• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
3

بهترین ورزش برای درد زانو

  • کد خبر : 101543
  • 23 فروردین 1402 - 19:30
بهترین ورزش برای درد زانو
یازاکو - زانوهای شما دو تا از بزرگترین و پرکاربردترین مفاصل بدن شما هستند. پس جای تعجب نیست که درد زانو هم بسیار رایج است. در بسیاری از موارد، زانو درد را می توان در خانه از طریق تمرینات کششی و تقویتی درمان کرد. با این حال، برخی از انواع زانو درد نیز می تواند نتیجه یک آسیب جدی باشد که نیاز به ارزیابی و درمان توسط متخصص دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو؛

علل شایع زانو درد

به طورکلی، زانو درد می تواند در نتیجه مشکلاتی در خود زانو و همچنین سفتی یا ضعف در عضلات یا التهاب تاندون های اطراف آن ایجاد شود. مهمترین عللل شایع زانو درد عبارتند از:

انواع آرتریت زانو: آرتروز زانو و رماتیسم مفصلی زانو از جمله دلایل ایجا درد در زانو است. در چنین شرایطی بیمار درد در حین تحمل وزن یا حرکت، همچنین سفتی و دردی که هنگام حرکت دادن زانو از موقعیتی که برای مدت طولانی در آن بوده است احساس می‌کند.

تاندونیت تاندون چهارسر ران یا کشکک: در چنین وضعیتی حساسیت یا سفتی بالای کاسه زانو (تاندونیت چهارسر ران) یا زیر آن (تاندونیت کشکک) که ممکن است پس از نشستن طولانی مدت، خم شدن، پریدن یا چمباتمه زدن بدتر شود.

درد قدامی زانو: درد در اطراف یا زیر زانو که می‌تواند باعث سفتی زانو در هنگام نشستن، ناراحتی پس از دویدن یا پیاده‌روی طولانی‌مدت، و احساس ترکیدن، ساییدن یا خرچنگ شود.

آسیب زانو: شروع ناگهانی درد همراه با سطحی از آسیب به منیسک یا رباط‌هایی که به ترتیب مفصل زانو را مهار و تثبیت می‌کنند.

 اهمیت ورزش برای کاهش زانو درد

اگرچه برخی از زانو دردها به دلیل بیماری یا افزایش سن رخ می دهند، اما برخی از دردها را می توان به طور معمول در خانه از طریق مسکن های بدون نسخه و تمرینات کششی و تقویتی که به بهبود تحرک و ثبات زانو کمک می کند، مدیریت کرد. ورزش می تواند به تقویت ماهیچه هایی از جمله عضلات مرکزی، عضلات لگن، عضلات چهارسر ران، عضلات همسترینگ و عضلات ساق پا که به حمایت از زانو کمک می کنند.

از طرفی، ورزش هایی برای بهبود سلامت زانوها وجود دارد که از بروز مشکلات جدی در آینده جلوگیری می کنند. با این حال، تمام حرکت های ورزشی برای انواع دردهای زانو مناسب نبوده و برای شروع ورزش باید با پزشک متخصص مشورت شود.

ورزش های مناسب برای کاهش درد آرتریت زانو

شایع ترین علت درد زانو، آرتروز است که با افزایش سن بیشتر می شود. با گذشت زمان، غضروف مفصل زانو از بین می‌رود و در حین استفاده از زانو باعث درد و حساسیت می‌شود. هرچه ماهیچه‌های پا قوی‌تر باشند، بیشتر می‌توانند به محافظت از مفصل زانو در هنگام ضربه و ورزش کمک کنند.

به طورکلی، تحرک زانوی با کشش منظم، به ویژه در عضلات چهارسر ران، همسترینگ و ساق پا، درد را کاهش داده و ثبات زانو را افزایش دهید. ورزش هایی مانند شنا کردن و تمرینات مبتنی بر آب، مانند پیاده‌روی، گام‌های بلند یا سایر تمرین‌هایی که می‌توانید در حین نگه داشتن لبه استخر انجام دهید، از جمله ورزش برای کاهش درد زانو مناسب است.

توجه داشته باشید که برخی از تمرینات رایج تقویت کننده پا، مانند دویدن یا پریدن، در واقع درد زانو شما را بدتر می کند. همچنین، تمرینات با وزنه بالا برای افرادی که درد زانوشان به دلیل آرتروز است، توصیه نمی شود.

ورزش های مناسب برای تسکین درد تاندونیت چهار سر ران

یکی دیگر از انواع بسیار رایج درد زانو زمانی رخ می دهد که تاندون هایی که به کاسه زانو متصل هستند، ملتهب شوند تاندونیت چهار سر ران منجر به درد در بالای کاسه زانو می شود، در حالی که تاندونیت کشکک زانو باعث درد در پایه کاسه زانو می شود.

تاندون های کشکک و چهار سر ران به صاف شدن کاسه زانو در حین دراز کردن پای خود کمک می کنند. هنگامی که به طور مکرر استفاده می شود یا زمانی که تحت فشار بیش از حد به دلیل ضعف عضلات همسترینگ و/یا عضلات چهار سر ران قرار می گیرد، التهاب دردناک تاندون ها می تواند ایجاد شود. برای کمک به تسکین درد زانو ناشی از تاندونیت، روی کشش ملایم و تقویت عضلات همسترینگ و چهارسر ران تمرکز کنید.

توصیه می شود، از تمرین‌های کشکشی زانو با مقاومت بالا اجتناب کنید، زیرا این حرکت به تاندون‌های چهارسر ران و کشکک و همچنین کاسه زانو فشار وارد می‌کند. علاوه بر این، دوچرخه سواری ممکن است باعث درد شود، زیرا خم شدن مداوم به طور مکرر تاندون ملتهب شما را کش می دهد.

ورزش برای درد قدامی زانو

زانودردی که به دلیل ضعف یا سفت شدن ماهیچه رخ می دهد، می تواند به سختی تشخیص داده شود، اما بهتر است بدانید که درد قدامی زانو شایع است. وقتی شخصی درد قدامی زانو را تجربه می‌کند، اغلب هنگام توصیف محل درد، کاسه زانو را می‌گیرد یا به آن اشاره می‌کند. به طور کلی، درد اطراف یا زیر کاسه زانو است. درد قدامی زانو بیشتر به دلیل آرتروز زیر کاسه زانو یا سفتی یا ضعف در یک یا چند عضله زیر ایجاد می شود:

از آنجایی که درد قدامی زانو می‌تواند ناشی از مشکلات مربوط به تعداد کمی از ماهیچه‌هایی باشد که از زانو حمایت می‌کنند، در صورت تجربه این نوع درد، کشش منظم این عضلات مهم است. علاوه بر این، تقویت این عضلات از طریق تمرینات زنجیره بسته می تواند به بالشتک بهتر و به طور کلی حمایت از مفصل زانو کمک کرده و درد را تسکین دهد. پیاده روی و اسکات زدن از جمله ورزش هایی است که به درمان این نوع درد زانو کمک می کند. توجه داشته باشید در صورت داشتن درد قدامی زانو از دویدن، دوچرخه‌سواری یا ورزش‌های کششی زانو اجتناب کنید.

درمان زانو درد ناشی از آسیب

اگرچه ورزش برای درد زانو مفید است، اما برای آسیب زانو، درد تیز زانو یا درد زانو که بهبود نمی یابد باید به پزشک مراجعه کنید. در حالی که بسیاری از علل عمومی زانو درد را می توان در خانه مدیریت کرد، اگر درد زانو شما ناگهانی شروع شده و با یکی از موارد زیر همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • پاپ یا ضربه ناگهانی
  • از دست دادن حرکت ناگهانی
  • تورم ناگهانی
  • گیر افتادن در یک وضعیت و ناتوانی در رها کردن زانوی خود از آن وضعیت

همه اینها ممکن است نشانه‌ای از آسیب جدی زانو باشد و باید به یک متخصص مراجعه کنید. یکی از نمونه های رایج چنین آسیبی، پارگی مینیسک است که نیاز به مداخلات پزشکی زودهنگام دارد. علاوه بر این، اگر درد عمومی زانو دارید که پس از حدود ۴ تا ۶ هفته خود مدیریتی از بین نمی رود، احتمالاً زمان برنامه ریزی برای ویزیت توسط پزشک متخصص فرا رسیده است.

تمرینات مناسب ورزشی برای درد زانو

توجه داشته باشید، انجام تمرینات ورزشی برای کاهش درد زانو جهت آگاهی و اطلاع از نحوه ورزش است، لذا از انجام خودسرانه و بدون مشورت پزشک اجتناب کنید. در هر حال پیش از انجام هر فعالیت و تمرینات ورزشی با پزشک متخصص ارتوپدی مشورت نمایید.

از مهمترین تمریناتی که به کاهش زانو درد کمک می کنند، عبارتند از:

تمرینات ایزومتریک عضله چهار سر ران

این تمرین ورزش به تسکین درد عضلانی زانو کمک می کند و با نشستن روی زمین، خم کردن پشت روی آرنج بازو، در حالی که زانوی آسیب دیده روی زمین کشیده می شود، در حالی که دیگری خم می شود، انجام می شود. بعد، عضلات چهارسر ران پای کشیده را بکشید، پنج ثانیه نگه دارید و سپس شل کنید. این تمرین را ۱۰ تا ۲۰ بار و سه بار در روز تکرار کنید.


بالا بردن ساق پا برای تقویت عضلات چهارسر ران

این کار با نشستن روی زمین و خم کردن پشت در آرنج بازو، در حالی که زانوی آسیب دیده روی زمین کشیده می‌شود، در حالی که زانوی دیگر خم می‌شود. پس از آن، عضلات چهار سر ران سفت می شوند و ساق پا با فاصله حدود ۳۰ سانتی متر تا بالا بالا می رود. پنج ثانیه در این حالت ادامه دهید، سپس به آرامی پا را پایین بیاورید و تمرین را ۱۰ تا ۲۰ بار و سه بار در روز تکرار کنید.


بالا بردن ساق پا برای تقویت عضلات خارجی ران

این تمرین به صورت دراز کشیدن به یک طرف است، به طوری که زانوی آسیب دیده بالا بیاید، مثلاً اگر هدف درمان درد زانوی چپ است، به پهلوی راست بخوابید. و زانوی چپ را بالا بیاورید و بالعکس. پس از آن، عضلات ران سفت می شوند، سپس ساق پا را تا زاویه ۴۵ درجه بالا می آوریم، پنج ثانیه نگه می داریم، سپس به آرامی پا را پایین می آوریم و تمرین را ۱۰ تا ۲۰ بار سه بار در روز تکرار می کنیم.


بالا بردن ساق برای تقویت عضله داخلی ران

این تمرین به این صورت است که به پهلو دراز بکشید و پای آسیب دیده در پایین باشد و سپس پای سالم را بالای آن قرار دهید. در مرحله بعد، عضلات ران پایین ساق سفت می شوند، سپس بلند می شوند و به مدت پنج ثانیه نگه داشته می شوند، سپس به آرامی پایین می آیند. این تمرین را ۱۰ تا ۲۰ بار سه بار در روز تکرار کنید.


تمرینات کششی باسن

برای انجام این تمرین، زانوی پای آسیب دیده خم می شود، سپس پای دیگر در بالای آن قرار می گیرد و نیم تنه به سمت زانوی خم شده می چرخد. در مرحله بعد، آرنج بازوی مقابل را روی قسمت خارجی زانوی خمیده فشار داده و تمرین را ۱۰ تا ۲۰ بار سه بار در روز تکرار کنید.


چرخاندن عضلات همسترینگ برای تقویت آن ها

این تمرین در حالت ایستاده است و دست ها را طوری قرار می دهید که متعادل شوند. پس از آن باید زانوی آسیب دیده را خم کنید و به آرامی پای آن ساق را به سمت عقب بالا بیاورید تا زمانی که پاشنه پا تقریباً هم سطح زانو شود و یک ثانیه نگه دارید. سپس به آرامی پا را پایین بیاورید و تمرین را از ۱۰ تکرار کنید. این حرکت را تا ۱۵ بار، سه بار در روز انجام دهید.


ورزش های ملایم و فعالیت های ورزشی

ورزش های سبکی مانند پیاده روی و شنا باید بخشی از تمرینات ریکاوری برای زانو درد باشد. به طورکلی، پیاده روی و ورزش های مبتنی در آب به کاهش دردهای مفاصل از جمله درد زانو کمک می کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=101543

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});