• امروز : جمعه - ۱۳ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 4 October - 2024
1

تورم سالانه در ترکیه به ۴۹.۳۸ درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 156919
  • 13 مهر 1403 - 15:00
تورم سالانه در ترکیه به ۴۹.۳۸ درصد کاهش یافت
مرکز آمار ترکیه (TÜİK) در تازه‌ترین گزارش خود از کاهش نرخ تورم سالانه در این کشور خبر داد.

بر اساس این گزارش، شاخص قیمت مصرف‌کننده (TÜFE) در ماه سپتامبر ۲.۹۷ درصد افزایش داشته و نرخ تورم سالانه به ۴۹.۳۸ درصد رسیده است. هم‌زمان، شاخص قیمت تولیدکننده داخلی (Yİ-ÜFE) نیز با رشد ۱.۳۷ درصدی در ماه سپتامبر، به سطح ۳۳.۰۹ درصد در مقایسه سالانه کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ترکیه، شاخص قیمت مصرف‌کننده (TÜFE) در مقایسه با دسامبر ۲۰۲۳، ۳۵.۸۶ درصد و نسبت به سپتامبر سال گذشته ۴۹.۳۸ درصد افزایش یافته است. در همین حال، شاخص قیمت تولیدکننده داخلی (Yİ-ÜFE) نیز نسبت به دسامبر سال گذشته ۲۵.۵۵ درصد و نسبت به سپتامبر سال گذشته ۳۳.۰۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش یازاکو به نقل از عصرترکیه، این گزارش نشان می‌دهد که تورم مصرف‌کننده به پایین‌ترین سطح خود از جولای ۲۰۲۳ و تورم تولیدکننده به کمترین میزان از مارس ۲۰۲۱ تاکنون رسیده است. در آن دوره، نرخ تورم مصرف‌کننده ۴۷.۸۳ درصد و تورم تولیدکننده ۳۱.۲ درصد ثبت شده بود.

بر اساس آمار، تورم بدون در نظر گرفتن محصولات غذایی فرآوری نشده، انرژی، نوشیدنی‌های الکلی، دخانیات و طلا در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل ۳.۲۲ درصد و در مقایسه با دسامبر ۲۰۲۳ حدود ۳۶.۴۴ درصد افزایش داشته است. این شاخص نسبت به سپتامبر سال گذشته ۴۸.۲۳ درصد و در میانگین ۱۲ ماهه، ۶۴.۷۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=156919

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});