• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
4

بررسی بازار تیرآهن در ۸ سال گذشته؛ از تولید تا صادرات

  • کد خبر : 99982
  • 11 فروردین 1402 - 19:00
بررسی بازار تیرآهن در ۸ سال گذشته؛ از تولید تا صادرات
یازاکو - در میانه سال‌های 1393 تا 1401 واردات تیرآهن در کشور کاهشی بود. با این حال تولید، مصرف و صادرات آن تغییر چندانی نداشت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت نیوز؛ تیرآهن به عنوان محصول فولادی که در ساختمان‌سازی و پل‌سازی استفاده می‌شود، جریان باثباتی از تولید و صادرات را در سال‌های اخیر داشته، اگرچه روند واردات آن کاهشی بوده است.

نمودارهای زیر که مبتنی بر آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طراحی شده، جریان تولید، صادرات، واردات و مصرف تیرآهن را از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. با توجه به اینکه آمار سال ۱۴۰۱ تا ۱۰ ماه نخست ارائه شده، برای هماهنگی داده‌های گزارش ارقام مربوط به سال‌های پیش از ۱۴۰۱ نیز براساس داده‌های ۱۰ ماهه نخست سال بررسی می‌شود.

 

جریان متناقض تولید و صادرات تیرآهن در سال ۱۳۹۷

تولید تیرآهن در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۳ از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن فراتر رفت. هر چند این رقم در سال‌های پس از آن کاهشی بود و در کمترین میزان در سال ۱۳۹۷ به مرز ۸۰۰ هزار تن رسید اما در سال‌های بعد از افزایش تدریجی برخوردار شد. در نهایت فولادسازان ایرانی ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ را با تولید بیش از یک میلیون تن تیرآهن به پایان رساندند.

هر چند در سال ۱۳۹۷ کمترین تولید تیرآهن در کشور اتفاق افتاد، اما در بازه زمانی یادشده بیشترین صادرات این محصول از کشور در همان سال ۱۳۹۷ انجام شد. میزان صادرات در آن سال از ۲۰۰ هزار تن فراتر رفت. در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کمترین میزان تیرآهن از ایران صادر شد و تنها حدود ۱۲۰ هزار تن تیرآهن از کشور به مقصد بازارهای جهانی خارج شد.

 

کاهش واردات تیرآهن در سال ۹۴

در واردات تیرآهن ایران آنچه بیش از دیگر ارقام جالب توجه است، کاهش چشمگیر واردات در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۴ نسبت به ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۳ است. در سال ۹۳، ۱۵۱ هزار تن تیرآهن به کشور وارد شد در حالی که در سال ۹۴ این وزن به کمتر از یک سوم و رقم ۴۷ هزار تن سقوط کرد.

پس از سال ۱۳۹۴ نیز وزن واردات همچنان کاهشی بود. در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ کمترین واردات تیرآهن به کشور به میزان ۹ هزار تن انجام شد.

تولید و مصرف تیرآهن در ایران و در سال‌های یادشده هیچ‌گاه فاصله چندانی نداشت. از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۱ تولید سالانه حدود ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تن از مصرف بالاتر بود. تنها در سال ۱۳۹۳ مصرف این محصول ۳۰۰۰ تن از تولید بالاتر رفته بود؛ همان سالی که بیشترین واردات انجام شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=99982

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});