• امروز : یکشنبه - ۳۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 21 July - 2024
2

دیلی صباح ترکیه: برد پزشکیان؛ مکث استراتژیک برای آینده ایران

  • کد خبر : 149197
  • 30 تیر 1403 - 15:30
دیلی صباح ترکیه: برد پزشکیان؛ مکث استراتژیک برای آینده ایران
یازاکو - پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری نشان دهنده یک حرکت استراتژیک ایران برای حفظ ثبات داخلی و مدیریت روابط بین الملل است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح، به دلایل واضح، پیروزی مسعود پزشکیان در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری ایران، تفسیرهای مختلفی را برانگیخته است. در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای کنترل نهایی بر سیاست‌های خارجی و داخلی ایران را در دست دارد و در فضایی که تنش‌های جهانی بالاست و احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید وجود دارد، ظاهراً ایران در حال حاضر نیاز به چهره معتدل‌تری در تهران دارد. علاوه بر این، تهران به زمان نیاز دارد تا دستاوردهای منطقه ای را که تحت مانور افسر نظامی فقید ایرانی قاسم سلیمانی به دست آمده است، تثبیت کند. 

بنابراین، پیروزی پزشکیان ممکن است به عنوان یک مکث استراتژیک برای خرید آرامش و فضای لازم برای ایران برای پرداختن به تحکیم داخلی و دیپلماسی خارجی، که برای مدیریت پیچیدگی‌های چشم‌انداز ژئوپلیتیکی آن ضروری است، تلقی شود.

در ارزیابی چالش های جهانی و داخلی ایران – به ویژه فقر، بیکاری و نرخ های رکود توسعه – واضح است که  ایران به یک عمل متعادل کننده ظریف روبروست.

دخالت فعال ایران در مناقشه غزه و دیگر مناقشات منطقه ای، ایران را مجبور به ایجاد نوعی نفوذ تثبیت کننده در داخل و خارج کرد.

این سوال پیش می‌آید: حد و مرزبلندپروازی‌های ایران چیست؟ ایران تا چه اندازه دامنه نفوذ خود را در منطقه گسترش خواهد داد؟ آیا تهران از نفوذ خود در لبنان، سوریه، عراق، یمن و سرزمین های فلسطینی رضایت دارد یا به دنبال گسترش بیشتر است؟ آرمان‌های این کشور ممکن است شامل توقف درگیری‌های منطقه‌ای و تامین منافع دریایی و در عین حال پیگیری به رسمیت شناختن بین‌المللی نقش تقویت‌شده‌اش باشد. علاوه بر این، موقعیت ایران در محور روسیه و چین می‌تواند یک ملاحظه راهبردی باشد و منافع همسویی با مسکو و پکن را در مقابل تمایل به یک موضع ژئوپلیتیک مستقل ارزیابی کند. انتخاب اقای خامنه‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری نشان‌دهنده توجه دقیق به الزامات داخلی و بین‌المللی با هدف تامین اهداف استراتژیک ایران و تلاش آن برای نقشی مشخص‌تر در صحنه جهانی است.

پویایی حیاتی

انتخاب پزشکیان به ریاست جمهوری ایران یک پویایی حیاتی در سیاست ایران را برجسته می کند.

نباید فراموش کرد پیچیدگی های سیاسی در ایران  موجب می شود تا باور کنیم آینده ایران تحت رهبری پزشکیان به توانایی او برای مقابله با این پیچیدگی ها و در عین حال پرداختن به خواسته های داخلی و تعهدات بین المللی بستگی دارد.

موازنه قوا و اثربخشی رهبری پزشکیان در دو صحنه داخلی و بین المللی به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 با توجه به سوابق پزشکیان تصمیم برای  اعطای مجوز نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری  قابل توجه است.

اجازه دادن به پزشکیان برای نامزدی و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری جالب توجه است. در سال ۲۰۲۱، شورای نگهبان به دلیل نگرانی از پایبندی وی به اصول انقلابی، او را از رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری منع کرد. علاوه بر این، در ماه فوریه، تهدیدهایی مبنی بر رد صلاحیت وی از انتخابات پارلمانی به دلیل موضع وی در مورد اعتراضات سال ۲۰۲۲ وجود داشت که وی از تأثیر آنها بر ثبات ملی انتقاد کرد.

با وجود این چالش ها، مداخله رهبری راه را برای کاندیداتوری پزشکیان هموار کرد.

 این تغییر نشانگر حرکت به سمت حکومت‌داری سازگارتر در میان مخالفت‌های داخلی و بررسی‌های بین‌المللی است. همزمان با روی کار آمدن پزشکیان، دوره تصدی او می‌تواند آزمونی برای انعطاف‌پذیری سیاسی ایران تحت رهبری اقای خامنه‌ای، ایجاد تعادل بین آرمان‌های اصلاح‌طلبی و منافع ریشه‌دار محافظه‌کاران در میان چالش‌های منطقه‌ای و جهانی باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=149197

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});