به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح یک مقام این بخش گفت: حجم تجارت الکترونیک در ترکیه به ۳۸۱٫۵ میلیارد لیره (۲۵٫۸۷ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت، چراکه همهگیری ویروس کرونا باعث رونق خرید آنلاین شد.
حجم تجارت این بخش در سال ۲۰۲۰ به ۲۲۶٫۲ میلیارد لیر رسید که از ۱۳۶ میلیارد لیر در سال ۲۰۱۹ فراتر رفت و ۶۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.
امره اکمکچی، رئیس انجمن اپراتورهای تجارت الکترونیک (ETID) گفت: «پیشبینی میکنیم که روند رشد تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۲ از ۵۶۰ میلیارد لیره تجاوز کند و سرمایهگذاریهایی که مجدداً مربوط به تقاضای مصرفکننده است، انجام شود».
اکمکچی گفت: «در عین حال، انتظار داریم، صادرات الکترونیکی نیز در سال ۲۰۲۲ با کاهش مالیات، حمایت دولت و سرمایهگذاریهای پلتفرمهای جهانی شتاب بیشتری بگیرد.
تجارت الکترونیک یکی از بزرگترین ذینفعان این همه گیری بوده است، زیرا برای مهار تردد میلیون ها نفر، راحتی خرید آنلاین را معرفی کرده است.
انتظار می رود رونق خرید آنلاین حتی پس از همه گیری ادامه یابد.
اکمکچی گفت : تعداد سفارشها نسبت به سال گذشته با ۴۶ درصد افزایش به نزدیک به ۳٫۳۵ میلیارد در سال ۲۰۲۱ رسیده است. این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۲٫۳ میلیارد رسید، زیرا نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد در مقایسه با ۱٫۳۶ میلیارد در سال ۲۰۱۹ افزایش داشت.
آمار نشان می دهد که نسبت تجارت الکترونیک به تجارت عمومی ترکیه در سال گذشته ۱۷٫۷ درصد بوده است و در نوامبر با ۲۰٫۴ درصد به بالاترین سطح خود رسید.
بر اساس گزارش ETID، تعداد شرکت های فعال در تجارت الکترونیک ترکیه به ۴۸۴,۳۴۷ افزایش یافته است.
داده ها نشان می دهد که در بخش مسکن تجارت الکترونیک، ۱۷۵ درصد، در بخش غذا و سوپرمارکت ۱۶۲ درصد، در سفر ۱۱۳ درصد، در بخش خطوط هوایی ۹۸ درصد، در بخش غذا ۷۸ درصد افزایش داشته است.
حجم تجارت الکترونیک در لوازم خانگی در سال گذشته نزدیک به ۵۳ میلیارد لیره رسید، پس از آن پوشاک و کفش با ۲۴٫۲ میلیارد لیره قرار دارد.
اکمکچی اظهار داشت :انتظار می رود رشد و سرمایه گذاری در این بخش که دو سال است با شیوع همه گیر شتاب قابل توجهی پیدا کرده است، ادامه یابد