انتظار میرود تبلیغکنندگان در تعطیلات میلادی امسال ۲۹۹ میلیارد دلار هزینه کنند که بزرگترین برندگان آن پلتفرمهای آنلاین مانند آمازون خواهند بود.
فهرست
رشد بیسابقه در هزینهکرد تبلیغات
گزارش اکونومیمیدلایست نشان میدهد که خرج تبلیغات جهانی در سال جاری با رشد ۱۰.۷ درصدی به مجموع ۱.۰۸ تریلیون دلار خواهد رسید. اگر رشد پس از دوران کرونا در سال ۲۰۲۱ (۲۷.۹ درصد) را نادیده بگیریم، این نرخ رشد، قویترین رشد در شش سال گذشته و بزرگترین افزایش مطلق ثبتشده خواهد بود.
مطالعه جدید WARC، متخصص اثربخشی بازاریابی، نشان میدهد که ارتقاء ۰.۲ درصدی پیشبینی جهانی، در ماه اوت است.
رشد در سالهای آینده
رشد هزینه تبلیغات برای سال آینده (۷.۶ درصد) و سال ۲۰۲۶ (۷ درصد) نیز پیشبینی شده است که به بازار تبلیغات جهانی با ارزش ۱.۲۴ تریلیون دلار خواهد انجامید. سرمایهگذاری تبلیغات جهانی در دهه گذشته بیش از دو برابر شده و از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۲.۸ برابر سریعتر از رشد تولید ناخالص داخلی جهانی رشد داشته است.
پیشبینیهای جهانی WARC بر اساس دادههای جمعآوریشده از ۱۰۰ بازار در سراسر جهان است.
تلوزیون یا رسانههای آنلاین؟
در حالی که رشد عمده هزینه تبلیغات برای رسانههای آنلاین است، برای تلویزیون نیز سهم قابلتوجهی داشته است. هزینه تبلیغات تلویزیونی خطی انتظار میرود تا پایان سال با ۱.۹ درصد افزایش به ۱۵۳.۶ میلیارد دلار برسد؛ البته پس از دو سال کاهش. تلویزیون از تبلیغات سیاسی، بهویژه در ایالات متحده، در سهماهه چهارم و همچنین از المپیک پاریس و مسابقات یورو ۲۰۲۴ در سهماهه سوم، بهرهمند شده است.
رسانههای اینترنتی خاص که شامل درآمد تبلیغاتی شرکتهایی مانند Alphabet، آمازون و متا است، انتظار میرود با ۱۴.۱ درصد رشد به مجموع ۷۴۱.۴ میلیارد دلار برسند که بیش از دو سوم (۶۸.۸ درصد) از کل هزینه تبلیغات را تشکیل میدهد.
رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی، بزرگترین بخش در تبلیغات اینترنتی خالص و همچنین بزرگترین رسانه تبلیغاتی، با مجموع ۲۵۲.۷ میلیارد دلار هزینه در سال جاری است که معادل ۲۳.۵ درصد از بازار تبلیغات جهانی را شامل میشود. پیشبینیها برای بازار رسانههای اجتماعی با ۱۹.۳ درصد افزایش اصلاح شده است که عمدتاً به دلیل عملکرد قویتر از انتظار فیسبوک، اینستاگرام و تیکتاک در نهماهه اول سال است.
گوگل
۲۲.۱ درصد از هزینههای تبلیغاتی خارج از چین به گوگل برای خدمات جستجوی آن اختصاص دارد. انتظار میرود درآمد تبلیغاتی گوگل در سال ۲۰۲۴ به ۱۹۷.۷ میلیارد دلار برسد که معادل ۹۰.۱ درصد از کل تبلیغات جستجو (بهجز چین) است. این سهمهای بالا باعث شد وزارت دادگستری ایالات متحده هفته گذشته حکم دهد که گوگل یک انحصار مؤثر در بازار جستجو دارد.
فصل تعطیلات
احتمال بعدی مربوط به تبلیغکنندگان است که انتظار میرود در سراسر جهان، ۲۹۹.۲ میلیارد دلار در سهماهه چهارم سال هزینه کنند؛ که بیش از نیمی از این مقدار در فصل تعطیلات میلادی هزینه خواهد شد. این رقم نشاندهنده ۱۰.۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته است. رسانههای خردهفروشی در این دوره اوج خواهند گرفت، زیرا برندها برای بدست آوردن مشتریان نزدیک به نقطه خرید، رقابت میکنند.
انتظار میرود هزینه تبلیغات رسانههای خردهفروشی در سهماهه چهارم با ۱۶.۴ درصد رشد به مجموع ۴۶.۲ میلیارد دلار برسد. آمازون بهتنهایی انتظار دارد ۱۶.۹ میلیارد دلار از تبلیغکنندگان در این زمان درآمد داشته باشد که ۱۸ درصد بیشتر از سال گذشته است.
در مجموع، هزینه تبلیغات رسانههای خردهفروشی احتمالاً امسال به ۱۵۴.۸ میلیارد دلار برسد و در سال آینده با ۱۴.۸ درصد و در سال ۲۰۲۶ با ۱۳.۵ درصد رشد، به ۲۰۱.۶ میلیارد دلار افزایش یابد.