• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6
در نشست پژوهشی بررسی آثار استاد کریمی مراغه‌ای مطرح شد؛

استاد کریمی مراغه‌ای به ملت انتقاد می‌کرد، اما ملیت را زیر سوال نمی‌برد

  • کد خبر : 101536
  • 23 فروردین 1402 - 19:19
استاد کریمی مراغه‌ای به ملت انتقاد می‌کرد، اما ملیت را زیر سوال نمی‌برد
عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه تبریز گفت: کریمی مراغه‌ای شخصیت مراقبی داشت، به ملت انتقاد می‌کرد اما ملیت را زیر سوال نمی‌برد، به مومنان انتقاد کرده اما ایمان را زیر سوال نمی‌برد و طنز او طنز سیاه نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، نشست پژوهشی بررسی آثار استاد کریمی مراغه‌ای، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و ایام شهادت شهید آوینی، به همت حوزه هنری آذربایجان شرقی و با حضور جمعی از علاقه‌مندان به شعر و ادب این دیار، در سالن جلسات حوزه هنری استان برگزار شد.

ابراهیم اقبالی؛ عضو هیأت علمی دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز در این نشست گفت: در مورد استاد کریمی مراغه‌ای تاکنون تحقیق و مقاله‌ای نوشته نشده است و تنها اثری گردآوری شده مجموعه‌ای است که متاسفانه به دلیل اینکه با عجله نوشته شده بیشتر مقالات آن انشایی است و تحقیقاتی نبوده است، اما قدم بزرگی است. 

وی با بیان اینکه معاصر بودن کریمی مراغه‌ای باعث شده چندان توجه جدی به او نشود، افزود: حدود  ۳۵۰ هزار بیت شعر استاد متعهد به مذهب و اخلاق است و تحت تاثیر قوم‌گرایی قرار نگرفته است که نشأت گرفته از اخلاق او است، از این جهت نیز با استاد شهریار قابل قیاس است.

اقبالی ادامه داد: استاد کریمی مراغه‌ای علاوه بر ذائقه سازی، با شگردهای ادبی خاص خود، آثار قابل توجهی را بوجود آورده است، به‌ویژه در طنز که فن نقیضه سرایی داریم که شعر جدی به طنز تبدیل می‌شود و کریمی در این مورد استاد است. 

وی با بیان اینکه کریمی مراغه‌ای تحصیلات مدرسه‌ای نداشت و ۱۱ سال در محضر پدر خود آموزش دیده است (چراکه در روزگاری چشمان او دچار مشکل شده و حتی امکان خواندن و نوشتن نداشت) یادآور شد: گاهی فکر می‌کنیم، سواد کریمی مراغه‌ای پایین بوده است اما با توجه به آثار او، می‌توان متوجه شد که اینگونه نیست، نقیضه سرایی با مهارت بالا در آثار او دیده شده و شخصیت‌های سمبلیک او هر کدام یک پشتوانه دارد. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: او از آثار ایرج میرزا و منطق‌الطیر عطار استفاده کرده است و شاعری جریان ساز بود، لحن او به معجز شبستری هم شبیه نیست و کریمی در عین برخورداری از مطالب قوی از لفظ هم غافل نبوده است. 

وی گفت: در اشعار کریمی مراغه‌ای به اعتیاد تأکید بسیاری شده و به خوبی پرداخت کرده است، چراکه از مسائلی که در دوران او قابل پرداخت بوده و خانمان‌سوز بوده اعتیاد بود و حجم بزرگی از اشعار خود را به اعتیاد و تبعات آن اختصاص داده است.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=101536

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});