• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

هشدار جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نسبت به سرمازدگی محصولات

  • کد خبر : 98982
  • 28 اسفند 1401 - 11:15
هشدار جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نسبت به سرمازدگی محصولات
یاز اکو - سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با توجه به اطلاعیه هواشناسی کشاورزی در خصوص نفوذ هوای سرد و شدت فعالیت آن از روز سه شنبه یکم تا پنجم فروردین، به باغداران هشدار داد برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات پیشگیری های لازم را انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، اکبر کرامتی، روز یکشنبه افزود: بنابر پیش بینی و هشدارهای صادر شده اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، کشاورزان باید در روزهای ابتدایی سال جدید برای مقابله با سرمای دیررس بهاره آماده شوند.

وی با اشاره به لزوم آمادگی کشاورزان، باغداران و بهره برداران برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات، اظهار کرد: باید برای پیشگیری و کاهش آسیب های وارده به باغات و زمین های کشاورزی، اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به احتمال ورود خسارت به محصولات زراعی پاییزه از جمله گندم، جو و کلزا، گفت: محلول پاشی غلات با اسیدهای آمینه پتاسیم دار، آبیاری با سولوپتاس پس از تنش و در مزارع کلزا خسارت دیده، تغذیه با کود سولفات آمونیوم یا اوره به همراه آبیاری می تواند در بحث بازیابی و ترمیم خسارت موثر باشد.

کرامتی، ادامه داد: برای ترمیم مزارع غلات پس از بروز تنش سرما، محلول پاشی با اسیدهای آمینه و عصاره جلبک دریایی و کاربرد اسیدهیومیک و سولوپتاس به همراه آبیاری می تواند موجب ترمیم مزرعه شود.

وی یادآور شد: ایجاد دود از طریق کاه، کلش، کودهای حیوانی و شاخ و برگ هرس شده درختان، استفاده از بخاری های باغی، آبیاری بارانی و مه پاش در باغات، استفاده از دستگاه های مولد باد و دودزا و دستگاهای ضدسرما می تواند موجب کاهش خسارات ناشی از برودت هوا در باغات شود.

کرامتی، افزود: محلول پاشی با اسید امینه ها و کودهای پتاس بالا و سمپاشی با روغن ولک جهت تاخیر در بیدار شدن جوانه ها از دیگر اقداماتی است که باغداران باید چند روز قبل از ورود موج سرما برای پیشگیری از سرمازدگی انجام دهند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=98982

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});