کاهش تلفات جانی زمین لرزه‌ موثر بوده و خانه‌های مقاوم سازی شده می توانند در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله از خود مقاومت بالایی نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های مختلف بنیاد مسکن به ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی در روستاهای استان موجب بهبود وضعیت کلان جامعه روستایی شده است، یادآور شد: طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی از جمله با هدف احداث مسکن مقاوم و بادوام روستایی و تلاش در حفظ هویت معماری بومی مسکن روستایی اجرا شده و اجرای این طرح موجب ماندگاری ساکنان روستاها شده است.

سروری، افزود: تامین مسکن متناسب با نیاز روستایی، تغییر فضای روستا از محیطی غیربهداشتی، آسیب پذیر و روبه زوال به فضای سرزنده، شاداب و جذاب به لحاظ جلوگیری از مهاجرت، تطبیق کالبد مسکن روستایی با زندگی امروزی و ارتقای توسعه سکونتگاه های روستایی و تلاش در نزدیکی سطح بهره مندی از رفاه شهرها و روستاها از دیگر اهداف اجرای این طرح به شمار می رود.

۲۰۰ میلیون تومان وام کم بهره در طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی اعطا می شود

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی گفت: بنیاد مسکن استان با همکاری بانک های عامل برای بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستاییان تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با سود پنج درصد اعطا می کند.

سروری، با بیان اینکه بازپرداخت این وام ۲۰ ساله است، افزود: پیش از این میزان تسهیلات برای اجرای این طرح ۱۰۰ میلیون تومان بود که این مبلغ جوابگوی نیاز روستاییان نبود بنابراین میزان این تسهیلات در سال جاری افزایش یافت.

وی یادآور شد: از سهمیه سالانه ۱۲ هزار واحد برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان تاکنون برای ۹ هزار و ۱۸۷ واحد مسکونی این تسهیلات ابلاغ شده و از این تعداد هشت هزار و ۷۳۳ واحد به بانک های عامل معرفی و سه هزار و ۸۴۷ واحد منجر به عقد قرارداد شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تلاش می شود تا پایان خرداد سال آینده سهمیه استان در این طرح محقق شود، گفت: این بنیاد همچنین علاوه بر اعطای تسهیلات، کمک های بلاعوض مانند مصالح ساختمانی نیز به محرومان و نیازمندان روستاها اعطا می کند.

سروری، ادامه داد: شهرستان های هریس با ۸۱ درصد، اهر با ۷۱ درصد و میانه با ۶۹ درصد به ترتیب رتبه های اول تا سوم مقاوم‌سازی مساکن روستایی در استان را به خود اختصاص داده اند و شهرستان چاراویماق با ۲۵ درصد کمترین میزان مقاوم سازی رو به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: شهرستان های تبریز با ۲۶ هزار و ۱۹۶ واحد، میانه با ۱۴ هزار و ۲۹۳ واحد و مراغه با ۱۳ هزار و ۲۴۰ واحد دارای بیشترین مسکن روستایی مقاوم در استان هستند.

مشمولان طرح بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: متقاضیان ساکن در روستاهایی که در سال های قبل، کمتر از تسهیلات مسکن روستایی استفاده کرده و دارای بافت آسیب پذیر هستند جزو مشمولان طرح بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی برای استفاده از تسهیلات و خدمات این طرح قرار دارند.

سروری، افزود: متقاضیان ساکن در روستاهای واقع در مناطق سانحه‌خیز و ساکنان مناطق مشمول که دارای واحد مسکونی فرسوده یا کم دوام و غیرمقاوم بوده و قصد تخریب و نوسازی واحد مسکونی خود را دارند، از مشمولان این طرح به شمار می روند.

وی اظهار کرد: متقاضیانی که قصد مهاجرت از شهر به روستا داشته و اقدام به احداث مسکن در روستا می کنند، متقاضیانی که در حوزه اجرای طرح های هادی و اصلاح معابر روستایی قرار داشته و تمام یا بخش عمده‌ای از مسکن آنها تخریب شده و یا در حال تخریب بوده و قصد نوسازی واحد خود را دارند، از مشمولان این طرح هستند.

سروری، مجموعه سازان مسکن و متقاضیان احداث سه واحد و بیشتر در مناطق مشمول، با رعایت ضوابط مربوطه، متقاضیان مجردی که به سن قانونی رسیده و مشکل نظام وظیفه ندارند، متقاضیانی که تمایل دارند به صورت مشترک در یک قطعه زمین با اخذ پروانه مشترک بیش از یک واحد مستقل بسازند، و متقاضیان اضافه اشکوب که جواز ساخت و تایید فنی استحکام بنا را از مرجع ذیصلاح و مورد تایید بنیاد مسکن دارند در زمره مشمولان این طرح قرار دارند.

۳۰۰ مهندس ناظر بر طراحی و اجرای مسکن های روستایی استان نظارت دارند

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی گفت: به منظور اجرای دقیق طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی، نظام فنی روستایی راه اندازی شده و ۳۰۰ مهندس ناظر بر طراحی و اجرای واحدهای مسکن روستایی نظارت می کنند.

سروری، با اشاره به اینکه نظارت و بازدید مهندسان ناظر بر واحدهای مسکن روستایی در چهار مرحله انجام می شود، افزود: همچنین ۱۰۰ دفتر طراحی نیز در شهرستان ها و روستاهای استان ایجاد شده و مهندسان با استقرار در این دفاتر، وظیفه طراحی و نقشه های واحدهای روستایی را بر عهده دارند.

وی اظهار کرد: با راه اندازی این دفاتر و نظام فنی روستایی، اجرای طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی استان به صورت دقیق و اصولی اجرا و کنترل های لازم نیز از سوی نظام مهندسی استان بر روی نقشه ها انجام می شود.

مسکن محرومان با مشارکت نهادهای حمایتی تکمیل می شود

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با اشاره به امضای تفاهم نامه های مختلف ساخت مسکن محرومان با دستگاه های مختلف مانند کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و بسیج سازندگی، گفت: در قالب این تفاهم نامه ها هم اکنون ساخت ۲ هزار و ۸۷۹ واحد مسکن برای محرومان استان تکمیل شده است.

سروری، با بیان اینکه این مسکن ها از جمله در شهرستان های چاراویماق، خداآفرین، کلیبر و ورزقان ساخته شده است، ادامه داد: این بنیاد در قالب تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه ساخت سه هزار واحد برای اقشار محروم روستایی استان را بر عهده گرفته که از این تعداد تاکنون ساخت ۲ هزار و ۳۵۲ واحد تمام شده است.

وی یادآور شد: در قالب این طرح علاوه بر اعطای تسهیلات برای هر واحد مسکونی، ۳۰ میلیون تومان نیز کمک بلاعوض اعطا می شود که از مجموع ۹۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض مصوب، تاکنون ۶۷ میلیارد تومان پرداخت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی گفت: در قالب تفاهم نامه با بنیاد مستضعفان برای ساخت ۲۰ هزار واحد در کل کشور، سهمیه این استان ساخت ۵۸۹ واحد بوده که از این تعداد تاکنون ۲۸۲ واحد تکمیل شده است.

وی اظهار کرد: در قالب تفاهم نامه سه جانبه بین این بنیاد، کمیته امداد و بسیج سازندگی ۴۰ هزار واحد مسکن در سطح کشور ساخته می شود که از این تعداد سهم این استان ۴۰۰ واحد بوده که تاکنون ساخت ۱۶۰ واحد تکمیل شده است.

سروری، ادامه داد: در قالب تفاهم نامه با کمیته امداد برای ساخت ۱۰ هزار واحد در سطح کشور نیز سهم این استان ۳۷۹ واحد بوده که تاکنون از این تعداد ساخت ۸۵ واحد تمام شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=98418

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});