• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
8
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

اجرایی شدن ۸۵ درصد از الگوی کشت استان

  • کد خبر : 115767
  • 02 شهریور 1402 - 23:04
اجرایی شدن ۸۵ درصد از الگوی کشت استان
یاز اکو - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از اجرای ۸۵ درصدی الگوی کشت در آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، اکبر فتحی با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از ایرادات اساسی که همواره به بخش کشاورزی وارد بوده، عدم‌وجود الگوی کشت بود که خوشبختانه این الگوی کشت از ابتدای سال جاری به صورت رسمی ابلاغ شد.

وی افزود: این الگو توسط کارشناسان سازمان به اقتضای هر شهرستان و محصولات آن تبیین شد و در اختیار کشاورزان قرار گرفت اما اجرایی شدن این الگو نیازمند حمایت دستگاه‌های مختلف و قوا می‌باشد.

فتحی گفت: طبق این الگو و همچنین به جبر طبیعت محصولات با نیاز آبی حذف و با محصولاتی با نیاز آبی کمتر جایگزین شدند.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به وظیفه سازمان در جهت تامین امنیت غذایی گفت: امنیت غذایی یعنی تامین غذای کافی و سالم برای جمعیت رو به رشد از منابعی است که در معرض انواع خطرات هستند و روز به روز کاهش می‌یابند و ما در سازمان علیرغم تمام معضلات و‌ناملایمات با همدلی کارشناسان و‌کشاورزان در این حوزه موفق عمل کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: در این راستا ما امسال ۴۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری کردیم و با وجود افزایش دما، کاهش بارندگی، شرایط نامساعد جوی، خشکسالی، تگرگ و غیره با توصیه‌های فنی و اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها و به مدد زحمات کشاورزان جهش تولید گندم را شاهد بودیم و به تبع آن ۸۰ درصد افزایش خرید را نیز به دنبال داشت‌.

فتحی از افزایش ۱۰۰ هکتاری گلخانه‌ها خبر داد و افزود: احداث بیش از هزار هکتار گلخانه در استان در دست اجراست و با این آمار استان ما در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای ادعای خودکفایی دارد.

این گزارش حاکی است، فتحی از جذب ۱۸۷ دستگاه کمباین به ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی استان خبر داد و گفت: اضافه شدن این تعداد کمباین در طول یک سال اقدامی بی‌سابقه بوده و ضریب مکانیزاسیون استان را از میانگین متوسط کشوری بالاتر برده است.

وی به رشد تولیدات حوزه شیلات اشاره کرد و‌اذعان کرد: در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های خوبی اتفاق افتاد و میزان تولید از ۷هزار و‌۵۰۰ تن به ۹ هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافته و‌همچنین تنوع‌بخشی به تولیدات حوزه شیلات صورت گرفته‌است.

فتحی به سرمایه‌گذاری مناسب در بخش کشاورزی اشاره کرد و‌گفت: بر خلاف گذشته که سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بخش نداشتند، در حال حاضر استقبال از سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تا ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان میزان صادرات محصولات کشاورزی استان را ۱۱۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این میزان تا پایان فصل برداشت به ۳۰۰ میلیون دلار برسد.

گفتنی است، اکبر فتحی در پایان از بهره‌برداری از ۷۳ پروژه کشاورزی در حوزه‌های مختلف در هفته دولت با اعتباری حدود ۶هزار میلیارد تومان خبر داد.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=115767

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});