• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8
محمد باقر بهشتی:

سابقه شورا به زمان مشروطه باز می گردد/ اعضا شورا هیچ اختیاری در خصوص استخدام ندارند

  • کد خبر : 10194
  • 18 فروردین 1400 - 23:00
سابقه شورا به زمان مشروطه باز می گردد/ اعضا شورا هیچ  اختیاری در خصوص استخدام ندارند
یازاکو- محمد باقر بهشتی در سخنرانی میان دستور خود گفت: سابقه شورا پس از انقلاب مشروطه در خرداد ۱۲۸۶ قانون انجمن های ایالتی و ولایتی تصویب شد که این قانون در زمان رضا شاه برداشته شد و تلاش های دکتر مصدق برای احیا جواب نداد. قانون شهرداری ها در سال ۱۳۳۴ تصویب شده است.

به گزارش پایگاه یازاکو به نقل از شورای کلانشهر تبریز، وی با بیان اینکه شورای شهر در ایران بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۸ تاسیس شده و قانون آن در سال ۱۳۷۵ تصویب و آخرین قانون در سال ۱۳۹۵ تصویب شده است گفت: باید خدمت منتقدین و کاندیدا‌های شورای ششم عرض کنم در  ماده ۸۰ شورا ها وظایف شوراها مشخص شده که عمدتا اختیارات مالی، برنامه ریزی و جلب مشارکت مردم بوده و در اختیارات مالی فقط تصویب تعرفه عوارض محلی بوده است و اختیارات محدودی به شورای شهر داده شده است.
رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: اعضای شورا هیچ  اختیاری در خصوص استخدام ندارند.

بهشتی گفت: برخی همکاران شورای شهر را پارلمان شهری می‌نامند اما این درست نیست نکته اساسی قانون شوراها این ‌است که فقط شهردار را انتخاب می‌کند اما برای مدیران از شورا رای اعتماد نمی‌گیرد و این ضعف قانون شورا ها است.
وی با بیان اینکه در شورای اول و شورای پنجم حضور داشتم اظهارداشت: تهیه و تصویب ۶۶ سیاست شورا و ابلاغ آن به شهرداری برای تصویب بودجه ۱۳۹۷ ،تهیه و تصویب آیین کار ، کمک به راه اندازی مرکز پژوهش ها، تلاش در جهت ظابطه مندی و شفاف سازی تعرفه عوارض محلی از سال ۹۷ و بهبود سالانه آن، بررسی و تصویب لوایح بودجه سال های ۹۷ تا ۱۴۰۰ در قالب چشم انداز و برنامه پنج ساله، بررسی و تفریغ بودجه سال های ۹۶ تا ۹۸، مبارزه با ریشه‌های انحرافات و شفاف سازی از جمله اقدامات صورت گرفته در این دوره شورا بوده است.

وی در ادامه برشماری دیگر اقدامات صورت گرفته گفت: محدود کردن واگذاری پروژه ها به صورت ترک تشریفات، تصویب خزانه داری متمرکز و فناور متمرکز تصویب و راه اندازی ذی حسابی ، متمرکز کردن کمیسیون‌های ماده‌ صد، تصویب بُعد نظارتی شورا با زحمات دکتر قلی‌زاده، کار‌های فرهنگی بسیار خوبی انجام ‌پذیرفته که شورای شهر پیشانی سفید خواهد شد؛ از دیگر اقدامات صورت گرفته در شورای پنجم است.

محمدباقر بهشتی بیان داشت: به عنوان فردی که کارم‌ تدریس توسعه است می‌گویم شورا باید به دولت محلی تبدیل شود و پارلمان باشد در کشور برای ازبین رفتن مشکلات باید حزب ها را توانمند کنیم.
 وی تاکید کرد: قانون شورا ها باید اصلاح شود و اگر ۱۳ عضو داریم تبریز به ۱۳ منطقه تبدیل شود و هرمنطقه نماینده خود را داشته باشد و نماینده در آن محل سکونت داشته باشد.

 عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: اختیارات شورای شهر باید با اسم‌آن برابر باشد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در دنیا سه دولت وجود دارد دولت مرکزی، ایالتی و محلی  اما در ایران فقط شورا و شهرداری هستند که شهردار را شورا انتخاب می‌کند و مابقی مدیران را دولت مرکزی تعیین می‌کنند، باید اینگونه باشد مسئولان شهری از شورای شهر و مسئولان شهرستان از شورای شهرستان و مسئولان استان از شورای استان رای اعتماد بگیرند.
 وی اضافه کرد: شورا ها را به سمت دولت محلی هدایت کنیم که به نفع کشور است.

 شکوراکبرنژاد نیز گفت: اقدامات شهرداری در زمینه ساماندهی ماشین آلات بسیار خوب بوده و امیدواریم‌ادامه یابد، همچنین از زحمات دکتر بهشتی در مرکز پژوهش ها قدر انی می‌کنیم‌و امیدواریم‌همانند سابق باقدرت ادامه یابد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=10194

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});