• امروز : پنج شنبه - ۱۹ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 10 October - 2024
2

متوسط قطع برق آذربایجان ۳ برابر متوسط کشوری است

  • کد خبر : 157502
  • 18 مهر 1403 - 9:51
متوسط قطع برق آذربایجان ۳ برابر متوسط کشوری است
یازاکو - تجهیزات و تاسیسات برق آذربایجان کاملا فرسوده شده و نگهداری شبکه فرسوده آن بسیار هزینه بر و سخت شده است. در رده بندی جدید متوسط قطع برق در حوزه آن ۳ برابر کشوری است و تحمیل برنامه ریزی شده خاموشی های کشور بار اصلی اش را آذربایجان بدوش می کشد. با این حال مردم شریف تبریز و استانهای شمال غرب کشور در ارزیابی مصرف بهینه برق کشور در تابستان سال‌جاری رتبه اول کشوری را داشتند‌.

یازاکو، محمد فرج پور باسمنجی_ ۱۷ مهرماه جاری تعدادی از مهندسان حوزه برق آذربایجان نویسنده این سطور را در دفتری دعوت کرده و به گشودن دردل های خود در نشستی صمیمانه میهمان کرده بودند. با آمار و اسناد جدید آمده بودند و درد ودل پرغصه ای داشتند. اسناد را به نویسنده حقیر این سطور نشان دادند. رتبه بندی جدید شرکت های برق منطقه ای کشور و شرکت‌های توزیع برق استانها و شهرهای بزرگ کشور را در سال ۱۴۰۲ نشانم دادند. وضعیت آذربایجان واویلا بود.

۱۶ برق منطقه ای در کشور وجود دارد. برق منطقه ای آذربایجان به مرکزیت تبریز ۳ استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل را شامل می شود. در سال ۵۷ از شرکت برق آذربایجان به عنوان نگین شرکت‌های برق منطقه ای کشور یاد می شد. از خراسان’خوزستان’اصفهان’شمال’جنوب برای الگو گیری و بازدید از تاسیسات و قدرت فنی تجهیزات برق ‘کارشناسان به تبریز می آمدند. برق وقت آذربایجان با پذیرش اکثر دانش آموختگان دانشکده برق دانشگاه تبریز در کشور هم اول بود و هم فرزندان کار بلد و مهندسان پخته تبریز را در صدر می نشاندند و قدر می‌نهادند.

امروز پس از گذشت ۴۵ سال از آن روزهای باشکوه ‘برق آذربایجان وضعیت بسیار نامناسبی دارد. طبق همین آمار نامه و ارزیابی عملکرد ۱۶ برق منطقه ای ‘برق آذربابجان در حال احتضار قرار دارد. تجهیزات و تاسیسات آن کاملا فرسوده شده’و نگهداری شبکه فرسوده آن بسیار هزینه بر و سخت شده است. در رده بندی جدید متوسط’قطع برق در حوزه آن ۳ برابر کشوری است.و تحمیل برنامه ریزی شده خاموشی های کشور بار اصلی اش را آذربابجان بدوش می کشد.با این حال مردم شریف تبریز و استانهای شمال غرب کشور در ارزیابی مصرف بهینه برق کشور در تابستان سال‌جاری رتبه اول کشوری را داشتند‌. جذب دانش آموختگان برق و رسته های الکترونیک و تاسیسات در بدنه آن بسیار کم شده’دکتری هوش مصنوعی دانشگاه تبریز اپراتور ۱۲۱ بوده و تایپیست برق خطیب پست مدیریتی گرفته است.انگیزه کاری و بهره وری در این سیستم بسیار پایین است.

مهندسان یکی از دلایل نابسامانی ها و عقب‌افتادگی های برق آذربایجان را دخالت برخی از شخصیت های کشوری واسبق در عزل و نصب ها در این شرکت میدانند.طوریکه رئیس فعلی برق آذربایجان باجناق فتاح قره باغ مدیر عامل اسبق برق آذربایجان و از نزدیکان پرویز فتاح بنیاد مستضعفان سابق است.فتاح در دوره ریاست آن بجای راه اندازی دفتر ساماندهی حاشیه نشینی کلانشهر تبریز و تزریق اعتبارات ملی مثل ساماندهی حاشیه نشینی مشهد که ۳ سال پیش توسط خود آقای فتاح افتتاح شد و یا موزه هنرهای معاصر ملی اصفهان با اعتبارات میلیاردی بنیادتوسط پرویز فتاح به بهره برداری رسید و موزه شهر یزد نیزهمین طور…اما فتاح ما با چانه زنی و معرفی فامیل نه چندان کاربلد خود و گماردن در مسند برق آذربایجان در عقب ماندگی روشنایی وانرژی این دیار پرجمعیت و صنعتی سهامدار است.اما کوتاه و مختصر از شرکت‌های توزیع برق استانها و کلانشهرها بشنوید.در کشور ۳۹ شرکت توزیع برق فعالند .در استان ما نیز دو شرکت توزیع برق تبریز و شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی فعالند.وضعیت استان و تبریز نیز در این بخش نیز بسیار اسفبار است.و در اکثر شاخص ها در رتبه های دو رقمی قرار گرفته است.و ناوگان فنی وتاسیسات نیرو این شرکت‌ها فرسوده و دارای بهره وری پایین اند. قطع مکرر برق ‘اخیرا صدای کار آفرینان و صنعتگران و صاحبان صنایع در شمال غرب را نیز به صدا در آورده است.و خساراتی را متوجه لوازم برقی مردم و تولید و صنعت کرده است…

انتظار مهندسان ‘کارکنان و از همه مهمتر مطالبه مردم شریف آذربایجان که در مصرف بهینه برق’مقتصد و کم مصرف هستند و با این حال بیشتر خاموشی ها را در تابستان و پاییز سال‌جاری تحمل کردند از دولت چهاردهم این است که باتغییرات مدیریتی و انتخاب مدیران کار بلد و خبره و عاشق کار و تلاش بومی در مسندهای مدیریتی آذربایجان‌ و با تزریق اعتبارات ملی بیشتر ‘بخشی از این معضلات و نابسامانی ها و عقب ماندگیها را در سرزمین خون ‘ آتش ‘قیام ‘ کار ‘ تلاش و تولید (آذربایجان )جبران کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=157502

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});