• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

خروج دلار و سکه از کریدور آرامش

  • کد خبر : 103604
  • 10 اردیبهشت 1402 - 16:37
خروج دلار و سکه از کریدور آرامش
یاز اکو - در روز‌های پایانی هفته گذشته پس از ۲۲ روز نوسان نرخ دلار غیر‌رسمی در کریدور آرامش، بالاخره سمت و سوی انتظارات معامله‌گران تغییر کرد و زمان استراحت بازار ارز به سر رسید. همچنین قیمت سکه امامی با تغییرات مثبت نرخ دلار در بازار آزاد، رشد قیمت را تجربه کرد.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ به سر رسیدن استراحت دلار

در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ شاخص ارزی از محدوده کانال‌های ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی خارج شد. پس از ۲۲ روز نوسان نرخ دلار غیر‌رسمی در کریدور آرامش، بالاخره سمت و سوی انتظارات معامله‌گران تغییر کرد و زمان استراحت بازار ارز به سر رسید. اما این در حالی است که تغییر فاز دلار در راستای انتشار خبر جدید صورت نگرفت و به نوعی می‌توان گفت که شاخص ارزی در بی‌خبری افزایشی شد. برخی از کارشناسان بر این باورند که روند افزایشی جدید دلار در راستای هماهنگی با دیگر بازار‌های سرمایه صورت گرفته است. در نخستین معاملات روز پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ماه هر برگ اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات روز کاری قبل فعالیت خود را در رقم ۵۱ هزار و ۶۵۰ تومان آغاز کرده بود با ورود به کانال بالاتر در سطوح قیمتی ابتدای کانال ۵۲ هزار تومانی فعالیت خود را آغاز کرد. با گذشت چند ساعت از معاملات ارزی روز پنج‌شنبه روند افزایشی دلار شدت بیشتری به خود گرفت و نرخ این ارز به نیمه‌های کانال مذکور رسید. در نهایت نیز با حدود ۹۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۵۲ هزار و ۶۰۰ تومان به فعالیت خود پایان بخشید.

اما این پایان نوسانات افزایشی دلار آخر هفته نبود. با به پایان رسیدن معاملات نقدی، فعالان فردایی دلار فشار افزایشی جدیدی به بازار وارد کردند به صورتی که ارقام مطرح شده جهت معاملات فردایی دلار در عصر روز پنج‌شنبه حوالی مرز ۲ کانال ۵۲ و ۵۳ هزار تومانی نوسان می‌کرد. کارشناسان بر این باورند که با شروع معاملات در هفته جدید بخشی از افزایش قیمت دلار در روز‌های پایانی هفته گذشته به عنوان اصلاح نرخ شاخص ارزی جبران خواهد شد، اما به عقیده این افراد از دست رفتن مرز مقاومت ۵۲ هزار تومانی را می‌توان سیگنالی در راستای آغاز نوسانات بازار ارز دانست.

بازار سهام/ هفتمین هفته مثبت شاخص

بورس اوراق بهادار تهران برای هفتمین هفته متوالی با عملکرد مثبت همراه بود. به طوری که شاخص کل بازدهی ۱/۷۷ درصدی را به ثبت رسانده است و کار خود را در سطح ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار واحدی به پایان رساند. این در حالی است که شاخص هم‌وزن رشدهای بیشتری را نسبت به نماگر اصلی تالار شیشه‌ای تجربه می‌کند. به طوری که هفته گذشته دماسنج یاد شده ۳/۳۸ درصد را در عملکرد هفتگی خود به ثبت رساند. از این رو به عقیده برخی از کارشناسان این بازار با توجه به رفتار شاخص هم‌وزن که نمای بهتری را از روند و وضعیت بازار به نمایش می‌گذارد، می‌توان گفت در حال حاضر در وضعیت نسبتاً مناسبی قرار گرفته و هفته جاری نیز با احتمال بالایی متعادل پیش‌بینی می‌شود. در مقابل نیز گفته می‌شود که شاخص کل در نزدیکی سطوح حساس تکنیکالی قرار گرفته و می‌توان منتظر یک اصلاح نیز بود.

بازار سکه/ دلار اهرم رشد قیمت سکه

بازار طلا و سکه طی معاملات هفته گذشته با نوسانات زیادی همراه بود. به طوری که در روزهای پایانی قیمت سکه امامی با تغییرات مثبت نرخ دلار در بازار آزاد، رشد قیمت را تجربه کرد. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی با نگاه به روند دلار آزاد وارد ابر کانال ۳۲ میلیون تومان شد. به این ترتیب مسکوک یاد شده در آخرین روز معاملات خود در قیمت ۳۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت و عملکرد هفتگی ۳/۷۱ درصدی را به ثبت رساند. رشد بیشتر ارزش سکه یاد شده نیز با افزایش تمایلات نزولی در بهای طلا در بازار جهانی تا حدود زیادی محدود شد. به طور خلاصه روند معاملات و قیمت هفته گذشته قیمت سکه امامی با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزایش جزئی تقاضا گارد افزایشی به خود گرفت و نزدیک به یک میلیون تومان در آخرین روز معاملاتی افزایش داشت.

بازار طلای جهانی/ احتمالات مثبت پیرامون طلا

سیاست‌های سختگیرانه فدرال رزرو آمریکا در بالا بردن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد. به این ترتیب هر اونس طلا در بازار جهانی روز جمعه مجدداً اندکی عقب‌نشینی کرد و در قیمت ۱۹۸۲ دلار مورد معامله قرار گرفت. گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران حالا منتظر شاخص هزینه‌کرد مصرف شخصی در آمریکا هستند که قرار است منتشر شود تا بتوانند روند احتمالی بهای طلا را برای هفته آتی پیش‌بینی کنند. به عبارتی عملکرد اقتصادی ضعیف آمریکا می‌تواند احتمال یک افزایش دیگر در نرخ بهره را در هفته آینده کاهش و به این ترتیب ارزش شاخص دلار را افزایش دهد و قیمت طلا را با تمایلات نزولی همراه کند. برخی کارشناسان این حوزه بر این باور هستند با وجود اینکه بالا رفتن نرخ بهره به ضرر طلاست، اما می‌تواند تا حدی به نفع این فلز گرانبها هم عمل کند چون احتمال یک بحران بانکی دیگر را افزایش می‌دهد.

بازار اوراق مسکن/ نیاز مسکن به یکپارچگی

اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن ۱۴۰۰ برخلاف هفته معاملاتی ماقبل با عملکرد منفی ۵/۴۵ درصدی پشت سر گذاشت. به این ترتیب هر برگ از این اوراق تسهیلات یاد شده کار خود را در قیمت ۹۱ هزار و ۶۶۲ تومان به پایان رساند. شنیده‌ها حاکی از آن است که تعدادی از بانک‌ها، دستگاه‌ها و افراد واحدهای مسکونی و املاک تجاری و اداری بسیاری را به منظور سرمایه‌گذاری در اختیار گرفته و به نوعی احتکار کرده‌اند که این عامل باعث شده مسکن و محیط کسب و کار فعالیت مناسب از دسترس خارج شود و مشکلات بسیاری را در برخی مناطق ایجاد کند. گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین موضوعات برای تولید و ساماندهی بازار مسکن، شفافیت اوضاع آمار و اطلاعات دقیق آن است. باید اطلاعات شفاف و به‌روز در رابطه با تعداد واحدهای مسکونی کشور و اطلاعات به‌روز به‌طور کمی و کیفی در سیستم یکپارچه، شناسایی موجود باشد تا بتوان در جهت رفع کمبودها برنامه‌ریزی کرد.

بازار نفت/ عقب‌نشینی هفتگی قیمت نفت

بازارهای جهانی طی چند وقت اخیر آرامش چندانی نداشتند زیرا فشارهای ناشی از نرخ بهره بالا و تورم داده‌ها نشان میداد که رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ بیش از حد انتظار کاهش یافته است. این موضوع با داده‌های چین همراه شد که نشان‌دهنده فشار مداوم بر بخش صنعتی بود که نشان از نابرابری اقتصادی در بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان است. ضررهای شدید در بازارهای نفت باعث شد که قیمت‌ها به دلیل کاهش غیرمنتظره تولید اوپک تمام دستاوردهای اوایل آوریل را معکوس کنند و قیمت‌ها را به زیر سطح کلیدی ۸۰ دلاری بازگردانند. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت ۷۸ دلار و ۹۰ سنت و نفت WTI نیز در قیمت ۷۵ دلار و ۱۳ سنت معامله شد. چشم‌انداز نرخ‌های بهره بالاتر نگرانی‌های بیشتری را در مورد رکود بالقوه در سال‌جاری برانگیخت و ترس از بدتر شدن تقاضای نفت در میان کند شدن رشد اقتصادی را تشدید کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=103604

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});