• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
2

پاسخ وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان به اظهارات وزیر امور خارجه کانادا

  • کد خبر : 103370
  • 09 اردیبهشت 1402 - 11:30
پاسخ وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان به اظهارات وزیر امور خارجه کانادا
یاز اکو- اظهارات ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا مبنی بر ایجاد ایست بازرسی در مرز آذربایجان و ارمنستان توسط طرف آذربایجانی در ابتدای جاده لاچین - خانکندی یک سوء تفاهم جدی ایجاد می کند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری آپا، وزارت امور خارجه آذربایجان اعلام کرد که طرف کانادایی باید بداند که ایجاد پاسگاه مرزی توسط جمهوری آذربایجان در خاک حاکمیتی این کشور حق مشروع و در چارچوب کلیه مقررات بین المللی است. ایجاد این پست بازرسی در صورتی اتخاذ می‌شود که طرف ارمنی از اقدامات تحریک‌آمیز نظامی علیه آذربایجان به شکل های مختلف از جمله استفاده از جاده برای فعالیت‌های غیرقانونی، حمل سلاح و مین و جابجایی پرسنل نظامی خود بر خلاف مفاد بیانیه سه جانبه توافقنامه استفاده می کند. در این راستا این اظهارنظر که ایجاد پست بازرسی مذکور بر روند صلح و ثبات منطقه تأثیر می گذارد اشتباه است. برعکس برداشتن این گام در جهت جلوگیری موثر از فعالیت های غیرقانونی ذکر شده مفید خواهد بود.در عین حال ادعای طرف کانادایی مبنی بر بسته بودن جاده لاچین صحت ندارد. پاسگاه کنترل مرزی نحوه ورود و خروج از مرز به جاده را تنظیم می کند.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان افزود: بر اساس تعهدات مندرج در بیانیه سه جانبه در چارچوب این اقدام الحاقی امنیت تردد شهروندان، وسایل نقلیه و کالاها از جاده لاچین توسط جمهوری آذربایجان را تضمین کرده و شرایط مناسبی برای شفافیت و تنظیم مقررات از قبیل تردد ساکنان ارمنی ساکن در منطقه قره باغ آذربایجان از این نقطه در هر دو جهت به ارمنستان و آذربایجان را اعلام می کنیم.

وزارت امور خارجه آذربایجان در انتها اعلام می دارد علاوه بر موارد فوق الذکر، غیرقابل قبول است که وزیر امور خارجه کانادا به اشتباه از منطقه قره باغ آذربایجان به عنوان قره باغ کوهستانی یاد کند. بار دیگر توجه کانادا به این گونه نکات را در بیانیه ها ضروری می دانیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=103370

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});